• Anonym (vänninan)

Laktosintolerans, snälla förklara

En vän till mig är laktosintolerant. Hon kan inte dricka vanlig mjölk och grädde, inte äta saker som t.ex Marabou mjölkchoklad. Däremot går ost (hushållsost, inte bara lagrad), filmjölk, gräddfil och smör bra. Vi pratar inga små mängder. En frukost bestående av 2-3 dl filmjölk och en ostmacka med Bregott går bra. Likaså hemlagad bearnaisesås som bara består av smör i stort sätt, eller gräddfilssås med gräslök, sockerkaka bakad med smör etc. Varför är det så? Är det inte laktos de produkterna hon äter också?

• Svar på tråden Laktosintolerans, snälla förklara
  • Anonym (läs på...)

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/ Plockar några citat därifrån... Om man har primär laktosintolerans tål man vanligtvis livsmedel som innehåller mindre mängder laktos och besvären brukar försvinna om man ändrar sin kost. De flesta tål ett glas mjölk till maten. Ibland, men väldigt sällan, behöver man helt undvika livsmedel som innehåller laktos för att symtomen ska försvinna. Primär laktosintolerans innebär ofta att intoleransen ökar med stigande ålder och vissa kan bli tvungna att nästan helt sluta med laktoshaltiga mjölkprodukter. För de flesta räcker det oftast med att minska laktosintaget något genom att till exempel dricka laktosreducerad mjölk i stället för vanlig mjölk. Mer än så påverkas sällan vardagslivet. Man brukar kunna äta en del vanliga mjölkprodukter som innehåller små mängder laktos utan att få besvär. Ost som är lagrad längre än tre månader är oftast laktosfri. Smör och en del bordsmargarin innehåller mycket lite laktos. Yoghurt och fil innehåller ungefär hälften så mycket laktos som mjölk gör. Det gör även vispgrädde och creme fraiche.

• Pimpinellan

Jag synar om hon är det ö.h.t! Min mamma tål inte laktos och ibland har inte minsta lilla gnutta funkat utan att magen kajkat ihop helt. Fil vore 100% uteslutet! Hårdost funkar,det innehåller knappt laktos,men allt det andra gör ju det. Men,men blir hon lycklig i sin villfarelse så låt hon va det då...

• sextiotalist

Jag kan förklara, laktosen finns i olika mängder i mjölk och ost t.ex, och de som är laktosintoleranta kan ha en färmåga att tillverka egen laktas.
    Så bland de laktosintoleranta finns de det som din väninna (och min mamma för den delen), dvs kan äta en hel del utan att bli dåliga i magen, sedan finns det de som inte klarar någon laktos alls.

Fil, yoghurt, ost, grädde innehåller mindre mängder laktos än t.ex mjölk.

Svårare än så är det inte    

• Anonym (vänninan)
    Pimpinellan skrev 2013-05-08 14:11:06 följande:
    Jag synar om hon är det ö.h.t! Min mamma tål inte laktos och ibland har inte minsta lilla gnutta funkat utan att magen kajkat ihop helt. Fil vore 100% uteslutet! Hårdost funkar,det innehåller knappt laktos,men allt det andra gör ju det. Men,men blir hon lycklig i sin villfarelse så låt hon va det då...

Jag har funderat på samma sak. Vissa saker går dessutom jättebra att äta hemma hos henne och på restaurang, men inte hemma hos andra. Det är inte bara laktosen utan annat också. Hon är extremt knepig med maten.
  • Anonym (vänninan)
    sextiotalist skrev 2013-05-08 14:13:21 följande:
    Jag kan förklara, laktosen finns i olika mängder i mjölk och ost t.ex, och de som är laktosintoleranta kan ha en färmåga att tillverka egen laktas.Så bland de laktosintoleranta finns de det som din väninna (och min mamma för den delen), dvs kan äta en hel del utan att bli dåliga i magen, sedan finns det de som inte klarar någon laktos alls.Fil, yoghurt, ost, grädde innehåller mindre mängder laktos än t.ex mjölk.Svårare än så är det inte    

