• Catox9

Hjälp! Ilsket utslag, vad är detta? Bild!

Bakgrund;
    Jag har två barn. Min dotter fyller tre år i sommar. Hennes lillebror är drygt ett år.
    Lillen fick för några månader sen "eksemdiagnos" och salvor med mera som följd.
    Dottern fick förra året astmaspray och har alltid varit mer eller mindre torr i huden.
    Men har inte blivit diagnosticerad med någon form av eksem, visst hon har haft röd rumpa och det mesta som små barn brukar ha men men..  
    Pampers blöjor går inte då blir hon röd direkt, utslag.. 

Det finns många allergier i släkten, pappa som har astma och hästallergi, han var förr oxå allergisk emot alla möjliga pälsdjur men det har vuxit bort och är numera bara hästallergi.
    Faster har oxå eksem och en del kontaktallergier (tror jag det heter).
    Jag (mamma) har lite eksem på insidan av en handled som jag tror är där mest för att jag skiter i att behandla det..

Nu till problemet.
    Som ni ser på bilden så är utslaget ilsket och rött. Det känns som att före vi började smörja det med mildison så spred det sig fort, bara över dagen hade det vuxit mycket.
    Hon kliar på det och det gör ont. Vill inte ha blöja och vi pottränar.

Den läkare som skrev ut salvor och sånt till sonen sa att allergier ofta går hand i hand med varandra, dvs att har man eksem så är det inte helt omöjligt att man oxå har astma och tvärtom.

Vad kan det här utslaget vara för något?
    Vi har inte bytt tvätt/sköljmedel. Blöjor använder vi bara Libero då min dotter får utslag av Pampers med salva.
    Kan det vara en reaktion på att hon använder trosor mot huden? Borde det inte bli över hela trosområdet då isåfall?
    Är det svamp?   

• Svar på tråden Hjälp! Ilsket utslag, vad är detta? Bild!
  • skogsvitter

Men alltså, jag förstår inte varför de då inte utreder för allergier?! Ni måste kräva utredning för allergier så att ni får reda på vad som orsakar eksem! Det är omöjligt för någon här att ställa diagnos utifrån en bild, utan detta är ju något som måste utredas av läkare. Det tycker jag absolut att ni ska kräva! Det behöver ju inte vara sådant som djur eller växtlighet tex, det kan ju också vara mot födoämnen.

För jag ser det som uppenbart att eksemen orsakas av något, och då sannolikt allergi mot något. Men jag förstår att hon har ont stackarn Så jag håller tummarna för att ni får bukt med det snart!

• Catox9
    skogsvitter skrev 2013-05-09 10:22:33 följande:
    Men alltså, jag förstår inte varför de då inte utreder för allergier?! Ni måste kräva utredning för allergier så att ni får reda på vad som orsakar eksem! Det är omöjligt för någon här att ställa diagnos utifrån en bild, utan detta är ju något som måste utredas av läkare. Det tycker jag absolut att ni ska kräva! Det behöver ju inte vara sådant som djur eller växtlighet tex, det kan ju också vara mot födoämnen.

För jag ser det som uppenbart att eksemen orsakas av något, och då sannolikt allergi mot något. Men jag förstår att hon har ont stackarn Så jag håller tummarna för att ni får bukt med det snart!
    Men det är ett eksem av något slag eller hur? Utredning ska naturligtvis till men hon har inte haft den här typen av problematik tidigare förutom huden som är lite torr. 
    Sen är hon lite känslig som sagt för bl a Pampers blöjor och sånt..
    Gummsan skrev 2013-05-09 12:17:50 följande:
    Svinkoppor. ?
    Tycker du att det ser ut som det? Jag har nog aldrig sett det själv så jag vet inte.. får googla lite bilder.

Idag fick jag dessutom reda på att man igår på förskolan varit orolig för att det är något smittsamt..
    Inte så kul kan jag säga. Men jag tycker samtidigt att om det vore smittsamt så borde väl lillebror bli smittad först av alla, eller?! Hon har haft det ett tag nu liksom..

• skogsvitter

Jag tycker inte alls det ser ut som svinkoppor, det är ju mer som vattkoppor... och dessutom mycket smittsamt. Så syskon smittas ju med största sannolikhet då.

Typ alla hudutslag kallas ju eksem så ja, det tycks ju helt klart vara eksem
    Särskilt då de kliar och är röda.

• Dr Mupp

Det där är eksem. Att smörja med mildison är totalt meningslöst. 

