• Anonym (urkund)

    Hur fungerar urkund

    Vill kolla om någon här vet hur urkund fungerar som lärare använder när man lämnar in olika arbeten för att se så man inte plagierat???

    Om jag t ex har tre böcker som jag ska läsa och svara på olika frågeställningar utifrån samt att jag ska referar till boken jag tar mina svar ifrån men hittar mina svar någon annanstans men skriver inte det som referens i texten kan man då åka dit i urkund??

  • Svar på tråden Hur fungerar urkund
  • Anonym (?????)
    Anonym (urkund) skrev 2013-05-08 09:11:20 följande:
    Just nu läser vi om professioner, multiprofessionella organisationer samt manligt och kvinnligt ledarskap

    Citat får vi använda och vi ska helst skriva med helt egna ord utifrån de böcker vi har blivit tillsagda att läsa. Referenserna vi ska ange SKA vara från de böcker vi har läst MEN jag har hittat mina svar till rapporten jag skriver på ett helt annat ställe och vissa saker är sjukt svårt att skriva om med egna ord och skriva citat då fungerar ju inte eftersom vi inte ska använda annat material än de böcker vi blivit tilldelade  

    dålig läsförståelse och dålig ordkunskap. Du behöver lära dig...
  • Anonym (urkund)

    Då du inte vet ett smack om vår lärare så behöver du inte yttra dig ens. Vaddå släpar hem mina papper??? Som lärare anser JAG att man ska väl kunna svara på en fråga eller? Jag fattade inte frågan och bad om att hon skulle förklara lite mer vad det var hon ville få fram och DET kunde hon inte svara på UTAN sina papper.
    Det är inte första gången som jag eller någon i min klass frågar om någonting och HON KAN INTE SVARA för hon vet inte svaret och om hon inte vet svaret hur fan ska då jag kunna veta svaret? 

  • Anonym (?????)
    lightfish skrev 2013-05-14 19:22:24 följande:
    Ja du, kom du in på högskoleprovet?

    Högskoleprovet kräver  god läskunnighet? Har för mig att det åtminstone förr var ett antal texter på relativt "svår" svenska? Ordkunskapsprovet brukar många falla på så att ts kommit in på högskoleprovet är omöjligt!
  • Anonym (Lektorn)

    Vad vill du egentligen, TS?

    Söker du tips på hur man kan plagiera utan att åka fast i Urkund? Jag begriper faktiskt inte.

    Det bästa sättet att inte åka dit för plagiat är att inte plagiera. Gör uppgiften som det är tänkt att du skall göra den. På egen hand. Att börja fuska är helt fel väg att gå. Att du finner böckerna obegripliga och läraren dålig är ingen anledning att söka genvägar.

  • lightfish

    Jag lekte med informationen som kommit i nyhetsflödet att många tagits in på exempelvis lärarutbildningen med för dåliga kunskaper just för att de enbart kommit in på att ha gjort högskoleprovet

  • Anonym (lärare)
    lightfish skrev 2013-05-14 19:44:53 följande:
    Jag lekte med informationen som kommit i nyhetsflödet att många tagits in på exempelvis lärarutbildningen med för dåliga kunskaper just för att de enbart kommit in på att ha gjort högskoleprovet
    det här är dock ett tecken på hur det går sen, även om man kommit in...
  • Anonym (?????)
    lightfish skrev 2013-05-14 19:44:53 följande:
    Jag lekte med informationen som kommit i nyhetsflödet att många tagits in på exempelvis lärarutbildningen med för dåliga kunskaper just för att de enbart kommit in på att ha gjort högskoleprovet

    Förstod när jag redan skrivit att du var ironisk. Ja nog är det illa ställt med blivande lärares kunskaper, eftersom jag är lärare blir jag extra upprörd över elever som försöker att fuska sig till betyg.
  • Anonym (?)
    lightfish skrev 2013-05-14 19:44:53 följande:
    Jag lekte med informationen som kommit i nyhetsflödet att många tagits in på exempelvis lärarutbildningen med för dåliga kunskaper just för att de enbart kommit in på att ha gjort högskoleprovet
    Nu är det INTE till lärare TS läser utan till läkarsekreterare.

