• Alexi

Kan en fyraåring plötsligt få minskat sömnbehov?

Dottern är 4,5 och har aldrig, ens som bebis, varit en person med stort sömnbehov. Men sömnen har i princip alltid fungerat rätt väl, det som varit jobbigt periodvis har varit insomningen på kvällen. Det blev klart mycket bättre när vi tog bort dagsömnen helt vid 2,5 år och sen blev det också en markant skillnad när hon började gå heltid på förskolan i höstas (vi var föräldralediga innan dess) så sen i augusti har hon somnat relativt snabbt (5-15 min kanske) och somnat typ 19.30-20 och sen sovit till någon gång 06.30-7 ungefär. Är väldigt lättväckt på morgonen och väcks tyvärr ofta av lillebror, ofta tidigare än vad hon skulle behöva. 

Sista veckan har hon helt plötsligt haft otroligt långdragna läggningar, somnat varje kväll runt 20.30-20.45, legat i säkert 45 min tyst i mörkret. Hon vill ju ha oss i rummet vilket vi inte har problem med normalt sett men det här blir lite segt. Men att gå därifrån gör bara henne ledsen och allt tar ännu längre tid och det slutar ändå med att man är där. Hon säger att hon inte är trött eller att det är tråkigt att sova.

Kan våren ha gjort att hon plötsligt behöver somna senare? Kan åldern göra att hon plötsligt behöver somna senare? Kan någon fas plötsligt ha gjort detta?

Det är ju svårt att veta om det är så att hon inte är trött nog eller om det är något annat, om man ska skjuta på läggningen eller fortsätta konsekvent?

• Svar på tråden Kan en fyraåring plötsligt få minskat sömnbehov?
  • MAN78

Vår fyraåring lägger sig 21, är också seg på att somna. Somnar kanske vid 22, men vaknar utvilad kl 7.30 vanligtvis oavsett årstid. Men visst är det trögt med läggning när det är ljust ute. :)

• anyXX

Kan hon inte ligga och lyssna på en cd-saga? Det gör min femåring och det funkar bra. Ibland somnar hon direkt och ibland kan hon vara vaken i nån timme.

flicka 2008 & pojke 2010
  • I969

Jag tycker absolut att det kan ändras ganska "plötsligt". Vår 4-åring har gått från att alltid somna vid 20 till att somna 21-21.30 på kvällarna inom loppet av några veckor. Men om jag tänker efter så har han också sovit lite längre på morgonen, gärna till 7.30 (sover längre om vi inte väcker honom då). Trots det så har han nog minskat från 10,5-11 timmar natt till ett snitt på 10 timmar.

• Alexi
    anyXX skrev 2013-05-06 21:45:30 följande:
    Kan hon inte ligga och lyssna på en cd-saga? Det gör min femåring och det funkar bra. Ibland somnar hon direkt och ibland kan hon vara vaken i nån timme.
    Vi har aldrig testat det, jag blir mest stressad över att hon somnar så sent, hon väcks ju 06.40 på morgonen på vardagarna...
  • Alexi
    I969 skrev 2013-05-06 21:52:14 följande:
    Jag tycker absolut att det kan ändras ganska "plötsligt". Vår 4-åring har gått från att alltid somna vid 20 till att somna 21-21.30 på kvällarna inom loppet av några veckor. Men om jag tänker efter så har han också sovit lite längre på morgonen, gärna till 7.30 (sover längre om vi inte väcker honom då). Trots det så har han nog minskat från 10,5-11 timmar natt till ett snitt på 10 timmar.
    Intressant! Men som jag skrev ovan, dottern måste upp 06.40 på morgnarna så hon får inte ställa om dygnet.
  • Flickan och kråkan

Det kan vara något tillfälligt också. Vår äldsta var runt 4,5 när han plötsligt började få sega nattningar. Vi har alltid nattat båda vid 19-tiden. Han har inte heller haft något enormt sömnbehov men somnat relativt snabbt efter läsning etc. Vaknat vid 06.30 (i bästa fall - för vår del - vid 07). Men så för något år sedan så fick han svårt att somna. Jag tror inte att det berodde på att han var mindre trött, men han låg och funderade på en massa saker och ville gärna vara upp med oss föräldrar. Lite spännande kanske att få ta del av den där mystiska vuxenvärlden när lillebror sov . Vi lät honom ofta vara uppe en stund och sitta med oss i soffan. Vi lekte inte med honom, inget uppiggande, men han fick vara med en stund. Ibland pusslade han lite. Ofta blev han jättetrött efter någon timme vid 21-tiden och så somnade han snabbt. Vet inte hur länge det var så....ett par veckor kanske. Nu är han snart 5,5 och sover om något mer igen. Tuppar av jättesnabbt på kvällen (nattar vid 19-tiden) och sover oftast till 07.

• I969

Det är ingen lätt avvägning det där med vad man ska göra för att de ska somna tidigare, man får prova och se vad som funkar. Vår lille ligger gärna och vänder blad i böcker en stund, men efter ett tag brukar jag gå in och gosa lite (inte ligga kvar för då blir det bara halabaloo), bädda om honom, släcka lampan och sätt på lite fin musik ute i köket (om han inte redan somnat innan), annars kan han "läsa" läääänge... Blir det protester över släckning så får han läsa vidare, jag gör inga strider kring sånt jag inte kan bestämma över, som att somna. Vår store somnade alltid tidigare, men då var han också en sån som konsekvent vaknade med tuppen av sig själv, typ vid 6-6-30. Så han behövde så klart somna tidigare. Vår lille däremot kan sova längre på morgonen och går upp först 9 eller så på helgen. I och med det så tror jag att han "tar igen" en del.

• MrsÄpple

Här ändrades också plötsligt. Sonen har precis fyllt 4 och innan somnade han vid 19.30 och sov till 6.30.
    Ni somnar han runt 20.30-21.00 och vaknar runt 6.30.
    På kvällen läser vi saga sen lyssnar han på en cd-skiva antingen saga eller en med sånger på  

• anyXX
    Alexi skrev 2013-05-06 21:53:32 följande:
    Vi har aldrig testat det, jag blir mest stressad över att hon somnar så sent, hon väcks ju 06.40 på morgonen på vardagarna...

Alexi skrev 2013-05-06 21:53:32 följande:

Min dotter är visserligen ett år äldre men jag tänker som så att jag kan inte sova åt henne, bara ge henne förutsättningarna. Så vi lägger henne kl 19, är hon väldigt trött somnar hon direkt annars är hon vaken ett tag och lyssnar på skiva. Är hon trött dagen efter somnar hon tidigare. Är ju lite olika hur mkt hjälp barn behöver för att varva ner, men ni kan ju testa :) vår dotter läggs 19 och vaknar/väcks mellan 6.300 och 7.30.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • MrsÄpple
    Alexi skrev 2013-05-07 10:28:41 följande:
    Vad för skivor kör ni?

Just nu lyssnar han på "hits for kidz" för han vill höra gangnam style Tungan ute.
    Annars har han lite olika sagor så som bamse, pettsson och findus, mamma mu  mfl.
    Ibland lånar vi cd-skivor på bokbussen också  
Svar på tråden Kan en fyraåring plötsligt få minskat sömnbehov?