• Nornan

Kan man övermata?

Jag har tillämpat fri amning med vår dotter som nu är 6,5 mån och har börjat lätt med mat och vi kör på BLW vilket går bra men det är inte mycket som hamnar i magen.

Nu är hon en stadig pjäs och mätte in på 10.3 kg och 71 cm vid 6 mån. Var vid födseln 3.5 kg och 50 cm lång.

Nu till problemet, jag börjar få mer och mer påpekningar från omgivningen att jag måste skynda på det här med maten och börja begränsa amningen för att hon inte ska bli för tjock. Att det är för lätt mat med amningen och att jag riskerar att övermata henne vilket kommer att göra så hon blir försenad med mobiliteten. Kan man verkligen övermata ett barn med fri amning?

Det är lite spännande med folks reaktioner dom tycker det är bra att hon har ett gott hull men samtidigt den där blicken eller antydan om att, ja rundare får hon då inte bli...

• Svar på tråden Kan man övermata?
  • Ramborg

Jag tror att det stämmer att tunga barn blir lite senare med att tex krypa. Men jag tror inte att det är fel eller skadligt på något sätt. Mitt syskonbarn var som din dotter i storlek. Han var mycket sen att börja krypa för han kunde inte hålla upp sin vikt. Nu vid tre år är han fortfarande stor för sin ålder men psykiskt och motoriskt fullständigt normal. Han helammades till nio månader.

42.
  • skogsvitter

Nej man kan inte övermata vid amning (inte så att det skapas några risker alltså).

Men man kan övermata med flaska. Så i själva verkar är det precis tvärtom vad din omgivning säger, du ska inte skynda på den fasta födan och dra ner amningen. Eftersom är risken för övermatning faktiskt befintlig.

• Nornan

Tack för svar! Då borde väl oxå BLW vara ett bra sätt att börja med maten på? Nu är hon inte så förtjust i att bli matad men risken för övermatning borde väl minska när hon själv stoppar det i munnen?

Men sen förstår jag att viktkurvan borde börja plana ut lite nu, eller?

• skogsvitter
    Nornan skrev 2013-05-10 11:32:26 följande:
    Tack för svar! Då borde väl oxå BLW vara ett bra sätt att börja med maten på? Nu är hon inte så förtjust i att bli matad men risken för övermatning borde väl minska när hon själv stoppar det i munnen?

Men sen förstår jag att viktkurvan borde börja plana ut lite nu, eller?
    Ja jag tycker BLW är kanonbra, just för att de får ta det i egen takt så det tror jag absolut!
    Förmodligen kommer vikten börja plana ut lite nu så småningom, kanske inte på en gång men så fort det blir mer kryp och senare spring i benen så brukar det märkas
  • johannawe

Frågade samma fråga på bvc i förra veckan och fick till svar att man inte kan övermata med amning.

• Nornan

Tack igen känns bättre.
    Man blir ju bara så nervös över att man skulle övermata och på så vis förhindra deras motoriska utveckling, när man nu får höra det av omgivningen. Men då ska jag stå på mig om ammandet och inte stressa med att sluta och med att det ska gå snabbare med vanlig mat.

Svar på tråden Kan man övermata?