     
  • Anonym (urkund)

    Högskoleprov har jag inget gjort då detta är på en folkhögskola. Jag läser inte heller till lärare men nu kan jag faktiskt förstå de barn som inte fixar skolan när jag läst vad ni skrivit. Herregud, vad ska vi ha lärare till när ni hänvisar att det finns att läsa i böckerna vid en fråga då kan vi lika gärna läsa allt i böckerna och säga att vi är utbildade.

    Eftersom jag försökt förklara utan att någon förstår så lägger jag ned detta. Jag har skrivit min rapport och hänvisat till böckerna utan att förstå exakt vad det är jag skrivit eller refererat till så nu hoppas jag bara att hon rättar snabbt så jag får komplettera med det jag inte fattat ifrån böckerna  

  • Anonym (s)

    Det är OFTA jag sitter och undrar hur sjuuuutton våra kursböcker/artiklar relaterar till det frågan handlar om, men då tragglar man sig ju igenom dem, typ mening för mening, och efter tionde gången brukar det sakta klarna. Inte vidareutbildar jag mig för att ha en lärare som säger åt mig vad jag ska lära mig och sen är det bra med det...

  • SolOchSnö

    Om du har läst kurslitteraturen och refererar till den så är det bara en bonus om du dessutom refererar till andra källor! Den som skrev att du ska göra uppgiften bara med hjälp av kurslitteraturen är helt ute och cyklar enligt mig. Det kanske skulle vara så på en kurs i att lära sig skriva och återge men det är ju inte vad du gör. Fråga läraren igen om ni verkligen inte får komplettera med annat material.

  • Anonym (urkund)
    Anonym (s) skrev 2013-05-17 13:07:17 följande:
    Det är OFTA jag sitter och undrar hur sjuuuutton våra kursböcker/artiklar relaterar till det frågan handlar om, men då tragglar man sig ju igenom dem, typ mening för mening, och efter tionde gången brukar det sakta klarna. Inte vidareutbildar jag mig för att ha en lärare som säger åt mig vad jag ska lära mig och sen är det bra med det...
    Åh vad skönt det är att läsa att någon mer undrar vad litteraturen har med frågan o göra. Jag har tragglat som en tok de senaste dagarna och med hjälp av en kurskamrat så tror vi iaf att vi är på rätt spår
    SolOchSnö skrev 2013-05-17 13:08:29 följande:
    Om du har läst kurslitteraturen och refererar till den så är det bara en bonus om du dessutom refererar till andra källor! Den som skrev att du ska göra uppgiften bara med hjälp av kurslitteraturen är helt ute och cyklar enligt mig. Det kanske skulle vara så på en kurs i att lära sig skriva och återge men det är ju inte vad du gör. Fråga läraren igen om ni verkligen inte får komplettera med annat material.
    Jag tycker också att det borde vara ok att få referera till annat material som hör till ämnet, kuggar jag så ska jag ta upp frågan med henne

     
  • Anonym (s)
    Anonym (urkund) skrev 2013-05-17 13:27:16 följande:
    Åh vad skönt det är att läsa att någon mer undrar vad litteraturen har med frågan o göra. Jag har tragglat som en tok de senaste dagarna och med hjälp av en kurskamrat så tror vi iaf att vi är på rätt spår

    Jag tycker också att det borde vara ok att få referera till annat material som hör till ämnet, kuggar jag så ska jag ta upp frågan med henne

     
    Precis, man får chansa och hoppas att man fattat, annars för man komplettera :)

    Ang referera till annat material så brukar ju tentorna vara för att man ska visa att man har förstått och tillgodogjort sig kursmaterialet, och det är det man får poäng för, sen får man gärna referera till annat material också men det är inget som höjer poängen.
Svar på tråden Hur fungerar urkund