• klaraedvins

Sekretess vid sjukskrivning (arbetsgivare)

Har min förra arbetsgivare rätt att berätta att jag varit sjukskriven under en längre period (ca 6 månader) för min nya (tänka) arbetsgivare? Jag angav alltså min förra chef som referens.
    Min förra chef nämnde även att det var därför jag avslutade min anställning hos dom eftersom jag inte kunde klara av mina arbetsuppgifter p.g.a mina problem (psykiska) 

Jag hade alltså inte berättat detta under intervjun, för jag tänkte att det inte hade betydelse för min nya anställning.

Jag har kontaktat både facket och försäkringskassan som säger att det tro (inte vet alltså) att arbetsgivaren inte får nämna detta. Men samtidigt säger mina arbetsgivare och min jobbcoach på adecoo att dom får nämna det. Vem kan man annars kontakta kring detta, någon som verkligen vet vad som gäller?
  • Svar på tråden Sekretess vid sjukskrivning (arbetsgivare)
  • Queenie70

Om man lämnar någon som referens så ger man dom självklart fria händer att berätta både bra och dåligt. Man kan ju givetvis inte diktera för en referens att de enbart får berätta saker som är positivt för den som efterfrågar referensen, och be dem utelämna det som är till ens nackdel.

• klaraedvins
    Queenie70 skrev 2013-05-07 22:08:50 följande:
    Om man lämnar någon som referens så ger man dom självklart fria händer att berätta både bra och dåligt. Man kan ju givetvis inte diktera för en referens att de enbart får berätta saker som är positivt för den som efterfrågar referensen, och be dem utelämna det som är till ens nackdel.
    Jo, det förstår jag. Men har dom RÄTT att berätta det?  
  • klaraedvins
    klaraedvins skrev 2013-05-07 22:11:14 följande:
    Det handlar ju inte om att jag skötte mitt jobb dåligt, utan att  jag faktiskt var sjuk på riktigt med intyg. 
  • Queenie70
    klaraedvins skrev 2013-05-07 22:11:14 följande:

Ja om du använt chefen som referens hur skulle det annars fungera tänker du?
  • klaraedvins
    Queenie70 skrev 2013-05-07 22:12:40 följande:

Ja om du använt chefen som referens hur skulle det annars fungera tänker du?
    Ja, men även om man har angett någon som referens får de ju inte berätta vad som helst. Självklart kan de berätta om frånvaro - som har med jobbet att göra. Om jag nu hade ogiltig frånvaro osv men ag ju varit sjuk och nu är jag frisk, och det ska väl inte behöva påverka mig för varje jobb jag söker? 
  • LinneaJosie

Jag är osäker. Just uppgifter om någons hälsa bör räknas som känsliga uppgifter om person, och där är huvudregeln snarast att arbetsgivare inte får lämna ut sådant utan uttryckligt medgivande (vilket enbart faktumet att stå som referens inte är). Min något informerade gissning är att det inte är okej. Däremot hade du mycket väl kunnat få frågan själv vid intervju och då varit skyldig att iaf inte ljuga.

• Knappamamma

Att du har varit sjukskriven, hur länge etc är ok att säga. Om de frågar hur du fungerade på jobbet med din sjukdom ok. Allt detta går att säga utan att nämna diagnos

• klaraedvins
    LinneaJosie skrev 2013-05-07 22:16:27 följande:
    Jag är osäker. Just uppgifter om någons hälsa bör räknas som känsliga uppgifter om person, och där är huvudregeln snarast att arbetsgivare inte får lämna ut sådant utan uttryckligt medgivande (vilket enbart faktumet att stå som referens inte är). Min något informerade gissning är att det inte är okej. Däremot hade du mycket väl kunnat få frågan själv vid intervju och då varit skyldig att iaf inte ljuga.
    Jag har också den känslan om att jag måste ge mitt medgivande till det, när det handlar om hälsan.
    De frågade inte om det vid intervjun så jag ansåg inte att det behövdes tas upp.

Vet du någon som man kan kontakta för mer info om detta, om varken facket eller försäkringskassan vet?  
  • klaraedvins
    Knappamamma skrev 2013-05-07 22:21:21 följande:
    Att du har varit sjukskriven, hur länge etc är ok att säga. Om de frågar hur du fungerade på jobbet med din sjukdom ok. Allt detta går att säga utan att nämna diagnos
    Ok, så det är det? Så man kommer aldrig ifrån att man har varit sjukskriven.. Det känns ju som att det påverkar till det negativa för min del. 
  • LinneaJosie
    klaraedvins skrev 2013-05-07 22:24:23 följande:
    Ok, så det är det? Så man kommer aldrig ifrån att man har varit sjukskriven.. Det känns ju som att det påverkar till det negativa för min del. 

klaraedvins skrev 2013-05-07 22:24:23 följande:

Jo, så är det nog tyvärr. Att du varit sjukskriven är nog en uppgift som kan lämnas ut, men att berätta detaljer kring det bör vara otillåtet.
  • Ms H

Jag tänker att facket bör kunna hjälpa dig med frågan. Om dina lokalombud inte har kunskapen bör de vända sig uppåt i organisationen. Om ingen där vet så får de väl ta reda på svaret.

• Nalliwer

Arbetsgivaren får förmedla vad de känner är lämpligt. Har du valt att berätta för arbetsgivaren vad du har för problem så finns inget hinder för denna att berätta. Finns ingen sådan sektretess.

• Makaron

När vi ringer referenser så frågar vi alltid om frånvaro men aldrig om orsaken till den. Är ju viktigt för en ny arbetsgivare att veta. Detta är iofs i Norge men kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet i Sverge heller.

Svar på tråden Sekretess vid sjukskrivning (arbetsgivare)