• Anonym (Ts)

Tips på herrklocka

Skriver anonymt här då jag inte vill riskera att min sambo ser det.

Jag har tänkt köpa en klocka till honom i present, men jag kan verkligen ingenting om klockor så hoppas på att någon här kan tipsa om en snygg och bra.

Den ska:
    - ha stålarmband
    - funka även om han inte använder den på ett par dagar(läste nånstans att en viss sorts klocka stannar om den inte används var dag)
    - kosta högst 5000 

• Svar på tråden Tips på herrklocka
  • Anonym (P)

Calvin Klein har snygga klockor, inte alltför dyra

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Klockan du pratar om som stannar om den inte används är ett mekaniskt ur som drivs av rörelser av armen, mekanismen kallas vanligen automatic. Det går att ha ett ställ som gör att klockan får rörelse när man inte använder den.

Alternativet är en klocka på batteridrift eller som man drar upp. Det sista är ingen höjdare men exempelvis Tissot har ett relativt stort utbud av snygga och bra klockor på batteridrift inom den budget och de krav du anger.

Kan ses här:
    www.klockor.nu/tissot-c-1817.html

Även större delen av Seikos klockor passar in på de krav du tagit upp:
    www.klockor.nu/seiko-c-1404.html

Men det finns en uppsjö av olika märken, lite av en oväntad tillverkare som fått bra kritik är Victorinox, de som gör den Schweiziska armékniven. Jag har inte hanterat en själv men vad jag har läst så är de allra flesta nöjda med dem.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Och ska man prata lite allmänt om klockor i den prisklassen så handlar det mycket om subjektiva preferenser om man inte är ordentligt nördig och går in i detaljer på urverk och så vidare.

Letandet efter den "bästa klockan" kan man lägga ner direkt, det är utan någon som helst tvekan en Casio G-shock eller liknande med radiostyrning. Den är dock inte särskilt snygg, det är ett plastskal med digital display. Men den håller tiden bättre än alla armbandsklockor oavsett prisklass, är tåligare än en stridsvagn och kostar i stort sett ingenting.

Så den delen kan du stryka, fokusera på utseende och kvalitet. Klockor från diverse designermärken är ofta relativt snygga men inte sällan så är kvaliteten sämre än en välgjord klocka i samma prisklass.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Victorinox)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-07 19:52:09 följande:
    Klockan du pratar om som stannar om den inte används är ett mekaniskt ur som drivs av rörelser av armen, mekanismen kallas vanligen automatic. Det går att ha ett ställ som gör att klockan får rörelse när man inte använder den.

Alternativet är en klocka på batteridrift eller som man drar upp. Det sista är ingen höjdare men exempelvis Tissot har ett relativt stort utbud av snygga och bra klockor på batteridrift inom den budget och de krav du anger.

Kan ses här:
    www.klockor.nu/tissot-c-1817.html

Även större delen av Seikos klockor passar in på de krav du tagit upp:
    www.klockor.nu/seiko-c-1404.html

Men det finns en uppsjö av olika märken, lite av en oväntad tillverkare som fått bra kritik är Victorinox, de som gör den Schweiziska armékniven. Jag har inte hanterat en själv men vad jag har läst så är de allra flesta nöjda med dem.
    Såg detta nu

Både jag och min man har klockor från dem (mannens finns i länken här ovan). Vi är supernöjda, jag har själv aldrig ägt en bättre klocka.
Svar på tråden Tips på herrklocka