Inlägg från: Anonym (jobbar på systembolaget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbar på systembolaget)

Ni som jobbar på Systembolaget...

Jag jobbar på systembolaget och vi ska kolla leg på alla som ser ut att vara under 25, gärna äldre. Just för att ha några års felmarginal och vara på den säkra sidan. Kollar ofta leg på dom som är födda 1978-80 och senare. Inget konstigt med det.

Dessutom så tror jag att folk som inte provat på att gissa ålder på alla som handlar faktiskt inser hur svårt det är att gissa ålder. Olika härkomst, glasögon, stil, frisyr osv.. dessutom så ska man avgöra åldern på bara några sekunder. Det är bättre att fråga om leg man är osäker. Man kan riskera ett fängelsestraff om man säljer till minderårig.

Dessutom så har vi ofta kontrollanter ute.

Förstår inte varför vissa tar illa upp på att legitimera sig. Vi gör bara vårt jobb. Detsamma gäller när vi misstänker langning.

Snöviolen skrev 2013-05-11 21:21:23 följande:
    Fast varför tar ni leg om personer bara köper alkoholfritt vin eller öl?

Det gör vi inte. Men inbland tänker man inte på att drycken du dragit igenom kassan är alkoholfri eftersom flaskorna ser nästan exakt likadana ut. Så det är inget mer än en mänsklig miss. Tänk själv så många flaskor och burkar vi drar igenom kassan varje dag..

Ibland kan kunden påpeka att det är alkoholfritt om jag frågat leg. Och när jag inser min miss så behöver jag självklart inte ta legitimation. Så ibland missar man helt enkelt :)

Ibland känner man sig taskig om man bara kontrollerar en person i ett kompisgäng. Lika bra att kolla på alla så ingen känner att dom ser äldre ut :p

Pumasuss skrev 2013-05-11 22:48:47 följande:
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det är en sak som man alltid har hamnat i diskussioner om. Om det kommer in några stycken (tillsammans, tex ett kompisgäng) och bara en köper. Har ni rätt att kolla legitimation på alla i gänget och även neka dem att köpa om inte alla är 20 eller kan legitimera sig? Eller om ni har misstanke om langning?

Det är alkohollagen som gäller. Misstänker vi langning ska vi inte sälja. Antingen fåralla visa leg eller så säljer vi inte, om vi misstänker att personen köper ut dvs. Det kan vara att man sett dom plocka varor, hålla på att viska och peka.. eller ja liknande. Ibland är det väldigt uppenbart. Speciellt när det är noga med vilken flaska som ska ner i vilken påse osv..

Vi hör och ser mer än vad ni tror ;) man har alltid blick neråt kön om man sitter i kassan.

Nej inga ramdom kontroller från kassan. Alla kontroller är upp till personen bakom kassan. Och det spelar absolut ingen roll om man köper en sketen öl eller 10 flak eller "finare vin".. vi kollar alla som kan se ut att vara 25 eller yngre. Och även äldre för att vara säker!

Så ja du kan känna sig smickrad ;)

Den äldsta jag kollat var en kille född 72. Haha. Skäggig, keps och tatueringar. Trodde lätt han var yngre. 25-28 iaf.

Snöviolen skrev 2013-05-11 23:07:39 följande:
    Ok, men jag fick visa ändå fast jag sa att det är ju alkoholfria.

Hur gammal är du? Är man väldigt ung är det kanske inte heller rätt att sälja till denna för att det ser inte så snyggt ut att komma med en ölflaska till skolan och dricka där tex. För att det står oftast väldigt litet på flaskan att det är just alkoholfritt. Och varför ska ett barn dricka öl eller vin. Även om det är alkoholfritt? Kan ha varit av en sådan anledning.

Eller så var det kanske en nyanställ eller sommarvikarie eller någon som inte hade koll.

Ha alltid leg med dig oavsett, för att va säker :)
    Enter Sandman skrev 2013-05-12 09:21:17 följande:
    En sak jag är lite nyfiken på är vilka kriterier ni går på när det gäller att köpa ut åt ungdomar. 

