Inlägg från: Anonym (snart husägare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart husägare?)

Låna till handpenning på hus?

Hej,

Vi funderar på att gå på vår allra, första husvisning om ca 2 veckor!

Tyvärr har vi inga pengar sparande - men vi har båda heltidsjobb, inga anmärkningar och inga lån (eller jag har ca 25,000 på min bil kvar, men det är det enda!). Vi kommer (förhoppningsvis) kunna få bra för bostadsrätten vi bor i nu, eftersom det är ett eftertraktat område, bra förening, sjöutsikt  och vi bor endast en våning upp.

Nu undrar jag om man kan låna från banken (båda har Swedbank) till handpenning? Jag tänkte att man kanske kan låna och sedan betala tillbaka den direkt då lägenheten är såld? Visst är handpenning ca 20% av priset? Isåfall borde vi kunna gå plus/minus/noll, det är ungefär vad andra fått för sina lägenheter.

Tacksam för tips, råd & hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:33
    Nu är tid på banken bokad. Spännande!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 15:55
    Hej, ville bara uppdatera lite!

Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.

Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.

• Svar på tråden Låna till handpenning på hus?

OJ, vad folk svarade snabbt...

Anonym (++) skrev 2013-05-07 20:28:01 följande:
    Varför m åste ni låna om ni får en vinst som räcker som handpenning?
    Jag tänkte att säljaren av huset kanske vill ha pengar snabbt, och att vi kanske inte sålt lägenheten vid det tillfället.
    FlitigaLis skrev 2013-05-07 20:29:35 följande:
    Vill tillägga att jag tycker det är dumt att fundera på hus om man inte har pengar sparade. Men boka ett möte på banken ni måste ju ändå ha lånelöfte
    Att vi inte har pengar sparade beror på att vi min sambo har en sjukdom, där han måste åka utomlands för att få vård, så bensin, medicin och själva läkarbesöket kostar massor med 1000-lappar varje månad. Men han kommer bli frisk, och då kan vi spara.

Lägenheten är inte värderad.. men min chefs mamma bodde i grannhuset och fick över 100,000 kr för sin... hon bodde dock på bottenvåningen - MEN hade utsikt mot parkeringen.. Vi bor 1 våning upp och har sjöutsikt.
    Bright Eyes skrev 2013-05-07 20:30:30 följande:
    Du menar kontantinsats va? Vi gjorde så och lånade till kontantinsatsen, vi fick nej hos Swedbank men bytte till en annan bank där det gick alldeles utmärkt. Det är visserligen ett blancolån med högre ränta, men det är inte alls så svindyrt som folk gärna vill tro.
    Ja, det kanske det var... Skäms Vad är det för skillnad?
    Anonym (handpenning?) skrev 2013-05-07 20:40:24 följande:
    Handpenningen är helt och hållet förhandlingsbar. Tror aldrig jag betalat över 10% i handpenning i något av mina bostadsköp. Du kanske blandar ihop med det belopp man förväntas stå för själv i bostadsköpet?
    Precis.. tänker på det man MÅSTE betala innan man ''äger'' huset. Det ''övriga'' är väl själva lånet som man betalar av varje månad. Allt detta är så nytt för mig.... MEN spännande...!
    Anonym (++) skrev 2013-05-07 20:41:42 följande:
    har ni råd att köpa ett hus om ni inte får lägenheten såld?

Klarar ni av att betala för er lägnhet plus ett hus? 
    Är 110% säker på att få den såld.. Men OM det inte skulle bli så, så nej... dubbla boenden blir nog tajt. Beror dock på HUR länge...
    FlitigaLis skrev 2013-05-07 20:41:47 följande:
    Handpening är 10% som betalas när du skriver kontrakt.
    Kontantinsats är 15%, det är den summan som du inte får ta lån för. Tänkte fel när jag svarade innan.
    Men glöm för guds skull inte pantbrev och lagfart
    Ok, så kontantinsatsen kan man inte låna till, eller....?

