• Försäkringskassan

Intyg otillräckligt anser ni?!

Hej,
    Först och främst förstår jag din frustration och självklart så förstår jag dig att det inte känns bra att inte få igenom sjukpenning trots att man har ett läkarintyg och trots dina besvär. Och ja, du har rätt att standardsvaret skulle vara att kontakta oss eller att kontakta din handläggare. Detta eftersom jag eller någon annan kan inte svara på den speciella förklaringen som varför just du inte fått rätt till sjukpenning utan att titta på just ditt ärende.

Rent allmänt så är vårat uppdrag är att bedöma rätt till sjukpenning, om man inte anser att vi ska göra just detta så är det en politisk fråga. Mycket av det vi gör styrs av lagar som de folkvalda tar beslut om, men just rätt till sjukpenning är en försäkringsjuridisk bedömning som den ansvariga handläggaren ska göra. Den bedömningen ska göras mot det man skulle göra om man skulle vara sjuk. Är man exempelvis arbetslös så ska bedömningen göras mot om man skulle kunna ta ett normalt förekommande arbete trots sina besvär, och inte just det arbete som man exempelvis har haft tidigare. 97% av alla som söker sjukpenning får igenom detta, och vid graviditetsproblem så är siffran inte betydligt lägre. Om man har exempelvis ett arbete som inte passar nr man är gravid kan man även ansöka om graviditetspenning. Slutligen finns också möjligheten(även om jag förstår att du inte anser det är rätt) att som gravid kvinna ta ut föräldrapenning 60 dagar före barnets beräknade födsel.

Om du fått ett beslut och du anser det är felaktigt tycker jag att du ska begära omprövning. Det är det enda sättet som man kan göra för att någon kan gå igenom ärendet för att få det ändrat.

Hälsningar,
    Anders, handläggare

(Som för övrigt är en av de få män som jobbar på Försäkringskassan)

• Försäkringskassan

Hej igen,
    Jag vill förtydliga att vi alltså inte har möjlighet att titta på enskilda fall i detta forum.

Hälsningar,
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Intyg otillräckligt anser ni?!