Min dotters vän berättade att när han var på systemet med sin mamma och mamman skulle handla så blev hon stoppad och fick lämna tillbaka alla varorna för dom misstänkte att hon skulle ge det vidare till sonen senare.

För att han var med i butiken, så tyckte dom att dom hade grund för att inte låta henne köpa ut. 

Vilket inte alls var syftet med inköpen, sonen är förresten 18 om det spelar nån roll, så det är inget litet barn här.

Därför blir jag nyfiken på vilka förhållningsregler och kriterier ni går efter när det gäller sånt.

Törs jag ta med mig dottern som bärhjälp nästa gång jag ska på systemet? 

Eller måste jag vänta tills sonen kommer hem och kan följa med, han har nämligen åldern inne. 

Det spelar ingen roll om din dotter är 18 eller yngre. Det är 20 års gräns på att få handla alkohol

För att svara på din fråga så ja, det kan hända att vi nekar köp om vi misstänker att du köper ut åt din dotter. Får vi sådana signaler så ber vi om leg. Har denna då inte åldern inne eller inte har leg så nej. Då får du inte handla.

Vi gör vad vi kan för att stoppa langning. Missökter vi vårat jobb och säljer till minderåriga kan vi som tidigare nämt få böter, bli av med jobbet och även fängelse.

Så.. med det i åtanke. Hoppas att dom som känner sig "kränkta" kan lägga ner det och ha förståelse för att vi frågar.

Alla ni 30+, självklart ser vi att ni inte är 19 bast.. men vi frågar för att vara säkra.

Men man får inte glömma att det är svensk lag som gäller. Det är inte systembolaget själva som bestämt alkhollagen.
    Enter Sandman skrev 2013-05-12 21:25:39 följande:
    Tack för svar och det förstår jag att det inte spelar nån roll, eller att ni måste kolla, om ni misstänker langning.

Men vad jag undrar är vilka kriterier ni går efter när det gäller just misstanke eller för att uttrycka det på ett annat sätt, vad skulle jag behöva göra för att ni skulle bli misstänksamma?

Det måste ju finnas några riktlinjer som ni följer, för det är väl inte helt subjektivt eller, hur funkar det?   

Jag (eller en kollega) ser eller hör något som kan betyda att det langas. Det är lite upp till var och en att bedöma. Det kan va att det tisslas och tasslas, man ser dom plocka varor, byta pengar, försägningar...vi hör ganska mycket som ni inte tror vi hör när ni köar ;) Vi måste vara uppmärksamma på allt. Och sen så pratar vi kollegor med varandra om vi ser eller hör något.

Vi ställer gärna en enkel fråga om vi vill få mer information tex "vem är det som ska dricka det här?" Eller " du köper väl inte det här åt din dotter?" Ibland får man ett svar man som är okej och ibland förstår man att allt är en lögn.
    Coxia skrev 2013-05-18 13:03:35 följande:
    Är 33 och får alltid visa leg på systemet. 

Det som var komiskt var att ja och min man (som är 35)  skulle handla vin förra sommaren i Mörby centrum. 1 flaska rödvin i 400 kronorsklassen. Jag hade inte leg med mig för jag hade inte plånboken. Då blev min man nekad att köpa trots leg. Say what? 

- Ja men då går jag väl ut och han går in igen och handlar.

- Nej ni får inte handla här idag

- Då åker vi väl till en annan butik

- Ja gör det.

- Skämtar du eller?

-Nej, ni får inte handla här idag. 

Så vi fick snällt sätta oss i bilen och åkte till nästa systembolag där mannen fick gå in själv. 

Du skrev svaret i din fråga. Ni båda skulle dricka vinet. Du vet att du alltid blir ombedd att visa leg. Och tar ändå inte med det?

