• LiveHappy

Har inget tålamod, vill bli gravid NU! Äta Spironolakton?

Jag har pcos och äter Spironolakton nu, det sänker testosteronnivån och då borde väl det även öka chansen för att bli gravid/få ägglossning? Någon som vet? Det finns ju annars en hel sjö med saker att testa, metformin, pergotime osv. Vad är bäst? Nu vet jag att man ska ha försökt i ett år och vi har bara kört oskyddat sen i januari iår. Men jag vill ändå börja läsa på nu så jag vet vad jag ska säga till läkarna sen. Tänkte be om att han ska få göra ett spermaprov iaf så att dom inte simmar dåligt. Jag har haft mens regelbundet sen i januari men det garanterar väl inte att jag haft ägglossning? Vi har haft sex minst varannan dag så tycker att jag borde blivit gravid nu i så fall.

• Svar på tråden Har inget tålamod, vill bli gravid NU! Äta Spironolakton?
  • Pepsi

Hej! Det är du inte ensam om att vilja.

Tanken slog mej att du kanske kan ringa din gyn och fråga om du inte kan få pregotime just för att du har PCO. En del läkare verkar ju skriva ut det lite hipp som happ ;)
    Har du inte använt ägglossningstest?

Jag har ätit pergotime sen i förra sommaren. En del lyckade kurer och en del inte, så att det kan ju ta en tid med pergotime oxå.
    Så du behöver ett stort tålamod... =)

• LiveHappy

Nae jag är ju inte det, skönt att veta det ibland faktiskt. Ah jag kanske ska ringa om det imorgon. Menar du att du har fått upprepade missfall? :/

• Pepsi

Det ska du veta, att du är långt ifrån ensam :)
    Ring och säg att du vet att du har PCO och om det är så att du använt ägglossningstest så då vet du ju med all säkerhet att du inte har ägglossning någon av gångerna,

Ett missfall, efter min första lyckade kur, sen så hade jag två lyckade kurer till med ägglossning, sen började det krångla för mig. Min läkare berättade att ägglossningen kan även utebli när man äter pergotime.
    Så det kan vara så att det tar lång tid med pergotime. Men sedan finns det ju tjejer som jag träffat här på familjeliv, som lyckats bli gravida på första, andra eller tredje försöket.  Men såhär i efterhand när man ser tillbaka på året som gått ska man nog räkna med att det tar sitt lilla tag innan man blir gravid. Allt annat är en bonus, då blir man inte lika besviken om det inte skulle funka de första gångerna :))

• LiveHappy

Okej nä jag har aldrig använt ägglossningstest, ska väl kanske göra det innan i två tre månader. Men hur fungerar det då? Ska man ta ett test varje dag? Blir ju jättedyrt i längden ju. Har ju hört dom som har en kort lutealfas, nån vecka innan mens och dom som har det mer normala 14 dagar innan mens. Så blir ju iaf 14 tester i månaden då? Men ska ringa till gyn i morgon iaf och se vad dom vill hjälpa mig med, har dock erfarenhet av att dom som arbetar där är väldigt tjuriga. Någon som vet en privat klinik runt Linköping?

• Malin 009

Du måste köra med pergotime. Spironolakton funkar inte för graviditet, det har jag aldrig hört. Det är för att minska symtom så som ökad behåring. Börja snarast med enkelkur pergo. Funkar inte det kommer du få dubbel sen trippel. Jag fick ägglossning några gånger på trippel.. Men det fukade ändå inte för mig. Nu håller vi på med IVF.

• LiveHappy
    Malin 009 skrev 2013-05-09 17:51:19 följande:
    Du måste köra med pergotime. Spironolakton funkar inte för graviditet, det har jag aldrig hört. Det är för att minska symtom så som ökad behåring. Börja snarast med enkelkur pergo. Funkar inte det kommer du få dubbel sen trippel. Jag fick ägglossning några gånger på trippel.. Men det fukade ändå inte för mig. Nu håller vi på med IVF.
    Okej, ringde gyn idag men då hade dom redan stängt. Ska testa måndag igen. Vad är IVF för något? Har ju hört det många gånger men har aldrig förstått vad det innebär.
Svar på tråden Har inget tålamod, vill bli gravid NU! Äta Spironolakton?