• Långtidssjukskriven

Vad innebär "har för avsikt att"?

Jag har varit sjukskriven i drygt ett år nu. Under förra året arbetade jag 75% och var föräldraledig 25% utan att ta ut ersättning för det. Min SGI baserades alltså på min 75%-iga lön. Så långt är jag med Vid årsskiftet upphörde min ansökta föräldraledighet, så enligt min arbetsgivare arbetar jag nu officiellt 100% men är fortfarande helt sjukskriven. I lönebeskedet jag får varje månad står heltidslönen (fast såklart minus lika mycket på raden under ) Jag har frågat min handläggare om FK därmed kan basera min SGI på heltidslönen nu. Enligt min handläggare beror det på om jag "har för avsikt att" åter ansöka om f-ledighet på deltid när jag någon gång i framtiden återgår fullt ut i arbete. Vad som händer om min avsikt sedan förändras? Om jag idag säger att avsikten är att arbeta heltid, men sedan ändrar mig och ändå ansöker om f-ledighet utan att ta ut föräldrapenning upp till heltid så att min sgi sänks igen? Blir jag då återbetalningsskyldig? Det känns jättesvårt att idag säkert säga hur jag kommer att göra längre fram, när jag inte ens vet när det blir och hur min livssituation ser ut då.

• Svar på tråden Vad innebär "har för avsikt att"?
  • Försäkringskassan

Hej!

Din fråga är komplex och för att få reda på vad som gäller i just ditt, enskilda fall bör du kontakta din personliga handläggare. Du skriver att du redan har pratat med honom/henne men du kan kanske be om ett förtydligande.

Jag kan informera dig generellt: Vad var avtalat innan du blev sjuk, alltså om du inte vari sjuk nu vad skulle du ha gjort då? Det är vad man menar med ”har för avsikt att”.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Vad innebär "har för avsikt att"?