mVC journal, förlossningsbrev?
Kan någon vara snäll och förklara vad MVC journal är för något samt förlossingsbrev?
Kan någon vara snäll och förklara vad MVC journal är för något samt förlossingsbrev?
MVC-journal är den journal som barnmorskan skriver i efter ditt besök där. Förlossningsbrevet kan nog se olika ut beroende på vilken MVC man går till. Jag tror inte ens att jag fick skriva något sådan. När det närmade sig förlossning ställde barnmorskan frågor om bedövning och liknande, det var allt. En kompis som gick på en annan MVC fick mer prata om känslor inför förlossningen.
MVC journal är den journal som mödrarvårdscentralen har fört över dig och din graviditet och efterbesök.. Förlossningsbrev skriver du och har med dig till förlossningen.. Tex kan den innehålla vilka smärtstillande du vill ha, hur du vill föda, sen avnavling osv..
Okej, så förlossningsbrevet får man ta med sig från barnmorskan, men mvc journalen får man den efter sista besöket eller hur blir det med det?
Du behöver väl inte ha journalen med dig till förlossningen?
Beroende på landsting så finns MVC-journalen tillgänglig digitalt för förlossningen. Fråga din BM om det är så där du bor eller om du måste ta med en utskriven kopia.
Förlossningsbrevet skriver du själv om du vill, för att berätta om önskemål du kanske inte kan kommunicera när det väl blir dags och värkarna sätter igång.
Där jag bor behövde jag inte ha med journalen, det såg personalen på förlossningen ändå. Och förlossningsdepression behövde jag inte heller skriva något, tillsammans med min barnmorska på MVC gjorde vi en sammanfattning av graviditeten och önskemål/tankar inför förlossningen.
Nu har jag fått grepp om det, tack alla. !