Dold skelning, astigmatism och översynt? Någon som kan hjälpa mig förstå!
Hej!
Lite lustigt, jag gick till ögonläkare pga en infektion i ögat, senare upptäcktes även att jag både har brytningsfel (astigmatism), jag är översynt OCH har en dold skelning som är kraftig på nära håll, lite mindre på långt håll och minst utåt sidorna. Nu ska jag få glasögon med prisma men ska först få prova ut glasögon med ett "raster" över då jag inte kände pang boom att "gud vad bra det blev" när hon provade med prisma i glasen. Jag såg inte direkt varken bättre eller sämre med prisma men kände kanske att jag slappnade av mer kring tinningarna samt att det kändes som texten flöt bättre när jag läste (även om jag inte direkt har problem att läsa ändå). Rummet kändes dock väldigt "vid" och lite som att gå på moln när jag testade.
Besvär som jag uppmärksammat är att jag har problem med balans/yrsel och känner mig lätt snurrig eller vinglig, blir illamående om jag läser för länge på datorn eller "bläddrar" snabbt ner på datorn. Och känns ju som jag spänner tinningarna lite som sagt men ingen direkt huvudvärk. När jag slappnar av känns det lite som ögonen går i kors och aldrig har någon märkt jag är skelögd men när jag tog kort på mig själv då jag "kollade konstigt" så såg jag ju tydligt min skelning (utåtskelning),
Min fråga är, brukar det kännas som jag beskrev det när man provar prisma glasögon och vad kan man förvänta sig? Då var det bara med prisma som jag förstod det att hon provade med, utan att korrigera detta med översynthet och astigmatismen. Kan man kombinera glasögon så att man rättar till både skelning(med prisma) översynthet och astigmatism i samma glasögon?
Tacksam för svar! Blir så förvirrad av detta...