• LinneaJosie

Någon som fått ersättning för stulen cykel?

Ja, jag har fått för mig att det är väldigt svårt att få ersättning för stulen cykel. Stämmer det? Min cykel stals i helgen, från en busshållplats i byn jag bor i. Cykeln var låst med godkänt lås, ett sånt där fast lås som följde med cykeln. Försäkrad via hemförsäkring i Folksam.

• Svar på tråden Någon som fått ersättning för stulen cykel?
  • Lilia

Självrisken är ju 1500 kronor så man brukar inte få ut något då det är ungefär vad en cykel kostar.

• Lilia

Ring till försäkringsbolaget och kolla.

• LinneaJosie

De hade horribla väntetider idag, så jag gjorde skadeanmälan på nätet. Det jag är intresserad av är hur det gått för andra som sökt ersättning.

• Purpurbräcka
    LinneaJosie skrev 2013-05-06 18:25:55 följande:
    Min kostade 8 000 :(
    Frågan är om den fortfarande är värd så mycket. Men är den nästan ny så borde du ju kunna få ut en del. Tycker jag i alla fall.
  • LinneaJosie
    Purpurbräcka skrev 2013-05-06 18:29:41 följande:
    Frågan är om den fortfarande är värd så mycket. Men är den nästan ny så borde du ju kunna få ut en del. Tycker jag i alla fall.

Purpurbräcka skrev 2013-05-06 18:29:41 följande:

Den är kanske inte värd 8000, men då den bara är ett år gammal och oskadd bör den vara värd mer än självrisken iaf. Hoppas jag! :p
  • Linaaa87

Vi har Folksam o min cykel blev stulen för ca 3 veckor sen, ringde dem dagen efter o 3 dagar senare hade jag pengarna på kontot o kunde köpa ny cykel. Vi har en tilläggsförsäkring så vi hade bara 750 kr i självrisk o inget åldersavdrag :)

• LinneaJosie
    Linaaa87 skrev 2013-05-06 18:46:35 följande:
    Vi har Folksam o min cykel blev stulen för ca 3 veckor sen, ringde dem dagen efter o 3 dagar senare hade jag pengarna på kontot o kunde köpa ny cykel. Vi har en tilläggsförsäkring så vi hade bara 750 kr i självrisk o inget åldersavdrag :)

Linaaa87 skrev 2013-05-06 18:46:35 följande:

Najs! Kanske en sån jag får teckna sen :D Tack för svar! :)
  • Tom Araya

Jag hade aldrig ställt en cykel för 8000 vid en busshållplats...vet inte hur försäkringsbolaget ser på det...

Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • LinneaJosie
    Tom Araya skrev 2013-05-06 18:49:10 följande:
    Jag hade aldrig ställt en cykel för 8000 vid en busshållplats...vet inte hur försäkringsbolaget ser på det...

Tom Araya skrev 2013-05-06 18:49:10 följande:

Lite svårt att lösa på andra sätt när man bor långt från närmsta busshållplats :p Var ska man ställa cykeln när man använt den till att ta sig någonstans?
  • micksaan

Vi har också Folksam och det var inga problem att få ut pengar för sambons cykel som blev stulen ganska precis innan den blev ett år. Så blev en helt ny likvärdig cykel minus självrisken.

• Tom Araya
    LinneaJosie skrev 2013-05-06 18:52:04 följande:

Lite svårt att lösa på andra sätt när man bor långt från närmsta busshållplats :p Var ska man ställa cykeln när man använt den till att ta sig någonstans?
    Jag skulle ha köpt en billigare cykel att använda till de tillfällen jag inte kan förvara cykeln under uppsikt eller inlåst.
  • Fred8000

Tom Araya menar du allvar?

Ska man behöva ha lika mänga cyklar som skor pga av alla olika tillfällen och ställen man ska använda den till?

• sportpappa
    Fred8000 skrev 2014-08-16 10:00:11 följande:

Tom Araya menar du allvar?

Ska man behöva ha lika mänga cyklar som skor pga av alla olika tillfällen och ställen man ska använda den till?

Ska och ska. Verkligheten ser ut så. Jag har själv 3 olika cyklar och väljer vilken jag ska ha beroende på vad jag ska göra och var den ska parkeras.
    Alternativet är att du kånkar omkring på tillräckligt mycket lås vilket jag iofs ändå gör. Då kör jag med minst 2 lås. Ett för att låsa fast hjulen och ett för att låsa fast i något som sitter fast, ex. järnstaket.
    Min allra dyraste cykel ställer jag aldrig ens utomhus. Den tar jag med in överallt.
Svar på tråden Någon som fått ersättning för stulen cykel?