FlitigaLis skrev 2013-05-07 20:49:39 följande:
    Jo men bara under tiden ni säljer lägenheten. Om ni inte fixar dubbelt boende några månader så kan det bli svårt att få lån. Men som sagt lättast är ju om ni går till banken
    Vi kollar nog på huset först, det kanske blir för litet.. det är svårt att se på bilderna...! Räcker det till så bokar vi möte på banken för att se hur mycket/om vi kan få i lån!
    Anonym (++) skrev 2013-05-07 20:52:39 följande:

Hur kan du vara så säker?
    Är det inte bättre att ha den delenklar inna ni skriver på för ett hus?
    Har ni lånelöfte från banken?  
    Klarar ni av driften på ett hus? 
    Som jag skrev i inlägg 7, så är det ett väldigt eftertraktat område. Särskilt för äldre/pensionärer som ska flytta från sina hus. Så vem vet, vi kanske flyttar in i deras hus och de i vår lägenhet...?

Vi har inte varit till banken, tänkte gå på visning först för att se om huset räcker till för oss.
    Driften på huset/år är 29,000 kr/år - alltså ca 2400 kr/månad. Nu betalar vi allt som allt ca 7000 för el, hyra, tv/bredband/telefon..
    FlitigaLis skrev 2013-05-07 21:01:25 följande:

När vi kollade senast kunde vi få en tid på banken om tre veckor, då missar man ju en budgivning för att man inte har fixat lånelöfte. Lånelöfte gäller ju i ett halvår
    Anonym (Banken först) skrev 2013-05-07 21:03:08 följande:
    Jag råder en att gå till banken först. Det flesta banker kräver numera att man sålt sin nuvarande bostad innan man köper en ny (iaf i Sthlm där jag bor). Då får ni även en kalkyl ni kan förhålla er till. Tänk på att en budgivning kan gå fort, då är det bra att ha ett lånelöfte på plats.
    Okej, ja kanske det är bäst... Hur lång tid tar det innan man får svar på om man får lån eller ej?

FlitigaLis skrev 2013-05-07 21:07:39 följande:
    Nu sist fick vi lånelöftet på en gång när vi va där. Gången innan dröjde till dagen efter för hon behövde räkna på det och diskutera saken med sin chef
    Aha, så bra! Tänkte om det tog flera månader...?
    Butterscotch skrev 2013-05-07 22:03:59 följande:
    Jag tror att det kan bli svårt för er att bli beviljade lån innan ni sålt ert nuvarande boende, bankerna är generellt sett rätt hårda nuförtiden. Vi köpte nyligen ett nytt boende innan vi sålde vårt nuvarande boende, och då räknade banken på att vi kanske skulle behöva sitta med dubbla boendekostnader i ett år. Om inte inkomsterna räcker för att betala det (och alla andra kostnader som räknas med i kalkylerna) måste man ha ett sparande som täcker underskottet under ett års tid.
    Anonym (99) skrev 2013-05-08 12:45:16 följande:
    Det brukar vara krav på att man har säljkontrakt på sin nuvarande bostad vid tillträdet. Era lån kommer antagligen vara villkorat med detta. Alternativet är att man klarar dubbelboende i ett års tid.

Ett alternativ till handpenningslån är att ni belånar er nuvarande bostad. Och sen tar ett brygglån den perioden ni har två bostäder.

En osåld bostad med förväntad vinst är snarare en belastning än en tillgång i kalkylen tills den är såld.          
    Svarar er båda samtidigt...

Jag tycker det känns så dumt, att de kanske nekar till lån - bara för att man inte har sin nuvarande bostad såld...? TÄNK om vi inte vill ha huset då? Då har vi sålt våran bostadsrätt, och så blir vi bostadslösa istället...

Scratt skrev 2013-05-09 06:44:10 följande:
    Vi köpte precis vårat första hus, och vi sitter på en bostadsrätt som vi behöver ha sålt, dels för att vi inte har råd med dubbelt boende och dels för att vår insats till huset ligger i vinsten på lägenheten.

Vi gjorde så att vi räknade ut vad vi behövde sälja lägenheten för minst, sen skrev vi in det som ett villkor i kontraktet när vi skrev på huset, att vi har en viss tid på oss att få sålt lägenheten för minst en viss summa annars går köpet tillbaka.
    Nu har vi haft tur, vi har ca tre veckor till på oss och har bud på rätt mycket mer än vi begärt...
    Ja, så kan man ju göra... men OM man skulle få lägre betalt än vad man skrivit då?
    Kan man låna upp resten då, med högre ränta eller liknande då?
Svar på tråden Låna till handpenning på hus?