Först och främst ska allergiutredning göras så man vet vad som orsakar eksemet. Acceptera inte diagnosen atopiskt eksem, för det där är under inga omständigheter atopiskt eksem. Det där är allergiskt eksem.

Sen ska eksemet smörjas bort med klass III eller klass IV kortison tills det är helt borta och sen trappas ner med svagare kortison samtidigt som man håller koll så det inte blossar upp igen. Hon bör också få ett antihistamin tex Tavegyl, Aerius eller liknande för att minska på klådan. 

Allergiskt eksem beror ofta (men inte alltid) på födoämnesallergier. De vanligaste födoämesallergierna är mjölk, ägg, soja, nötter, jordnötter, vete, fisk och skaldjur. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • shine

Håller med Dr Mupp och Skogsvitter! Har själv en son som får utslag som liknar dessa. Han är allergisk mot mjölkprotein, ägg och vete. Begär en utredning med prover. Visar det inget? Uteslutningsmetoden är vad som gäller då. Jag vet att det är jobbigt, skickar en styrke kram!

• mangoglass

Jag tycker man borde lägga tiden på att boka en tid på vårdcentralen istället för att skriva ett långt inlägg där oftast Ingen kan vara helt säker bara genom en bild..

Sedan när man fått det utrett då kanske man kan starta en tråd för att hjälpa andra. Klart ingen kan vara säker då heller, men  då har man i alla fall blivit lite upplyst...

• Catox9
    Dr Mupp skrev 2013-05-10 20:40:42 följande:
    Det där är eksem. Att smörja med mildison är totalt meningslöst. 

Först och främst ska allergiutredning göras så man vet vad som orsakar eksemet. Acceptera inte diagnosen atopiskt eksem, för det där är under inga omständigheter atopiskt eksem. Det där är allergiskt eksem.

Sen ska eksemet smörjas bort med klass III eller klass IV kortison tills det är helt borta och sen trappas ner med svagare kortison samtidigt som man håller koll så det inte blossar upp igen. Hon bör också få ett antihistamin tex Tavegyl, Aerius eller liknande för att minska på klådan. 

Allergiskt eksem beror ofta (men inte alltid) på födoämnesallergier. De vanligaste födoämesallergierna är mjölk, ägg, soja, nötter, jordnötter, vete, fisk och skaldjur. 
    Tack för ditt svar! Det var varken svinkoppor eller vattkoppor utan ett eksem som blivit infekterat. Vi har fått en tid för vidare utredning. Lillebror är mjölkproteinallergiker så jag är inte helförvånad om också storasyster har någon slags födoämnesallergi.
    Vi fick antibiotika men det är inte helt borta då antibiotikakuren inte gick riktigt som den skulle. Något slags klådstillande skrevs också ut, inte tavegyl då det endast fanns i tablettform enl läkaren.

Jag känner att jag måste googla lite, atopiskt eksem osv.. jag fattar noll.
    Känner att jag är glad att det iaf inte var svinkoppor :P det verkar himla svårt att bli av med plus att det ger fula ärr om man har otur.
    Jag hoppas att vi kan hålla eksemet i schack bara.  

• Catox9
    mangoglass skrev 2013-05-13 12:59:11 följande:
    Jag tycker man borde lägga tiden på att boka en tid på vårdcentralen istället för att skriva ett långt inlägg där oftast Ingen kan vara helt säker bara genom en bild..

Sedan när man fått det utrett då kanske man kan starta en tråd för att hjälpa andra. Klart ingen kan vara säker då heller, men  då har man i alla fall blivit lite upplyst...
    Naturligtvis har jag bokat en tid på VC till mitt barn allt annat vore korkat! Däremot så har VC något som kallas en kö, dvs man får inte en tid på sekunden när man ringer, varför jag hade tid att göra detta långa inlägg.
    Och nej, jag åker naturligtvis inte till akuten med något sånt här... 
    Jag tycker att om du inte har något vettigt att tillföra diskussionen så kan du vara så god att inte kommentera något i min tråd där jag ber om hjälp av andra erfarna föräldrar som är villiga att hjälpa till.

Många gånger kan man få uppslag och bolla ideer med varandra utan att för den sakens skull ta det som vilt främmande människor skriver i en diskussionstråd på internet för sanning!
    Det finns otroligt mycket erfarenhet på den här sidan, någon gång kanske du själv behöver den hjälpen.
    Ha en bra dag!  

Svar på tråden Hjälp! Ilsket utslag, vad är detta? Bild!