• TheMrs

Weekend i Istanbul

Fick en weekend i födelsedagspresent av min man. Destination får jag bestämma själv. Är lite nyfiken på Istanbul...vad har ni för erfarenheter?
    Var ska man bo?
    Kommer åka med min man och pojk på 5 år.

Tacksam för många tips! Om ni har andra tips än Istanbul på stad i europa att åka till och Varför man bör åka dit mottages tacksamt! Har varit i några huvudstäder redan men vill ha tips.     

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Weekend i Istanbul
  • Jellybeans

Jag är nyss hemmkommen från istanbul. Jag har varit där ett antal gånger och älskar denna stad fortfarande.. Dock har jag inte varit där med barn, men tror att de kan uppskatta båtturerna på bosporen eller till prince island. Finns även mkt parker och "lekland", auqarium och zoo.
    Dock rekomenderar jag att ni inte åker mitt i sommaren då det kan vara för varmt. Det finns badplatser att besöka på tex prince island men resmålet är inget idealiskt badort. Sedan tror jag att även sevärdugheter så som basilika cisternerna kan vara spännande för barn, då man kan se i de underjordiska grottorna en massa karpar som simmar. Ojj så långt mitt inlägg börjar bli. Men jag rekomenderar istanbul. Det är ju en stor stad, fler invånare än i sverige, så det finns ngt för alla!

• Jellybeans

Ett sista tips från mig om ni ska dit är hotellet victory. Det ligger centralt, nära "spårvagn" och alla större sevärdigheter så som blåmosken, aya sofia och bazaren. De har spa med pool, frukostbuffe, takterass osv. Jag och min mor bodde där 3nätter för 1000kr var. Om det är en weekend tycker jag att priset är värt. Hoppas du får en trevlig resa vart än du åker!! :)

• Queenie70

Har egentligen inget tips. Jag var där knappt ett dygn under en mellanlandning. Bodde i centrala Istanbul. Det lilla jag såg gav mersmak och nyfikenhet måste jag säga. En spännande blandning av Europa och Orienten, gammalt och nytt. Människorna var vänliga och hjälpsamma.

• Anna74a

Var där i en vecka och bodde i de judiska kvarteren nära Galatatornet.
    Det var skönt med tanke på att det var en bit bort från moskéerna och böneutropen.
    Dock såg man dem ifrån andra sidan vattnet, otroligt vackert.
    Var där i november vilket passade bra med tanke på temperaturen som var runt 20 grader. Det hade nog varit jobbigt att göra stan om det hade varit smällhett.

• TheMrs

Oh så många tips! Jättebra!

Jag hade tänkt åka i slutet av augusti början på sept. hade inte kollat vädret innan och ser nu att det är som varmast då :-S Det är flyttbart så för den saken spelar det mindre roll men tack för ni nämnde vädret

Min pojk är 5 som sagt och vi bor i litet samhälle så när vi kommer "till stan" så har han oftast så mycket att titta på att han inte kan göra annat än just titta (låter som vi är värsta bönder ). När vi var i London i somras hade vi vagn till honom. Jag tycker egentligen en 4½åring kan gå själv men då var det otroligt lättande att ha den med för då kunde vi göra mycket. Vid denna ressa kommer han vara 5½ hur gör man då????? Tips??    

• Anna74a

Vi rörde oss mycket i den gamla delen så att säga och där var det ganska rörigt och mycket folk tyckte jag som är lantis :)
    Kändes lite jobbigt i början men sedan gick det bättre.

• TheMrs

Nu har jag fått några tips och är inte alls avskräckt att åka dit med 5-åring så jag ska kolla vidare.
    Ni får gärna ge fler tips! 

smiles have a boomerang effect
  • Leona987

Du har fått bra tips redan men jag svarar också :)

För en weekend så tycker jag att Taksim är bra ställe att bo på. Finns massor med hotell där med pool på taket om man vill svalka sig. Tycker du åker en perfekt tid dessutom, september-oktober är bäst om du frågar mig. Juli-augusti står man inte ut med värmen.

Du har hela shopping gatan på dagarna i Taksim med caféer och restauranger och på kvällstid blir det livat med live musik, nattklubbar och terass discon. Kanske man inte går med en 5 åring med ändå ;)  

Sen kan jag rekommendera Sultanahmet med moskéerna, hamam (gamla stan) museum för att promenera runt i. Grand bazaar kan oxå vara lite roligt att besöka för upplevelsens skull. Dock inte så billigt som man kan tro. Finns väl massor annat men tycker absolut att det funkar med en 5 åring. De är jätte barnvänliga i Turkiet, inte alls som i Sverige där man tycker att barn är lite jobbiga och högljudda. De springer oftast fram med barnstol och gullar osv osv.   

Svar på tråden Weekend i Istanbul