Fast smör då? Är det också mindre laktos i det?
  • sextiotalist
    Pimpinellan skrev 2013-05-08 14:11:06 följande:
    Min mamma och min bror är laktosintoleranta och är som din väninna, jag har en kollega som inte ens klarar bullar som innehåller mjölk. Så det är inte svart eller vitt.
  • sextiotalist
    Anonym (vänninan) skrev 2013-05-08 14:14:38 följande:

Ja, det är inte mycket laktos i smör
  • Pimpinellan
    Anonym (vänninan) skrev 2013-05-08 14:13:29 följande:

Jag har funderat på samma sak. Vissa saker går dessutom jättebra att äta hemma hos henne och på restaurang, men inte hemma hos andra. Det är inte bara laktosen utan annat också. Hon är extremt knepig med maten.
    Ja,som sagt mamma hade då nästan dött av filen. Det var så hennes intolerans upptäcktes,hon drack ett glas filmjölk varje kväll,mådde illa,hade diarreér jämt och inte så konstigt! Bakverk går an,men vissa mediciner har inte funkat heller trots den lilla mängden laktos. Grädde brukar hon skrapa av om det är mycket.

Jag har en släkting med diabetes som också håller på så där märkligt med maten. Hon har aldrig litat på att nåt varit sockerfritt fast saken i sig garanterat sålts som det. Nejdå,det innehåller socker enligt henne och så sitter hon där med sitt knäckebröd.
    Men äter polarbröd gör hon,och det innehåller ju socker.
  • Parcae

De flesta laktosintoleranta och de som är känsliga mot laktos brukar kunna äta en viss mängd laktos. Visserligen verkar det lite underligt att hon kan äta fil men inte grädde då fil generellt innehåller mer laktos (förutsatt att det inte är laktosfri fil). Det kan i och för sig vara kombinationer av livsmedel som gör henne känsligare. Den feta grädden i kombination med laktosen kanske blir för mycket för henne. Vanlig hårdost och vanligt smör innehåller inte alls särskilt mycket laktos så det är inget konstigt.

I could help you find what you're looking for. Step one: Pull your head out your arse
  • Coccolina

Min bonus klarar inte av mjölk pga laktos men det är bara just färsk mjölk som inte funkar, är den uppvärmd som i matlagning är det ok, grädde funkar, ost, och ja allt annat det är bara just ett glas mjölk som är uteslutet för henne...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (?)

Kan säga att det har mycket att göra med vad man ätit dagen innan också.
    Har jag ätit någon gräddig pasta till lunch och gräddstuvade makaroner till middag så kommer jag inte kunna äta yoghurt till frukost dagen efter.
    Äter jag laktosfritt resten av dagen fungerar laktosprodukter till frukost.

• LaFontaine

Så är min mamma! Ost och smör går fint. Fil går också. Yoghurt går inte. Glass är kört. Efter att ha sett henne tuppa av av magsmärta efter en semla betvivlar jag inte hennes intolerans alls. Det är olika mängd laktos i olika livsmedel och människor är överlag också olika känsliga. 

• Anonym (?)
    Anonym (vänninan) skrev 2013-05-08 14:14:38 följande:

En bra måttstock är ju längre mjölken blivit "processad" desto mindre laktos innehåller det.
    Alltså: mjölk innehåller mycket laktos
    Grädde innehåller mindre laktos
    Hårdost innehåller nästan ingen laktos alls. 
  • Uranus

Eftersom som laktos är en sockerart, så är det laktosen som förbrukas om produkten har jäst eller syrats av bakterier växer till i mjölken. Typ fil och yoghurt. All laktos förbrukas inte, men större delen.

• Coxia

För det första är det otroligt individuellt. 

Ost, fil och smör är alla syrade produkter. Dvs det finns bakterier i dem eller tillverkningen som äter laktosen. Mer eller mindre i olika produkter så klart. 

Hemgjord bearnaisesås tror jag inte någon laktosintolerant person mår dåligt av i och med att man smälter smöret och bara använder den skirade smördelen. Laktosen är ju i vattenfasen som blir kvar i kastrullen. 

Min mamma är väldigt känslig men har alltid klarat Bregott, säkert på grund av mjölksyrabakterierna. Jag själv klarar det mesta fullfeta produkter, men inga lågfett eller allra väst skummjölkspulver. 

Svar på tråden Laktosintolerans, snälla förklara