• Stålmamma

Restaurangbesök och Lchf

Jag har nyss börjat med Lchf och på lördag ska vi ut på födelsedagsfirande med restaurangbesök. Så hur gör ni Lchfare när ni går på restaurang är det okej att fråga om de kan byta ut potatisen mot extragrönsaker eller skämmer jag ut mig då? Och finns det någon drink/alkohol som är okej att dricka en kväll?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Restaurangbesök och Lchf
  • Pallas

Local Rosé borde kunna dricka. Dock är det beställningsvara på systemet, så det är väl tveksamt om någon restaurang har det. Det vinet har 0,1 g kolhydrater per 100 ml.

Jag hade inte skämts för mig. Ett sätt skulle ju kunna vara att ringa restaurangen och fråga om det är något problem att utesluta kolhydrater. Tror inte att det är någon ovanlig fråga idag. 

• Clotilda

Det brukar vara väldigt enkelt. Bara byt ut mot extra grönsaker som du skrev. Att dricka mineralvatten, lightläsk eller rödvin. Är kanske inte så strikt men restaurang går man inte på varje dag heller.

• Duckan

Tror inte hellet att det är några konstigheter att ta bort carbsen på restsurang.

• Occam
    Pallas skrev 2013-05-07 19:07:55 följande:
    Local Rosé borde kunna dricka. Dock är det beställningsvara på systemet, så det är väl tveksamt om någon restaurang har det. Det vinet har 0,1 g kolhydrater per 100 ml. Jag hade inte skämts för mig. Ett sätt skulle ju kunna vara att ringa restaurangen och fråga om det är något problem att utesluta kolhydrater. Tror inte att det är någon ovanlig fråga idag. 

De flesta torra viner (viner med låg sötma) har rätt försumbara mängder socker, Systembolaget redovisar sockerhalten på sina (provade) viner men bryr sig inte om att ange med större precision när sockerhalten är "Mindre än 3,0 gram per liter". För att få lite mer info vänder vi oss till livsmedelsverkets näringsdatabas enligt vilken "rött vin" innehåller 0,8 g kolhydrater per liter och "vitt vin, torrt" innehåller 0,4 gram per liter - i båda fallen alltså väsentligt under ovan namngivet vins 1 g per liter, allt att jämföra med apelsinjuice som ligger på runt 11 gram per liter. Som alltid, "low carb"-vinet är humbug (om man inte börjar jämföra med riktigt söta viner), och den avgörande kalorikällan i vin är alkoholen ...
  • Pallas
    Occam skrev 2013-05-07 19:49:51 följande:

De flesta torra viner (viner med låg sötma) har rätt försumbara mängder socker, Systembolaget redovisar sockerhalten på sina (provade) viner men bryr sig inte om att ange med större precision när sockerhalten är "Mindre än 3,0 gram per liter". För att få lite mer info vänder vi oss till livsmedelsverkets näringsdatabas enligt vilken "rött vin" innehåller 0,8 g kolhydrater per liter och "vitt vin, torrt" innehåller 0,4 gram per liter - i båda fallen alltså väsentligt under ovan namngivet vins 1 g per liter, allt att jämföra med apelsinjuice som ligger på runt 11 gram per liter. Som alltid, "low carb"-vinet är humbug (om man inte börjar jämföra med riktigt söta viner), och den avgörande kalorikällan i vin är alkoholen ...
    Ah, det var intressant, tack för info! Fast jag skrev fel i mitt inlägg, säger min man. Rosévinet jag nämnde har 0,1 g kolhydrater per liter, inte 1 gram. Och LCHF är inte så kaloriräknande som kolhydratsexkluderande och fettvurmande.
  • EnGladPingvin

Det är inga konstigheter att be dem byta ut potatisen mot extra grönsaker. Du är ju kund. Har gjort det många gånger utan några som helst problem. Håll dig borta från sliskiga drinkar och unna dig ett par glas vin.

• Occam
    Pallas skrev 2013-05-07 20:03:54 följande:
    Ah, det var intressant, tack för info! Fast jag skrev fel i mitt inlägg, säger min man. Rosévinet jag nämnde har 0,1 g kolhydrater per liter, inte 1 gram. Och LCHF är inte så kaloriräknande som kolhydratsexkluderande och fettvurmande.

Du skrev 0,1 gram per 100 ml, vilket är exakt vad importören anger på sin hemsida (vilken du naturligtvis inte har någon koppling till) och det är i sin tur exakt samma sak som 1 g / liter. Jag vet att LCHF inte handlar primärt om kalorier utan om den snabbare mättnadskänsla som uppnås genom att äta fett och protein (plus lite andra mer eller mindre belagda teorier om ämnesomsättningen) men visst räknar man väl den kaloribomb som alkohol är som "kolhydrater". Jag kan utan att skämmas eller känna mig det minsta mätt dricka en flaska vin - vilket torde innehålla like mycket "tomma kalorier" som om jag åt 100 gram socker.
  • Pallas
    Occam skrev 2013-05-07 20:35:47 följande:

Du skrev 0,1 gram per 100 ml, vilket är exakt vad importören anger på sin hemsida (vilken du naturligtvis inte har någon koppling till) och det är i sin tur exakt samma sak som 1 g / liter. Jag vet att LCHF inte handlar primärt om kalorier utan om den snabbare mättnadskänsla som uppnås genom att äta fett och protein (plus lite andra mer eller mindre belagda teorier om ämnesomsättningen) men visst räknar man väl den kaloribomb som alkohol är som "kolhydrater". Jag kan utan att skämmas eller känna mig det minsta mätt dricka en flaska vin - vilket torde innehålla like mycket "tomma kalorier" som om jag åt 100 gram socker.
    Ja, det stämmer ju. Blev helt vimsig i huvudet. 

Hehe, själv är jag asbillig i drift och blir salongsberusad på ett glas. Skulle aldrig sätta i mig en hel flaska nuförtiden! 
  • Occam
    Occam skrev 2013-05-07 20:35:47 följande:

Dock blir jag såklart berusad ... poängen är i alla fall att de flesta viner innehåller försvinnande lite kolhydrater (0,1 % c:a) jämfört med den lika energitäta alkoholen (10 % cirka (vikt), alltså 100x kolhydraterna) - och jag tror att alkoholen beter sig snarlikt socker i metabolismen, att den ger samma (obefintliga) mättnadskänsla vet jag. Alltså - "low carb"-viner är humbug och bara en gimmick för att sälja ordinärt (okej, ofta uselt) vin.
  • Pallas
    Occam skrev 2013-05-07 21:02:26 följande:

Dock blir jag såklart berusad ... poängen är i alla fall att de flesta viner innehåller försvinnande lite kolhydrater (0,1 % c:a) jämfört med den lika energitäta alkoholen (10 % cirka (vikt), alltså 100x kolhydraterna) - och jag tror att alkoholen beter sig snarlikt socker i metabolismen, att den ger samma (obefintliga) mättnadskänsla vet jag. Alltså - "low carb"-viner är humbug och bara en gimmick för att sälja ordinärt (okej, ofta uselt) vin.
    Får återkomma med rapport sen då, för maken har beställt en flarra.
Svar på tråden Restaurangbesök och Lchf