• QueenBeee

Kan det vara halsfluss?

Jag har lidit av förkylning, hosta och halsont i en vecka, och igår + idag blev jag tvungen att gå hem tidigt från skolan. Igår eftermiddag/kväll hade jag feber, och jag var tvungen att dricka något konstant för att inte spy, jag kunde knappt stå upp. Det har varit ett helvete att svälja, äta och prata. Men fokus på halsen då, kan jag ha drabbats av halsfluss? Halsen brukar inte strula så mycket, så länge. Jag har mycket på gång just nu, så det här kommer mycket olägligt. Smittar detta? Vad kan jag göra? När kan jag bli frisk? Vad är bäst att få i sig, varmt eller kallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 16:55
    Nu verkar det som att min feber verkar njuta av att åka upp och ner. :(

• Svar på tråden Kan det vara halsfluss?
  • Mormor07

Om du tror att du har halsfluss ska du besöka vårdcentralen. Doktorn ser direkt om det är halsfluss genom att ta ett odlingsprov och i så fall får du penicillin. Vid halsfluss brukar man dock ha väldigt hör feber, det är det första tecknet samtidigt som halsont, närmare 40 grader.

• QueenBeee
    Mormor07 skrev 2013-05-07 19:31:35 följande:
    Om du tror att du har halsfluss ska du besöka vårdcentralen. Doktorn ser direkt om det är halsfluss genom att ta ett odlingsprov och i så fall får du penicillin. Vid halsfluss brukar man dock ha väldigt hör feber, det är det första tecknet samtidigt som halsont, närmare 40 grader.

Jahapp. :-/ Min temp låg runt 38 (det räknas väl?), och kom senare än halsproblemen.
  • Mormor07

Det är först över 38 grader som räknas som feber och vid halsfluss brukar den som sagt ligga runt 40 grader, men gå till vårdcentralen.

• Maria 380

Har du feber över 38,5 och ömmande förstorade lymfkörtlar i käkvinklarna så är det möjligt att du har bakteriell halsfluss och då är det kanske värt ett besök på vårdcentralen men det låter troligare att det är en virusinfektion (förkylning). Oavsett så går det så gott som alltid över även utan antibiotikabehandling, penicillin kan göra att det går någon dag snabbare om det är streptokocker. Ta alvedon och/eller Ipren mot smärtan. Varma drycker brukar lindra något.

• Emma 89
    Maria 380 skrev 2013-05-07 22:39:38 följande:
    Har du feber över 38,5 och ömmande förstorade lymfkörtlar i käkvinklarna så är det möjligt att du har bakteriell halsfluss och då är det kanske värt ett besök på vårdcentralen men det låter troligare att det är en virusinfektion (förkylning). Oavsett så går det så gott som alltid över även utan antibiotikabehandling, penicillin kan göra att det går någon dag snabbare om det är streptokocker. Ta alvedon och/eller Ipren mot smärtan. Varma drycker brukar lindra något.

Man behöver inte ha feber över huvud taget vid halsfluss. Vid halsfluss har man extremt ont i halsen, ofta vit/gröna prickar i halsen och en halsmandel är mer svullen än den andra.

Gå till läkaren och kolla TS! Onödigt att plågas om du kan få penicillin och snabbt bli frisk.
  • Åsa
    Mormor07 skrev 2013-05-07 19:31:35 följande:
    Inte självklart med penicillin längre. Eftersom de studier som finns visar på väldigt begränsad vinst med penicillin vad gäller tillfrisknande vid halsfluss ska man enligt aktuella rekommendationer gå på helhetsbilden, inte ge penicillin på rutin bara för att det är streptokocker i halsen (fast det finns ju "gamla" läkare som struntar i det trots riskerna med penicillin, för att slippa lägga tid på att förklara för förmodat medicinälskande patienter).
  • Åsa
    Emma 89 skrev 2013-05-07 23:59:20 följande:

Man behöver inte ha feber över huvud taget vid halsfluss. Vid halsfluss har man extremt ont i halsen, ofta vit/gröna prickar i halsen och en halsmandel är mer svullen än den andra.

