När slutar barn på fritids?
När slutar barnen på fritids? Hur gamla är dom? Jag läste någonstans ett fritids som var upptill 12 år? Hur gamla var era barn när dom slutade på fritids?
När slutar barnen på fritids? Hur gamla är dom? Jag läste någonstans ett fritids som var upptill 12 år? Hur gamla var era barn när dom slutade på fritids?
Det är olika från kommun till kommun.
Precis som ovan, olika. Jag har hört både 10 år och 12 år, olika kommuner.
För egen del tror jag att dottern kommer att klara sig galant när hon fyllt 10.
Fritids erbjuds vanligen till och med barnet går ut tredje klass. Och detta då i anslutning till den skola där barnet går. Efter det finns omsorg oftast ytterliggare några år men då större grupper färre personal och mindre tillrättalagda aktiviteter och detta kan vara en bit ifrån skolan där barnet går (flera skolor "delar" samma omsorg).
Min äldsta dotter går i ettan nu så vi har inte börjat diskutera än men vi kommer ha henne på fritids tills hon går ut trean. Men jag kan tänka mig att hon under sista året kommer att få gå hem själv då och då ifall hon vill.
Enligt 7§ Skollagen ska fritidshem erbjudas till och med vårterminen det år eleven fyller 13 år. Från 10 års ålder får öppen fritidsversamhet erbjudas istället för fritidshem.
Min son fyller 12 i augusti och kommer att sluta på fritids när denna vårtermin är slut.
Mina har slutat på fritids vid 10 år
Kan tillägga att min son själv vill gå på fritids eftersom hans kompisar är där och de spelar fotboll hela eftermiddagarna. Här går de flesta barn kvar på fritids på mellanstadiet, så det är ingen konstigt att vara där som mellanstadiebarn.
Här tror jag att det erbjuds till 12 år men jag är inte säker. Det vanligaste verkar vara att barnen är less och vill gå hem direkt efter skolan i trean men de flesta har ändå viss fritidsverksamhet i trean och kanske går hem själva men inte dirket skolan slutar. Sen från 4an vet jag ingen som haft fritids.
Min dotter börjar 5 an i höst & vi kommer nog att fortsätta betala för fritids ett år till så hon har möjligheten att gå dit de dagar som hon känner för det. Nu i 4 an har hon inte varit där ofta men ibland så Det flesta 4:or i hennes skola går hem själva men en del är på fritids iaf till kl 15 så de hinner få mellanmål & så innan de går hem.
Där jag bor finns fritids för lågstadiebarn.
Dock slutade mina barn efter förskoleklassen resp tvåan eftersom det fick ett yngre syskon som vi är föräldralediga med.
Hade de inte fått syskon hade de nog fått sluta på fritids ändå eftersom jag tyckte att fritids var så dåligt. Barnen blev odrägliga av att vara där, högljudda och och oförskämda:(
När vi börjar jobba igen så får barnen som då kommer att gå i tvåan och fyran att få klara sig utan fritids. De klarar sig själva rätt bra några timmar och lov ody får vi försöka lösa med semester, barnvakter, läger eller något annat.
Fritids finns till och med sista juli det året barnet fyller 10 (eller slutar tredje klass). Sen finns det öppen fritidsverksamhet för barn upp till 12 år.