• LunaL

hur manga sets och reps vid styrketraning?

Hej, jag undrar om det är någon träningskunnig som kan hjälpa mig? Jag vill bygga muskler, hur många sets och reps bör jag göra med tunga vikter? Är det klassiska 10x3 det bästa?

• Svar på tråden hur manga sets och reps vid styrketraning?
  • XcsM

Beror på vad du vill få ut av träningen, hur du vill att musklerna ska utvecklas. Generellt kan man väll säga att det finns tre olika sätt.

Uthållighetsstyrka - du tränar musklernas uthållighetsstyrka och gör 15-25 reps och 3-4 set.

Uppbyggnad - 8-12 reps x 3. Det de allra flesta kör, precis som du nämner.

Maxstyrka - 1-5 reps och 3-5 set.

Lite beroende på vad du vill åstadkomma lämpar de här sig olika bra.

• XcsM

Uthållighet skall du ha på lite mindre vikter men alltså göra fler repetitioner. Uppbyggnad ska du ha på ganska tungt och maxstyrka skall du lägga på så mycket och tunga vikter du bara orkar med.

• acacia

Jag har haft mycket positiva resultat av 5 set fördelat på en pyramid med reps 12-10-8-10-12. Vikterna får man anpassa så man precis orkar den sista repetitionen i varje set.

Generellt sett tycker jag 3 set är lite lite. Jag är som starkast i 3:e settet och då känns det dumt att sluta. 

Å andra sidan är 3x10 eller liknande bra om man är nybörjare. Det kan vara svårt att hitta motivationen att köra många set och det kan vara bra att först lära känna sin kropp innan man kramar ur det sista man har. Prova dig fram.

Jag hade också sett till att klocka sekunderna jag vilar, så det inte gör över en minut. Jag vilar ofta max 30-60 sekunder när jag kör ett vanligt pass - inte längre.

• Bitchos

Oavsett vad så bör du börja (om du är nybörjare eller inte kört på länge) med högrepetion, minst 3x15 rep för att vänja kroppen vid träning. Du måste sakta stärka kroppen annars är det risk för skador om du bankar på för tungt direkt. Kör högreps ca 1-3 månader. Sedan kan du köra på hur du vill. Jag är gyminstruktör + har 15 år träning i nacken.

• LunaL

Tack för alla era svar, jag är en ganska van gymmare, har hållt på flera år. Min huvudsakliga träning är löpning/jogging men vill nu öka på mina tyngder på gymmet. Här lyft hyfsat tungt hittills och fått bra resultat men vi nu ta ett steg upp och lyfta tyngre och få en snyggare kropp

• Bitchos

Då så, då kan du ju köra på. Kosten är a och o för resultat. Den betyder oerhört mycket. Annars har du bra råd ovan. Lycka till!

• LunaL

Tack!!! Ja kosten är inga problem, ville mer kolla speciellt hur många sets per övning man bör göra, tycker väl inte styrka är sådär super kul egentligen,men gillar resultatet

Svar på tråden hur manga sets och reps vid styrketraning?