Inlägg från: Anonym (ICA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ICA)

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag jobbade i en ICA-butik i många år. Vi blev tillsagda: "Om du tycker att personen ser ut att vara under 30 så ska du fråga efter leg." Så de hände att jag frågade någon 32-åring om leg när de ville köpa cigg. Gjorde en del tjejer glada ...

• Anonym (ICA)
    Anonym (ICA) skrev 2013-05-12 07:28:30 följande:
    Jag jobbade i en ICA-butik i många år. Vi blev tillsagda: "Om du tycker att personen ser ut att vara under 30 så ska du fråga efter leg." Så de hände att jag frågade någon 32-åring om leg när de ville köpa cigg. Gjorde en del tjejer glada ...
    *det
  • Anonym (ICA)
    Anonym (sofia) skrev 2013-05-12 09:04:19 följande:
    Jag har jobbat i kassan i en liten butik där man känner (nästan) alla kunder. Eftersom vi vet om att swedish match (tobak) och svenska spel ibland skickar ut kontrollanter för att kolla oss så blir man lite skeptisk när det kommer okända och vill handla tobak eller spela, då kollar jag leg.

Tror svenska spel hade som policy att vi skulle fråga de som såg ut att vara under 30, men jag kan minnas fel...
    Japp, i ICA-butiken jag jobbade i var cheferna tokrädda för att dessa kontrollanter inte skulle kollas leg på. Då skulle butiken bli prickad eller nåt, samt få tätare kontroller.
  • Anonym (ICA)
    Anonym (ICA) skrev 2013-05-12 09:52:39 följande:
    Japp, i ICA-butiken jag jobbade i var cheferna tokrädda för att dessa kontrollanter inte skulle kollas leg på. Då skulle butiken bli prickad eller nåt, samt få tätare kontroller.
    Ahh nu minns jag, det var faktiskt på mitt ansvar som kassörska inte butikens. Minns dock inte vad följden skulle blivit om jag missat leget. Jag kollade ju alltid om jag tvekade om personen var över 30 sååå behövde inte oroa mig ....Flört
  • Anonym (ICA)
    Anonym (Anställd) skrev 2013-05-14 12:34:44 följande:
    Kontrollanterna har alltid åldern inne dvs minst 20 år
    Är det på systembolaget som på ICA dvs att det är kassörskans personliga ansvar?
  • Anonym (ICA)
    Anonym (coop anställd) skrev 2013-05-13 12:31:23 följande:
    Vet inte om nån har svarat på det här redan men; Jo i mataffärer frågar kassan efter leg vid försäljning av cig och alkohol Glad På systembolaget torde det dock vara onödigt att ha en sådan spärr eftersom alla varor är åldersreglerade.

Fast man behöver ju inte fråga om leg bara för att rutan kommer upp på varje "åldersgräns-vara", bara att klick i att personen har åldern inne. Men vad jag minns så om man klickar i att man frågar om leg så måste leget dras, alternativt personnumret skrivas i, annars kommer man inte vidare.
  • Anonym (ICA)
    Pyret 85 skrev 2013-05-18 09:17:17 följande:
    Förra året var jag tvungen att visa leg på ica när jag skulle köpa alvedon. är 27 år..
    Ja, det bekräftar ju att fler ICA-butiker än den jag jobbade i har fått instruktionen: "Ser personen ut att vara under 30, be om leg."
  • Anonym (ICA)
    Anonym (Wer) skrev 2013-05-18 09:24:55 följande:
    Jag är 30 år och måste fortfarande visa leg på Systembolaget. Innan har jag inte blivit irriterad men nu måste man kunna se att jag inte är under 20! Det känns som att man bara ser att jag har långt blont hår och därför ser jag ung ut. Hade personen tittat på ansiktet så hade han/hon definitivt inte bett om leg...
    Men arbetsbeskrivningen är ju "Ser personen ut att vara under 30 så be om leg."

Var glad över att du är 30, men ser ut att vara några månader yngre. Flört 
  • Anonym (ICA)
    Anonym (coop anställd) skrev 2013-05-18 21:28:14 följande:
    Nä det är klart. Men jag som kassör måste godkänna den som ska handla, dvs om jag vet att personen är över 18 klickar jag på "känd id" och om jag är osäker kollar jag leg (och klickar på känd igen för att slippa proceduren med att scanna körkortet Drömmer)
    Så fick inte vi göra. Vi var tvungna att få upp statistiken på att vi kollade leg, dvs vi var tvungna att scanna leget.
  • Anonym (ICA)
    Anonym (coop anställd) skrev 2013-05-19 22:33:43 följande:
    fick å fick Drömmer
    jag frågade aldrig och anser nog att det viktigaste är att man inte säljer till minderåriga
    Vi kunde bli inkallade till chefen om vi hade noll statistik på att kolla leg, vilket man ju får med din metod.
  • Anonym (ICA)
    Anonym (ICA) skrev 2013-05-20 18:37:04 följande:
    Vi kunde bli inkallade till chefen om vi hade noll statistik på att kolla leg, vilket man ju får med din metod.
    Rättelse, statistik blev det ju oavsett, men med din metod visade statistiken att kassörskan aldrig kollade leg. Då blev den kassörskan inkallad till chefen.

Bara så ingen missförstod.Flört 
Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...