Little Ms Chatterbox skrev 2013-05-08 11:16:34 följande:
Tror du beskriver ganska bra hur vårt liv ser ut
Vi har effektiviserat det som vi anser är viktigt och resten går på sparlåga. Vi har ett barn med funktionshinder och han behöver mycket rutin och planering för att funka och då får man gå efter det så får det som inte rör honom i samma utsträckning bli längre ner på prioriteringslistan men allt är sammanlänkat ändå. Någon fnurra för de andra barnen kan lätt bli stort och då spårar han ur också, det blir en kedjereaktion. Fast ju mer man håller på rutiner för de andra så funkar de också bra.
Jag har tänkt efter vad som är viktigt för oss, vår familj. Inte vad alla viktigpettrar tycker och tänker om vad man inte ska och ska göra. Hade mitt barn mått bra av 3-4 aktiviteter i veckan, och det funkat för resten av familjen med logistik och annat så hade jag gärna låtit det bli så. Samma med en massa andra saker, har haft uppe julgardinerna i köket i över ett år, de är röda, inga tomtar på och passar övrig inredning, varför ska man prompt byta för att andra ser vad jag har i fönstret? Det är inget viktigt för mig vilka gardiner jag har. Jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker om för saker, mode och trender. Det med alla "krav och måsten" att man ska fredagsstäda för det ska vara fint till helgen eller sånt som man bara ska göra för så är det, det har jag slutat att lyssna på nu för tiden, det var svårare förr för mig men nu skiter jag i vad andra tycker. De personerna vet inte hur mitt liv är så de kan inte komma med åsikter.
Jag använder påminnelse på mobilen mycket, ställer larmet på någon dag innan och sen flyttar fram det allt eftersom så man har tid på sig att påminna sig själv.
Saker som man "tror" att man kommer ihåg, det gör man inte. Jag skriver upp i almanackan när skolåret är slut och börjar, när lov är och sånt. Jag blir alltid osäker fast man tror man vet.
Har en inköpslista för storhandling, kanske inte så mycket mat utan hygien, städ, papper och sånt, går igenom hela huset, allas tandkrämer, tvättmedel och sånt. Går med listan på varje våning och kollar och skriver upp på pappret som det står i affären så man inte behöver springa tillbaka inne på affären om det dyker upp något mer på listan längre ner.
Jag har svårt för det men försöker involvera barnen så mycket det går i städning, skaka filtar och sånt, det gör ju inget om det inte blir bra den gången, nästa gång kanske det är jag som har den kudden. De får putsa speglar och damma av TV:bänken. För dom är det viktigt att det blir rättvist så vi har minst 3 städsaker av varje

. De vill hjälpa till att dammsuga men blir därefter, jag har lärt mig att låtas hållas, det blir ju lite bättre än vad det var innan.
När tvillingarna var mindre och hade reflux och oupptäckt mjölkproteinallergi var det rätt så jobbigt med tvätten, (läs=ångestframkallande skitjobbigt) men efter att vi köpet en torktumlare och kasta in allt blev det lite lättare. Brydde oss inte om det blev skrynkligt, bara det blev rent och torrt. Oftast gick den flesta tvätten tillbaka till sängen eller på barnens kroppar så fort det var torrt igen, så stor omsättning var det på tvätten.
Till viss del upplever jag det som kaos här hemma hos oss men samtidigt så har man ju det lika rörigt som många andra med färre barn, de med barn utan FH, eller de som båda går hemma (jag är sjukskriven). Och då har vi ju mer "bekymmer" och borde ha lite dispens

på kaos och röra.
Jag gör det jag kan, vissa dagar blir det mycket gjort, andra dagar blir det inget alls. Som idag, jag förtog mig igår och orkar inte ens sitta upp så jag ligger på soffan med datorn på magen och skriver. Jag måste få i mig lite lunch snart men vet inte hur jag ska orka få till det och jag måste handla, har en tvätt i maskinen som måste flyttas över till tumlaren. Tvätt måste ju vikas också så det är mer att göra.
Jag har lovat hemmagjorda köttbullar, tomatsås och pasta till middag, köttfärsen går ut i datumen så måste göra det idag. Ser inte fram mot att trilla köttbullar på 1,4 kg färs

Men sen är alla lediga i 4 dagar och man är 2 om maten så då blir det enklare.
Nu kurrar min mage så jag måste sluta...
Fasen vad ni/du låter organiserade. :) Ja det där med planering i mobilen skall jag nog testa. Skulle säga att det är vårt/mitt absolut största problem, att vi/jag glömmer för mycket. Sen är det nog så att jag tycker att vi knappt når upp till miniminivån av hur jag vill ha det. Gillar ordning och resa och städat men typ ett par timmar efter att man städat kan det vara kaos igen. Och så alla dessa prylar. Känns som om man drunkar ibland och alltid ligger efter. Ibland undrar jag om det inte blir vanligare och vanligare att vanligt folk tar in städhjälp.