• Mejeriet

Hur ska jag koppla in ikea lampan???

Jag blir knäpp på den här lampan! Hur ska jag koppla in den??? Den blå tråden fattar jag vart den ska, men den vita och den gråa då??? jag känner mej helt jättekorkad..

• Svar på tråden Hur ska jag koppla in ikea lampan???
  • Toppen9

Men man ska ju köpa med en kontakt från Ikea och sen koppla i det vanliga uttaget i taket.
    Man ska inte koppla ihop direkt med sladdarna från taket

• karet

Har du själv kopplat bort allting (själva uttaget) från taket?

• Archandra

Om det ser ut  som på bilden är det en fast installation. Dessutom verkar du inte veta vad du gör. Du bör därför anlita en elektriker.

• Mejeriet

Jag har inte kopplat bort något från taket, gamla ägaren lämnade det så

• Egendomligt

Det är svårt när det inte är samma färger. I lampan är det ju en jordkabel (den randiga), men de sladdarna från taket kan du ju inte veta om det är någon som är jordkabel, eller om det är ojordat. Vi har lampor som vi har kopplat direkt i taket, eftersom det saknades uttag, men då har det varit en blå och en brun kabel så att vi visste hur de skulle kopplas.

Jag skulle också ha kontaktat en elektriker (min pappa) och bett om hjälp, enklast är förmodligen att be om hjälp att sätta dit ett lamputtag och köpa en kontakt från ikea så slipper du problemet nästa gång.

• Mejeriet

Blå till blå, vit till brun och sen tejpade jag den grå.. Funkar perfekt

• Tirem
    Mejeriet skrev 2013-05-11 09:37:59 följande:

Nuär jag ingen elektriker men det där lät inte rätt. Alla kablar ska väl endast användas, nu borde din lampa vara ojordad!

• Nyfikna72

Det är sällan draget jord till taklampor utan det är nog kopplat så som det var förr att du troligen har två knappar på väggen och att du kan bryta två olika lampkretsar i samma lampa. I äldre ljuskronor kunde man tända en grupp svagare lampor och sen kanske en starkare om man ville ha det ljusare.

• Mejeriet

Nyfikna72: precis, huset är från 60 talet.. Så det är inte jordat i alla rum

• Archandra
    Mejeriet skrev 2013-05-11 09:37:59 följande:
    Låter bra, säger min elektrikerkompis.
  • Grande Rock
    Tirem skrev 2013-05-11 09:50:23 följande:

Nuär jag ingen elektriker men det där lät inte rätt. Alla kablar ska väl endast användas, nu borde din lampa vara ojordad!
    är det ett problem med en ojordad lampa?
  • Pippilångstrump

Man ska inte montera eller montera bort fasta monterade lampor. Så som det alltså blir nu för dig. Om man inte är elektriker eller iaf har tillräcklig kunskap om det.

Svar på tråden Hur ska jag koppla in ikea lampan???