• pernilla78

När skriver man papper hos soc ang fadern?

När ett ogift par får barn, så måste ju bägge parter skriva under ett faderskapstest/avtal. (Nu kan jag inte ens det rätta namnet! )
    Hur snart efter förlossning gör man det? Skickar bm in papper till soc på att ett barn är fött?
    Jag är novis!

• Svar på tråden När skriver man papper hos soc ang fadern?
  • Whitetrash86

Vi fick papperna hemskickade efter ca 3-4 veckor som sonen föddes. Vet inte vem det är som skickar vad vart. Men fram kommer det iaf :)

• Hannah76

Man ringer själv och bokar en tid. Vi gjorde det på familjerätten, innan barnet var fött.

• amiofo

här fick vi brev hemskickad några v efter sonen var född.

• misstagmedmening

vi gjorde de hos socialen, de skickade lapp med dag och tid, sen skrev vi under. det ska va gjort innan barnet är någon månad sa dem. gjorde det efter barnet var fött.

• Lowika

Det finns fördelar att skriva innan om något skulle hända.... Ring familjerätten i din kommun och boka tid bara. Det måste bevittnas, så man måste gå dit. (Går tyvärr inte att bara skriva hemma och posta...)

• Whitetrash86
    Lowika skrev 2013-05-07 14:35:18 följande:
    Det finns fördelar att skriva innan om något skulle hända.... Ring familjerätten i din kommun och boka tid bara. Det måste bevittnas, så man måste gå dit. (Går tyvärr inte att bara skriva hemma och posta...)
    Det gör det visst med vittnen såklart. Vi hade 2 kompisar som vittnen.. var inga problem alls. Stod till och med på pappret vi fick, att vi skulle ha 2 vitten som INTE var familjemedlemmar.
  • misstagmedmening
    Lowika skrev 2013-05-07 14:35:18 följande:

vi fick inte skriva innan för vi inte va gifta .
  • Rallypillan

Igår va dottern 2 v. Idag fixade vi papprena på socialförvaltningen. Fick papper från dem i fredags o ringde igår, fick en tid redan idag som sagt. Vittnena fixade soc själva. :)

• Hannah76
    misstagmedmening skrev 2013-05-07 14:41:26 följande:

vi fick inte skriva innan för vi inte va gifta .

Är man gifta så skriver man ju inget papper öht..
  • Annsiss

Om man är gift görs ingen faderskapsutrening mannen blir automatiskt pappa. Det går att påbörja och bekräfta faderskapet innan vilket kan kännas tryggt men tror endast det är möjligt om man är sambos.

• misstagmedmening

hmm va konstigt de sa de till oss, vi va sambos och min mamma sa också vi skulle skriva innan men soc sa (och har sagt med båda barnen) att man inte får göra innan om man inte är gift och att man då skriver när man är gift ..

• Hannah76
    misstagmedmening skrev 2013-05-07 15:03:07 följande:
    hmm va konstigt de sa de till oss, vi va sambos och min mamma sa också vi skulle skriva innan men soc sa (och har sagt med båda barnen) att man inte får göra innan om man inte är gift och att man då skriver när man är gift ..

Då blev det något fel. Man skriver endast detta om man inte är gifta. Och man kan skriva innan barnet är fött.
  • Tjejen9001

Förra graviditeten så gjorde vi det några dagar efter födslen. Ringde till familjerätten i kommunen dit vi fick boka tid och komma ner och skriva papperna. Denna graviditeten har jag tänkt göra det snart är i v.30 så att det är klart sen. Ett tips gå in på din kommuns hemsida och kolla om det står hur du ska göra där.

• Annsiss

Det innebär massa mer jobb för soc om det görs innan något de helst slipper.

• Hannah76
    Annsiss skrev 2013-05-07 15:45:19 följande:
    Det innebär massa mer jobb för soc om det görs innan något de helst slipper.

Hur menar du då?
  • Sarika

I vår kommun är det hos soc man skriver på papprena. Min barnmorska rekommenderade att vi skulle skriva på dem innan barnet kom och hon typ tjatade på oss ända tills vi gjort det. Vi fick ringa själva och boka tid.

Svar på tråden När skriver man papper hos soc ang fadern?