Inlägg från: Örontrumpet |Visa alla inlägg
  • Örontrumpet

Scouting i skogen

Tomteen skrev 2013-05-14 13:22:04 följande:
    Vill återvända hem igen och har ideér på att dra igång en grupp
    för unga vuxna, där vi ska ha lite scouting och social gemenskap.

En idé är att kunna använda sig av t.ex, kyrkans skog där man kan
    skapa nånting, jag har pratat med redan existerande scoutgrupper
    men det finns inget intresse för vuxengrupper och sånt där.

Jag fick ett underbart utbyte i Svenska Kyrkan, var med från jag var
    14 till jag var 20, bästa tiden i mitt liv.

Jag är väl lite av en scout redan men vill lära mig scouting på riktigt
    innan jag känner mig som en scout, och med några äldre ledare från
    kyrkan som kan lära ut vad scouting innebär så kan man till slut
    själv bli ledare kanske. 
    Scouting handlar i grunden inte om att leva i och av naturen utan det är en uppfostringsmetod med naturen som hjälpmedel. Det är därför du inte hittar så mycket för vuxna, de anses redan vara fostrade till goda medborgare och fungerar därför istället som ledare och organisatörer.

Jag tycker du ska fundera över syfte och mål med ditt projekt. Och om det är överlevnad i naturen du vill lära dig finns det ypperliga organisationer för vuxna, svenska överlevnadssällskapet tex, de har många kurser du kan gå.
    www.overleva.nu/
  • Örontrumpet
    Tomteen skrev 2013-06-12 17:01:51 följande:
    Tänkte mer att åka ut till lägerplatsen en kväll helg eller liknande,
    ibland med övernattning, lite lekar, lära sig kniv yxa eld vatten och
    mycket annat, sen kan man gå ner till parkeringen och åka hem igen.

Den där sidan var ny för mig, den tackar jag för. 
    Alltså, det tar flera år att hantera kniv och yxa på rätt sätt, det är inget man gör på en kväll eller två.
    Gissa vad de små scouterna får träna på under vinterhalvåret? Knivvett, knivvett och mera knivvett. Enligt dem är det förbannat tråkigt men det krävs det för att de ska kunna fixa det ute i skogen.
    Med andra ord så lär man sig hantera kniv och yxa "hemma" och praktiserar de inlärda kunskaperna under en kväll.

Allemansrätten ger dig rätt att vistas ute i naturen. Egentligen kan man sammanfatta det med "Inte störa, inte förstöra" eller "det ska inte synas att du varit där".

Det du pratar om verkar (om jag inte tolkat helt fel) mer vara en fast lägerplats med eldmöjligheter och då kan du glömma allemansrätten utan du måste då ha tillstånd från markägaren och mer viktigt om det är en fast eldplats du avser så måste du ha tillstånd från brandmyndigheterna och det tar tid. För oss tog det nästan ett år att få vår eldplats inspekterad och godkänd.
    Vill du inte ha det är det stormkök eller medhavd grill som gäller (förutsatt att det inte råder eldförbud) och det lär man sig inte eldningsteknik på.

Men annars tycker jag att det är en bra ide, jag gillar sånt. Jag menar alltså inte att slå ner dig i skoskaften utan pekar bara på det som kan bli ett problem. Eldar du tex utan att ha tillstånd så är chansen rätt stor att någon ser röken och larmar brandkåren. Sånt är inte billigt (och jäkligt pinsamt). Nu har inte det hänt oss men det händer att folk ser röken från våra eldövningar och larmar. (Brandstationen har vårt schema och har motringt.)
Svar på tråden Scouting i skogen