Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Ni som jobbar på Systembolaget...

En sak jag är lite nyfiken på är vilka kriterier ni går på när det gäller att köpa ut åt ungdomar. 
    Min dotters vän berättade att när han var på systemet med sin mamma och mamman skulle handla så blev hon stoppad och fick lämna tillbaka alla varorna för dom misstänkte att hon skulle ge det vidare till sonen senare.
    För att han var med i butiken, så tyckte dom att dom hade grund för att inte låta henne köpa ut. 
    Vilket inte alls var syftet med inköpen, sonen är förresten 18 om det spelar nån roll, så det är inget litet barn här.
    Därför blir jag nyfiken på vilka förhållningsregler och kriterier ni går efter när det gäller sånt.
    Törs jag ta med mig dottern som bärhjälp nästa gång jag ska på systemet? 
    Eller måste jag vänta tills sonen kommer hem och kan följa med, han har nämligen åldern inne. 

• Enter Sandman
    Anonym (jobbar på systembolaget) skrev 2013-05-12 20:55:31 följande:

Det spelar ingen roll om din dotter är 18 eller yngre. Det är 20 års gräns på att få handla alkohol

För att svara på din fråga så ja, det kan hända att vi nekar köp om vi misstänker att du köper ut åt din dotter. Får vi sådana signaler så ber vi om leg. Har denna då inte åldern inne eller inte har leg så nej. Då får du inte handla.

Vi gör vad vi kan för att stoppa langning. Missökter vi vårat jobb och säljer till minderåriga kan vi som tidigare nämt få böter, bli av med jobbet och även fängelse.

Så.. med det i åtanke. Hoppas att dom som känner sig "kränkta" kan lägga ner det och ha förståelse för att vi frågar.
    Alla ni 30+, självklart ser vi att ni inte är 19 bast.. men vi frågar för att vara säkra.

Men man får inte glömma att det är svensk lag som gäller. Det är inte systembolaget själva som bestämt alkhollagen.

Tack för svar och det förstår jag att det inte spelar nån roll, eller att ni måste kolla, om ni misstänker langning.
    Men vad jag undrar är vilka kriterier ni går efter när det gäller just misstanke eller för att uttrycka det på ett annat sätt, vad skulle jag behöva göra för att ni skulle bli misstänksamma?
    Det måste ju finnas några riktlinjer som ni följer, för det är väl inte helt subjektivt eller, hur funkar det?   
  • Enter Sandman
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-13 16:02:10 följande:
    Vilket öppnar upp för en obehaglig subjektivitet i vissa fall. Att man pratar med någon över telefon kan inte sägas vara en misstanke på att man ska köpa ut, att neka någon som har åldern inne på så svaga grunder kan inte vara ok.

Man får ändå komma ihåg att det är i praktiken att anklaga någon för försök till brott när man nekar någon att köpa alkohol på grund av att man misstänker att någon ska köpa ut. Det krävs rimligen mer än att man hör en ensidig telefonkonversation för det.

Jag hade inte accepterat det utan bett att få prata med chefen, hade inte det fungerat hade jag helt enkelt sett till att alkohol inköptes ändå, från samma ställe och samma kassör. Och givetvis tydligt visat att jag efter det fick varorna ändå. Jag gissar att de inte är så pigga på att ringa polisen och upprätta en misstanke om langning men gör de det så kan det bli intressant.

Exakt, det var min tanke också.
    Jag tycker det känns obehagligt, om jag ringer min fru och nojsar med henne som jag kan göra, så kan nån personal få för sig att jag snackar med tonåringen.
    Eller som i mitt fall, när mina barn följer med som bärhjälp, törs jag låta dom följa med in alls. jag brukar köpa något gott alkoholfritt, till dom som tack, men det kanske inte räcker.
    Nej, usch, känns inte alls bra.    
  • Enter Sandman
    Coxia skrev 2013-05-18 13:03:35 följande:
    Är 33 och får alltid visa leg på systemet. 

Det som var komiskt var att ja och min man (som är 35)  skulle handla vin förra sommaren i Mörby centrum. 1 flaska rödvin i 400 kronorsklassen. Jag hade inte leg med mig för jag hade inte plånboken. Då blev min man nekad att köpa trots leg. Say what? 

- Ja men då går jag väl ut och han går in igen och handlar.
    - Nej ni får inte handla här idag
    - Då åker vi väl till en annan butik
    - Ja gör det.
    - Skämtar du eller?
    -Nej, ni får inte handla här idag. 

Så vi fick snällt sätta oss i bilen och åkte till nästa systembolag där mannen fick gå in själv. 

Precis, det är det jag menar, det blir så godtyckligt.
    Visst förstår och kan sympatisera med att man vill förhindra langning, men det här öppnar ju för maktmissbruk, sen tror jag att dom allra flesta biträdena kan hantera det på en lagom nivå. 
    Men jag tänker nån som t ex anser att män är mindre vårdande om barn och därför mer benägna att langa, som därför stoppar pappor från att handla, eller nån som har rasistanlag som tänker att man vet minsann hur såna där blattar/svartskallar/araber/muslimer/romer är, dom ska inte få handla här.
    Eller den där är för gammal, han ska inte handla så mycket, eller hon verkar konstig om nån som haft en hjärnblödning och rör sig spastiskt, hon ska inte få handla här. 
    Sånt öppnar det här för och det gillar inte jag.      
  • Enter Sandman
    Coxia skrev 2013-05-19 18:52:11 följande:
    Men det där känns ju helt taget ur luften. Ok det med fängelse om ni säljer till någon under 20, det köper jag. Men min  man var ju den som köpte, dvs per definition sälja till någon ÖVER 20. Och riktlinjen om att be folk upp till 25 om leg måste ju vara OM de köper, dvs misstanken om att SÄLJA eller LANGA till någon under 20. Inte misstanke om att han ska langa till någon som är 25. 

Det faller på sin egen orimlighet. 

Med ditt resonemang är det olagligt för en pappa som är 45 att handla på systemet med sitt 12-åriga barn med sig in i butiken. Dvs att ni som personer kan åka dit på det och att det blir helt upp till varje kassörska att välja om man vill sälja eller inte, det blir för godtyckligt. 
Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...