• blåbär02

När kan bebisen sitta i en barnstol vid matbordet?

Jag har en 3½månaders bebis hemma och nu börjar vi fundera på när han kan sitta i en stol vid matbordet.
    Han kan hålla sigg huvud och sitter i vår knä mycket.
    Nu sitter han i sin babysitter på golvet nät vi käkar och det fungerar jättebra, men det skulle vara kul om han kunde sitta lite mer med oss :) 

Hur gamla var er bebis när hon/han satt i stol vid matbordet för första gången?   

• Svar på tråden När kan bebisen sitta i en barnstol vid matbordet?
  • Ellie

Min dotter var nog ca 5 månader. Då kunde hon sitta själv på golvet (med kuddar bakom för säkerhets skull). Vi hade barnstolen "vadderad" i början. Det skiljer säkert några månader mellan när det är lämpligt för olika barn. Köp en stol och testa när det känns rätt. Är ju bara att plocka upp honom om han sjunker ihop för mycket eller klagar. Korta stunder i början verkar vettigt.

• Natulcien

Han kan sitta i en stol när han kan sitta själv. Det är inte bra för ryggen att "palla upp" för tidigt. Åtminstone inga längre stunder. Funkar det bra med babysitter så är det ju det bästa ett tag till.
    Vår son satt i babysittern upp till ca 6 månader - då han kunde börja sitta korta stunder i matstol.

• Mellanmjölkens land

Dottern satt i matstol från ca 4 mån. Hon hade då suttit "själv", dvs uppstödd med egna händer, i ca 2-3v. Det vart iofs inga längre stunder utan max 10 min i början.

• Alexi

Om jag skulle få fler barn skulle jag köpa den där påbyggnadsinsatsen till Tripp trapp så bebisen kan sitta med vid bordet, supersmart grej ju. Med andra barnet hade vi babysittern på matbordet, jättefarligt egentligen så det vill jag inte göra igen.

• mikroE

Från cirka 4 månader satt vår dotter med kudde i stolen men bara korta stunder. Hon avskydde babysitter och hade vid denna period börjat böka och stöka i sjal och sele så det var skönt att kunna sätta ned henne från famnen. Hon tyckte det var kul och satt gärna och bökade med en leksak men så fort hon var less så vrålade hon så hon var bra på att säga ifrån när det blev för mycket så jag var aldrig orolig. Kudden ville hon ha kvar ända tills hon var så stor att det verkligen inte rymdes både bäbis och kudde och långt efter hon kunnat sitta bra ca 8 månader var hon då det inte gick längre.

• Trebarnsmamman13

Frågade detta på BVC just idag! Min son är fyra månader och hon sade att det är bara att testa, gärna palla upp. Bebis ska såklart inte "hänga" utan det ska se ok ut. Hon sade att barnet säger ifrån om det inte känns bra!

• sasso78

Från 3 ½ månad satt mina i barnstol, med kuddar runt om då så de satt stadigt. 

• blåbär02

Tack för era svar :)
    Jag tror att vi väntar ett par veckor till, så köper vi en stol och testar! :)
    Ska bli kul och skönt att ha honom i vår höjd vid bordet! :)  

Svar på tråden När kan bebisen sitta i en barnstol vid matbordet?