• Anonym (Isabell)

han vill gå till rätten

Hej. Jag o min man ska reparera och han vill att jag tar dottern och flyttar, helst redan idag. I o med att jag inte har någon lägenhet än(söker hela tiden) så kan jag inte det. Och har vad jag förstått rätt att bo i vår bostad tills jag hittar något. Han vill inte fylla i papprena för att skiljas. Och han vill ha dottern varannan vecka eller inte alls. Jag i mid tur känner att för dotterns skull skulle ett upptrappnings schema. Där man börjar med korta stunder och sen ökar tills vi är upp i vv är bättre. Men jag har ingen aning om hur man går vidare för att få igenom ett schema som är bra för dottern. Varje gång jag o mannen pratar om detta så slutar det med att han säger att han ska ansöka om ensamv. Och varannan vecka och om ja inte går med på det så vill han inte ha dottern (då han ändå kan skaffa nya barn, hans ord) behöver stöd o styrka för att kunna gå igenom detta med det bästa för dottern i fokus!

• Svar på tråden han vill gå till rätten
  • Anonym (been there)

Hmm besvärligt, han låter väldigt arg den där karln. Har ni försökt med rådgivning eller terapi? Kanske inte för att lappa ihop något utan mer få hjälp och verktyg i det hela ni är i nu.

Han vill inte skriva på skilsmässopapprena?
    Han vill ha barnet varannan vecka eller inte alls?

Han har inte tänkt igenom det här klart, och hur känner du?

Styrke kramar till er både en separation är aldrig rolig. Speciellt inte om man är arga på varandra, sök samtals hjälp redan i dag är mitt råd!

• Anonym (Isabell)

Hej. Vi har gått i familjerådgivning i ettårstid och jag har även föreslagit att gå dit nu för att ha en tredje part med i samtalet. Jag blir rädd för honom när han är så här oberäknelig. Men han vägrar samtal. Nej han vill inte skriva på skilsmässopappret. Jag tror han agerar på sin ilska o just nu vill han ha på sitt sätt oavsett vem som drabbas. Jag känner mig helt förtvivlad över det här

• Anonym (been there)

Vad är han så arg för? Vet du det?

• Anonym (upptrapning...?)

Om han inte skriver på skilsmässopapprena så är ni ju ff gifta, och har försöjrningsskyldighet för varandra och han kan absolut inte slänga ut dig ur lägenheten. Det kan han för övrigt inte ändå, behöver du lägenheten bättre så kan lika gärna han flytta. Angående dottern - varför kan ni inte ha varannan vecka? Ni har varit gifta, och bott ihop. Det kan väl inte vara så att pappan är helt okänd för dottern, och man därför måste ha ett upptrappningsschema? Hur gammal är dottern? Varannan vecka rekommenderas inte för alltför små barn, men då kan man ändå ha växelvis boende fast man byter tätare... Kontakta familjerätten för att komma överens om ett schema för vårdnaden.

• Ramborg

Du har rätt, du behöver inte flytta ut.

Ansök genast om skilsmässa utan hans underskrift. Det gör ingen skillnad. Eftersom ni har barn får ni ändå en betänketid på sex månader.

Googla "övertaganderätt" och "kvarsittningsrätt" och läs om vem som har rätt att bo kvar i bostaden. Det beror inte på vem som står på kontraktet.

Han kan hota så mycket han vill om att gå till rätten och begära ensam vårdnad, men han kommer inte att få det. Det är bara "hot air".

Hur gammal är dottern och hur mycket har hon varit med honom?

42.
  • Anonym (X)

Varför upptrappning av umgänge om ni bott tillsammans med dottern tills nu?

• Anonym (Isabell)

Dottern är straxt över 2är och har varit ensam med sin pappa ca.5dagar totalt sen hon föddes. Han har tyvärr aldrig varit intresserad av henne. Jag har tjatat o försökt att han ska umgås med henne.men han säger alltid nej eller så drar han vill en kompis o kommer hem 1-2nätter senare. Så därför har jag lagt förslag om upptrappning för att dom ska få en relation och han slippa kastas in i något han senare tröttnar på. Jag vill att min dotter ska ha en bra relation med honom. Men om man säger att om man inte får ha sitt barn si o så, så vill man inte ha det. Och jag har även lagt förlag om 3/2schema och 5/2 schema men han säger då att han inte vill ha dottern alls:-/

• Anonym (X)

Tråkig och omogen attityd från hans sida. För en tvååring kan varannan vecka vara lite väl långa perioder. Växelvis med kortare perioder (2-3 dagar), men ändå ungefär lika mycket tid hos er båda vore nog en bättre löstning. Det bästa för barnet är om ni kan komma överens. Ta kontakt med familjerätten och se om de kan hjälpa er.