Självklart kan dom inte sälja till din man då om dom vet/misstänker att han köper åt dig. Hade du hämtat ditt leg hade ni fått handla.
    Coxia skrev 2013-05-19 17:40:05 följande:
    Men jag är fortfarande över 30. Ser absolut inte ut som 20. Och jag tycker det måste finnas någon typ av verklighetsförankring. Vem fan misstänker att man langar ett 400 kroners vin till någon under 20?

Vi vill vara på säkra sidan. Vi ska avgöra ålder på er på bara några sekunder. Det är svårare än vad du verkar tro.

Som jag tidigare skrivit i tråden så kan vi få en fängelsedom och eller böter om vi skulle sälja till någon mindreårig. Därför kollar vi ibland även om man kan ana att personen är äldre.

Och NEJ du ser förmodligen inte ut att vara under 20 men det är inte där gränsen för leg kontroll går. 25 år är riktlinjen. Så det kan va att du misstas för att vara 25 och inte 19..

Och vad du handlar spelar ingen roll. Alkohol är alkohol. Vi dömmer inte dig för vad du handlar.
    Coxia skrev 2013-05-19 18:52:11 följande:
    Men det där känns ju helt taget ur luften. Ok det med fängelse om ni säljer till någon under 20, det köper jag. Men min  man var ju den som köpte, dvs per definition sälja till någon ÖVER 20. Och riktlinjen om att be folk upp till 25 om leg måste ju vara OM de köper, dvs misstanken om att SÄLJA eller LANGA till någon under 20. Inte misstanke om att han ska langa till någon som är 25. 

Det faller på sin egen orimlighet. 

Med ditt resonemang är det olagligt för en pappa som är 45 att handla på systemet med sitt 12-åriga barn med sig in i butiken. Dvs att ni som personer kan åka dit på det och att det blir helt upp till varje kassörska att välja om man vill sälja eller inte, det blir för godtyckligt. 

Men du skulle ju dricka vinet (och det var väl det kassörskan trodde) Det är väl självklart att ta leg på dig då. Ganska enkelt men du väljer att inte förstå.

Hade jag trott att pappan köpte till sin 12åring så självklart hade jag stoppat det. Hade inte du?

Klart att bedömningen ligger i vårt ansvar. Hur skulle vi annars göra för att (inom våra ramar) stoppa/minska langning?

Vi ser alla dessa små tecken på langning varje dag. Vi blir bra på att tolka sådana signaler efter ett tag och vet vad man ska kolla efter.
    Mannen78 skrev 2013-05-19 20:35:37 följande:
    Men allvarligt, få fängelsestraff för att du inte kollat id?!?

Tror du på riktigt det kommer hända någon, har det hänt någon kassör överhuvudtaget?

Du är ju sjukt naiv som tror du kommer få sitta i fängelse om du inte tar leg på någon som visar sig vara under 20 år. Disciplinärende kan jag förstå men fängelse, yae right.  

Om du medvetet sålt till en minderårig så ja, då kan man bli dömd. Du byter mot alkohollagen.

Var ett fall för inte så längesen. Han hade frågat om leg men hade inte fått se det och kunden visade sig vara minderårig. Dom kunde se på övervakningskamerorna att inget leg kollades med.

Minns ej vad som hände men tror han blev dömd till fängelse men sedan friades.
    Coxia skrev 2013-05-21 07:14:40 följande:
    Inte med ditt argument att se leg på folk under 25 för att motverka langning till folk under 20. 

Jag tycker det måste finnas någon känsla för vad som är rimligt och inte. Men tydligen gör det inte det.  

Gränsen på leg under 25 finns för att vi ser inte skillnad på en 19 åring och en 21 åring. Hade vi bara tagit leg på dom som vi trott var under 20 hade vi missat många minderåriga. Pga att vi kollar ändå upp till en som är 25 år så missar vi förhoppningsvis inte.

Hade du sagt att du var över 30 år och jag kanske trodde att du i bästa fall var 27. Då hade jag sålt. Men hade jag trott du var 24-25 hade jag inte gjort det.

Eller bett en kollega en andra uppskattning om din ålder
Svar på tråden Ni som jobbar på Systembolaget...