• scaras

Hur "uppfostrar" ni era 1½-åringar?

Nu har tjejan börjat med allt mer hyss o påhitt, hittills har det ju mest varit små ofarliga påhitt o rätt charmigt så jag har låtit henne hållas, tänkt att hon är ju så liten än liksom..

Men nu..  som tex det här kastandet, allt ska tydligen kastas iväg, och sen ska mamma eller pappa springa o hämta, tjuter som en illbatting om hon inte får tillbaka sakerna o flinar sen och kastar igen. Och klättrandet sen då, står på soffbordet o showar mitt bland fikagrejerna om man så bara gått därifrån ½ minut, klättrar upp o står i fönstren så grannarna lär väl tro att vi inte har nån koll alls.. hehe..

Fattar ju att det hör till, men hur lär man en sån liten att man faktiskt inte får göra så???  På ett vettigt sätt såklart

• Svar på tråden Hur "uppfostrar" ni era 1½-åringar?
  • lövet2

Nja, jag uppfostrar inte så små barn. Jag hindrar dem bara från sådant jag tycker är olämpligt. Då tar de automatiskt till sig vad som är tillåtet och inte.

• scaras

Hur hindrar du ditt barn från att tex kasta grejerna vid matbordet då, om det ändå sitter där med sakerna för att det är tänkt den ska äta själva (min kan ju det iaf)?

• lövet2
    scaras skrev 2013-05-07 19:43:38 följande:
    Hur hindrar du ditt barn från att tex kasta grejerna vid matbordet då, om det ändå sitter där med sakerna för att det är tänkt den ska äta själva (min kan ju det iaf)?
    Om barnet kastar skeden, så får h*n äta med händerna (vilket ju ändå är vanligare i den åldern). Annars så sitter jag ju bredvid och hinner hejda kastandet i tid, så några muggar eller tallrikar ska det inte behöva flyga runt.

Men att kasta saker hör till åldern, så det är rätt bra att köra med kastlekar utomhus.
  • Flisan79

Har en likadan. Jäkla klättermaja och älskar tex att: stoppa ner handen i blöjan när hon bajsar, lägga saker i toaletten, stå på toaletten och pilla med mitt smink, klättra upp på köksbordet/soffbordet/soffkanten, riva ut allt som går i lådor osv, hoppa i sängen/soffan, rita på allt utom papper, hälla ut allt i sitt glas på golvet osv
    Just nu stod hon på soffarmstödet. Det jag gjorde var att säga :gå ner därifrån, så får man inte göra. Samtidigt som jag tog ner henne. Finns inte så mycket mer att göra tyvärr. Man får försöka undvika att det sker, säga till och lyfta ifrån om det sker ändå. Så små barn glömmer fort så mer kan man inte göra.
    Detta är mitt tredje barn och sakta men säkert förstår de vad som är ok och inte.

• Flisan79

Ja angående kasta köksgrejer. Hon har tallrik och glas av plast. Kastar hon mer än en gång får hon vara utan tex glaset/gaffeln.

• scaras

Okej, låter som att det bara är tålamod som gäller.. visste jag väl iofs men hoppades att nån skulle ha nått superknep hehe.
    Tycker bara att jag lyfter ner o lyfter bort, lyfter ner o lyfter bort hela tiden.. men hon är ju likväl uppe igen på 2 röda... Phu!! Solig

• Flisan79

Ja det är en energisk tid. Vi brukar stänga till badrummet och till köket för att iaf slippa klättrandet på köksbordet och saker i toaletten.

• Natulcien
    scaras skrev 2013-05-07 19:43:38 följande:
    Sonen kastade också mat en period, men då gjorde vi så att han fick bara lite i taget (han åt plockmat med händerna). Vi la alltså fram en matbit i taget.
  • scaras
    Natulcien skrev 2013-05-07 20:21:18 följande:
    Sonen kastade också mat en period, men då gjorde vi så att han fick bara lite i taget (han åt plockmat med händerna). Vi la alltså fram en matbit i taget.
    Ah, smart! Fast känns lite synd när hon redan visat att hon kan äta iaf någorlunda ordentligt med sked o gaffel. Men men, den kunskapen kanske inte glöms bort bara för att man får pausa lite..
  • Jamilia

Vet inte om det är nåt liv kvar i denna tråden ännu men skriver ett inlägg iaf! Har en dotter på 15 månader och funderar en del på gränsdragning och liknande nu! Själv tycker jag att det värsta är att tackla dotterns utbrott när hon blir hindrad i olika situationer! Man måste ju sätta stopp för saker hela dagarna och det blir ju gränsdragning hela tiden tycker jag! Men ibland är man trött, stressad, ska iväg... Och så vet man att sätter jag stopp för henne nu så kommer hon få värsta utbrottet och gala och skrika! Jag orkar/hinner inte detta nu!! Så tänker jag ibland! Lite beroende på situationen så klart! Men visst kan det vara så!? Svårt att vara konsekvent alltid känner jag...

Svar på tråden Hur "uppfostrar" ni era 1½-åringar?