Emma 89 skrev 2013-05-08 09:07:09 följande:
Att äta penicillin någon gång om året är ingen fara alls. Skillnaden ligger hos de med upprepade infektioner som behandlas med penicillin, många gånger utan ett crp eller halsprov. Har man halsfluss mår man så jävla pissigt att man bara vill bli av med det.
Den sista meningen håller jag med om (har haft min beskärda del av halsflussar). Just därför är man som sjuk och lidande inte alltid rätt person att bedöma vad som är befogad behandling, just för att man bara vill bli frisk igen, nästan oavsett vad.
Vad gäller att pc någon gång om året inte skulle vara någon fara stämmer det helt enkelt inte som allmän regel. Det kan stämma på en enskild person i en enskild situation, men behöver inte stämma på någon annan, eller på samma person vid en annan tidpunkt.
För exempel på individnivå blev en arbetskamrat till mig så dålig efter en antibiotikakur att hon var inlagd på sjukhus i månader, helt utslagen och hon har trots lång tid inte återhämtat sig riktigt än. Antibiotikan gavs därtill mot okomplicerad UVI utan sådana symptom som gör antibiotika befogad enligt riktlinjerna. (Men hon ville förstås bli frisk snabbt och var glad att hon fick medicin och inte bara råd om tranbärsdricka.) Vad som hände i hennes fall var att antibiotikan slog ut de vanliga tarmbakterierna hos henne så att resistenta bakterier hon gick och bar på, och som inte gjort något väsen av på tidigare, klubbade henne.
Med en halv eftertanke hade läkaren kunnat räkna ut risken, hon hade till och med sagt att hon varit utomlands. Uppåt hälften av friska resenärer har med sig resistenta bakterier hem från i detta fall Thailand; det tar lång tid för dem att försvinna ur kroppen och de kan få överhanden vid tillfällen som detta.
Och då handlar det bara om risken för den enskilda, inte för folkhälsan. Fast det är nog risk för den egna hälsan som måste till för att folk ska bry sig...
För tydligenhetens skull finns det naturligtvis tillfällen när antibiotika är befogat; där nyttan överväger risken för biverkningar. Men att _på rutin_ ge antibiotika mot åkommor som bihåleinflammation, halsfluss, öroninflammation eller urinvägsinfektion är det rätt länge rekommendationerna sade.