• Anonym (mamma)

Han kan ju ha dottern varannan helg,, mitt barn var 1 när hennes pappa o jag bröt isär, först hade han en natt varann helg sen utökade sig det till fr-sön varannan helg, men då var han o jag sams så han fick komma när han vill i veckorna o hälsa på,
    prata om en sån sak, o att ni kan utöka eftersom,, vet att det inte är bra för ett barn som är så litet att plötsligt vara varannan vecka,, blir otryggt osv

• Anonym (Isabell)

Ja min tanke var att ha ungefär lika mkt men i korta perioder alt varannan helg plus ons.tor den andra veckan, kan tillägga att han har till och från velat ha det så han med, men från 2v tillbaka har han blivit väldigt aggressiv och kan från ingenstans börja gorma. Och självklart vill jag flytta så fort som möjligt, men ja måste ju köa som alla andra. Jag ska försöka komma i kontakt med familjerätten på fredag. Men vet inte om man kan få någon hjälp förens vi bor isär...

• Anna jkp

Du kan fylla i skiljsmässopapprena. Då behöver bådas personbevis. Det räcker att det fnns en signatur samt att 450 kr är betald till rätt tingsrätt.

Lycka till!

Anna  

Synlig gör kvinnovåldet
  • Ramborg

När man skiljer sig ska man dela upp sina tillgångar. Det man delar är det som finns på fristdagen. Fristdagen är den dag ansökan om skilsmässa kommer in till tingsrätten.

Ju längre du väntar med att ge in papprena, TS, ju mer tid ger du honom att flytta sina pengar någonstans där de inte syns. Då slipper han dela dem med dig.

42.
  • city cat
    Ramborg skrev 2013-05-08 08:22:54 följande:
    Du har rätt, du behöver inte flytta ut.

Ansök genast om skilsmässa utan hans underskrift. Det gör ingen skillnad. Eftersom ni har barn får ni ändå en betänketid på sex månader.

Googla "övertaganderätt" och "kvarsittningsrätt" och läs om vem som har rätt att bo kvar i bostaden. Det beror inte på vem som står på kontraktet.

Han kan hota så mycket han vill om att gå till rätten och begära ensam vårdnad, men han kommer inte att få det. Det är bara "hot air".

Hur gammal är dottern och hur mycket har hon varit med honom?
    Ramborg skrev 2013-05-10 16:30:11 följande:
    När man skiljer sig ska man dela upp sina tillgångar. Det man delar är det som finns på fristdagen. Fristdagen är den dag ansökan om skilsmässa kommer in till tingsrätten.

Ju längre du väntar med att ge in papprena, TS, ju mer tid ger du honom att flytta sina pengar någonstans där de inte syns. Då slipper han dela dem med dig.
    TS: lyssna på Ramborg, hon vet vad hon pratar om. Lycka till!

• ZsaZsa

Äktenskapsskillnad kan ha inte neka, men nu är det väldigt viktigt att du gör rätt för att det ska bli rätt. Du skickar in en ansökan om äktenskapsskillnad och där ska du yrka kvarsittning i den gemensamma bostaden, jämväl interimistiskt, men hänvisning till att barnet ska vara stadigvarande boende hos dig.

Sannolikt får du då ett beslut från tingsrätten om att det blir så. När du har det i handen kan du kasta ut honom med hans personliga tillhörigheter och byta lås på dörren. Men detta ska du INTE berätta för honom innan, för då är risken stor att han gör exakt det mot dig och då får du dra utan både barn och boende.

Efter det behöver ni ju komma överens om barnets boende och umgänge. Får du honom inte till familjerätten så får du stämma honom i tingsrätten.

Allra bäst för dig är säkert att anlita en jurist så att du gör rätt saker i rätt ordning. När det gäller juridiken kan minsta misstag få ganska stora konsekvenser.

Svar på tråden han vill gå till rätten