• Elsakling

Vem äger mediakonverteraren när man bor i hyresrätt?

Jag bor i hyresrätt med indragen fiber. Igår slutade internet fungera och det ser ut som att det beror på att dosan som jag tror kallas mediakonverterare är helt död. FIBER2HOME direktronik heter den. Den sitter inne i ett skåp och satt där när vi flyttade in. Sedan har vi Telia som internetleverantör och leverantör för både tv och telefoni. När jag felanmäler hos fastighetsägaren hänvisar han till Telia. Kan det verkligen stämma? Den där dosan verkar ju monterats in när huset byggdes 2010 och de drog in fiber. Borde det inte vara fastighetsägarens ansvar att ta hit en reparatör eller liknande åtgärd? Tyvärr kan jag för lite om sådant här för att kunna övertyga fastighetsägaren. Någon som vet?

• Svar på tråden Vem äger mediakonverteraren när man bor i hyresrätt?
  • Schack73

Jag är inte säker men tror din hyresvärd har rätt. Du ska ringa Telia och felanmäla så ska de laga den.

• Elsakling

Ok, om vi hade valt Comhem istället så hade det varit de som skulle fixat alltså? Tänkte bara eftersom vi kunde välja mellan 2 olika leverantörer här. Får ringa Telia imorgon. Tack för svaret!

• Demmpa

När mediakonverten (fiberkonvertern) strular så brukar det vara till nätägaren som man ska felanmäla till.

Nätaggregatet till Fiber2Home är den enhet som först brukar ge sig, själva mediakonverten är ganska hållbar.

• JessMatt78

I 9 av 10 fallen så är det Internet leverantören i detta fall Telia som äger all utrustning hala vägen fram till din router!  Ring Telia, och säg att konvertern är nog trasig.
    Telia kommer då att sända ut en tekniker som kontrollerar detta, och byter ut den om felet är där!

• JessMatt78
    Demmpa skrev 2013-11-06 14:31:55 följande:
    När mediakonverten (fiberkonvertern) strular så brukar det vara till nätägaren som man ska felanmäla till.

Nätaggregatet till Fiber2Home är den enhet som först brukar ge sig, själva mediakonverten är ganska hållbar.
    Ha, konvertrarna som installerades bland annat under 2010 är bara skräp. 
    Vet inte hur många jag har fått bytt ut under åren, och då är det inte bara kunder till Telia, utan även Bredband2, och Bredbandsbolaget... 
Svar på tråden Vem äger mediakonverteraren när man bor i hyresrätt?