Gå till läkaren och kolla TS! Onödigt att plågas om du kan få penicillin och snabbt bli frisk.
    Penicillin kan tyvärr ha ganska stora risker, inte bara för folkhälsan utan även för den enskilde om det vill sig illa. Bättre att undvika att ta det i det fall det bara handlar om att kanske bli frisk någon dag snabbare. Landstingsinfo i ämnet finns på ex http://www.antibiotikaellerinte.se/
  • Emma 89
    Åsa skrev 2013-05-08 00:39:08 följande:
    Penicillin kan tyvärr ha ganska stora risker, inte bara för folkhälsan utan även för den enskilde om det vill sig illa. Bättre att undvika att ta det i det fall det bara handlar om att kanske bli frisk någon dag snabbare. Landstingsinfo i ämnet finns på ex www.antibiotikaellerinte.se/

Att äta penicillin någon gång om året är ingen fara alls. Skillnaden ligger hos de med upprepade infektioner som behandlas med penicillin, många gånger utan ett crp eller halsprov. Har man halsfluss mår man så jävla pissigt att man bara vill bli av med det.
  • Åsa
    Emma 89 skrev 2013-05-08 09:07:09 följande:

Att äta penicillin någon gång om året är ingen fara alls. Skillnaden ligger hos de med upprepade infektioner som behandlas med penicillin, många gånger utan ett crp eller halsprov. Har man halsfluss mår man så jävla pissigt att man bara vill bli av med det.
    Den sista meningen håller jag  med om (har haft min beskärda del av halsflussar). Just därför är man som sjuk och lidande inte alltid rätt person att bedöma vad som är befogad behandling, just för att man bara vill bli frisk igen, nästan oavsett vad.

Vad gäller att pc någon gång om året inte skulle vara någon fara stämmer det helt enkelt inte som allmän regel. Det kan stämma på en enskild person i en enskild situation, men behöver inte stämma på någon annan, eller på samma person vid en annan tidpunkt.

För exempel på individnivå blev en arbetskamrat till mig så dålig efter en antibiotikakur att hon var inlagd på sjukhus i månader, helt utslagen och hon har trots lång tid inte återhämtat sig riktigt än. Antibiotikan gavs därtill mot okomplicerad UVI utan sådana symptom som gör antibiotika befogad enligt riktlinjerna. (Men hon ville förstås bli frisk snabbt och var glad att hon fick medicin och inte bara råd om tranbärsdricka.) Vad som hände i hennes fall var att antibiotikan slog ut de vanliga tarmbakterierna hos henne så att resistenta bakterier hon gick och bar på, och som inte gjort något väsen av på tidigare, klubbade henne.
    Med en halv eftertanke hade läkaren kunnat räkna ut risken, hon hade till och med sagt att hon varit utomlands. Uppåt hälften av friska resenärer har med sig resistenta bakterier hem från i detta fall Thailand; det tar lång tid för dem att försvinna ur kroppen och de kan få överhanden vid tillfällen som detta.

Och då handlar det bara om risken för den enskilda, inte för folkhälsan. Fast det är nog risk för den egna hälsan som måste till för att folk ska bry sig...

För tydligenhetens skull finns det naturligtvis tillfällen när antibiotika är befogat; där nyttan överväger risken för biverkningar. Men att _på rutin_ ge antibiotika mot  åkommor som bihåleinflammation, halsfluss, öroninflammation eller urinvägsinfektion är det rätt länge rekommendationerna sade.
  • lightfish

Om du varit dålig i en vecka och blivit sämre är det sannolikt bakterier; kroppen har försökt ta hand om det men inte orkat med. Gå till läkaren!

• QueenBeee
    Emma 89 skrev 2013-05-07 23:59:20 följande:
    Det hade jag gjort om det inte vore för att vi åker till Norge i morgon. :(
  • Mormor07

Svar till Åsa: Nej, jag skrev inte det heller att det är självklart med penicillin. Jag arbetar på vårdcentral så jag vet hur det fungerar.

• Åsa
    Mormor07 skrev 2013-05-08 19:38:18 följande:
    Svar till Åsa: Nej, jag skrev inte det heller att det är självklart med penicillin. Jag arbetar på vårdcentral så jag vet hur det fungerar.

Du skrev: "Doktorn ser direkt om det är halsfluss genom att ta ett odlingsprov och i så fall får du penicillin." Det var vad jag tolkade som att du såg det som fortfarande självskrivet att ta halsprov vid halsont, eller att ge pc om det är positivt.
  • Emma 89
    Åsa skrev 2013-05-08 12:14:17 följande:
    Den sista meningen håller jag  med om (har haft min beskärda del av halsflussar). Just därför är man som sjuk och lidande inte alltid rätt person att bedöma vad som är befogad behandling, just för att man bara vill bli frisk igen, nästan oavsett vad.

Vad gäller att pc någon gång om året inte skulle vara någon fara stämmer det helt enkelt inte som allmän regel. Det kan stämma på en enskild person i en enskild situation, men behöver inte stämma på någon annan, eller på samma person vid en annan tidpunkt.

För exempel på individnivå blev en arbetskamrat till mig så dålig efter en antibiotikakur att hon var inlagd på sjukhus i månader, helt utslagen och hon har trots lång tid inte återhämtat sig riktigt än. Antibiotikan gavs därtill mot okomplicerad UVI utan sådana symptom som gör antibiotika befogad enligt riktlinjerna. (Men hon ville förstås bli frisk snabbt och var glad att hon fick medicin och inte bara råd om tranbärsdricka.) Vad som hände i hennes fall var att antibiotikan slog ut de vanliga tarmbakterierna hos henne så att resistenta bakterier hon gick och bar på, och som inte gjort något väsen av på tidigare, klubbade henne.

Med en halv eftertanke hade läkaren kunnat räkna ut risken, hon hade till och med sagt att hon varit utomlands. Uppåt hälften av friska resenärer har med sig resistenta bakterier hem från i detta fall Thailand; det tar lång tid för dem att försvinna ur kroppen och de kan få överhanden vid tillfällen som detta.

Och då handlar det bara om risken för den enskilda, inte för folkhälsan. Fast det är nog risk för den egna hälsan som måste till för att folk ska bry sig...

För tydligenhetens skull finns det naturligtvis tillfällen när antibiotika är befogat; där nyttan överväger risken för biverkningar. Men att _på rutin_ ge antibiotika mot  åkommor som bihåleinflammation, halsfluss, öroninflammation eller urinvägsinfektion är det rätt länge rekommendationerna sade.

Jo visst, men då låg det ju en helt annan problematik bakom. Har man inga andra sjukdomar eller smittor så är ju chansen att man blir så dålig av pc liten. Att ha en fullständig sjukdomshistorik är ju A och O. Jag har tex haft läkare som försökt övertala mig att försöka vinna över uvi utan pc. Men efter dom tittat efter och sett att jag har lätt att utveckla njurbäckensinflammation och även haft sepsis så tänker dom om. På samma sätt som Ts varit sjuk så pass länge och bara känner sig sämre så är en behandling befogat. Enligt mig iaf, och om test visar på bakterier.
  • QueenBeee

Nu har det gått ett tag och halsen strular fortfarande, även om den är mycket bättre. Jag hostar och harklar mig fortfarande, ibland får jag lite ont, och här är mitt största problem just nu: Jag sjunger på fritiden. Den 1a juni har jag avslutning (sista terminen för min del, vill prova nåt nytt efter alla dessa år) och jag har två små solon. Problemet i detta är att min röst är ännu mer begränsad! Jag kan knappt nå samma noter som jag lätt gjorde förr!

Tänk er att min röst (register) brukar vara såhär: |---------------------------------------------------|  
    Nu känns den såhär: |-----------------|
    Jag blev rekommenderad av skolsystern att gå till vårdcentralen, och så fort jag får tid ska jag göra just det.

• Åsa
    Emma 89 skrev 2013-05-16 20:56:52 följande:

Jo visst, men då låg det ju en helt annan problematik bakom. Har man inga andra sjukdomar eller smittor så är ju chansen att man blir så dålig av pc liten. Att ha en fullständig sjukdomshistorik är ju A och O.
    Risken är liten statistiskt sett i Sverige (i länder som haft ännu mer generös antibiotikaförskrivning historiskt och många fler resistenta bakterier ser det ju lite annorlunda ut.) Grejen är ju dock att det är många idag som går och drar på de här baseluskerna som kan ställa till det vid en pc-kur och det är inget som syns på utsidan. Hälften av (friska) Thailandsresenärer, åttio procent av (friska) Egyptenturister till exempel. Min arbetskamrat hade förmodligen dragit på sig resistenta bakerier på semestern men hon hade ju inga symptom av dem innan hon fick pc för sin UVI. 

Ang sjukhistoria är ju grejen att även om läkaren kommer ihåg att fråga om ex magproblem eller om när deras senaste utlandsresa var behöver det inte finnas någon regelrätt sjukhistoria. Flertalet bärare av resistenta bakterier har inga symptom. Ev smitta kan ha skett i Sverige. Jag tycker det är rimligt att de följer de riktlinjer som finns för behandling (som ju avråder från antibiotika bara där effekten i gjorda studier visat sig vara tveksam, mariginell eller direkt kontraindicerad; det är ju inget antibiotikaförbud generellt det handlar om).

Vad gäller när behandling är befogad så har man nog som lidande i jobbig åkomma ibland en annan uppfattning om detta än vad läkarvetenskapen har; då kan nog ibland förhoppningen om bara en dags förkortande av besvären kännas som anledning nog   

Hoppas TS blivit bra i halsen förresten, med eller utan pc.  
Svar på tråden Kan det vara halsfluss?