Anonym (jobbar på systembolaget) skrev 2013-05-19 18:34:36 följande:
Vi vill vara på säkra sidan. Vi ska avgöra ålder på er på bara några sekunder. Det är svårare än vad du verkar tro.
Som jag tidigare skrivit i tråden så kan vi få en fängelsedom och eller böter om vi skulle sälja till någon mindreårig. Därför kollar vi ibland även om man kan ana att personen är äldre.
Och NEJ du ser förmodligen inte ut att vara under 20 men det är inte där gränsen för leg kontroll går. 25 år är riktlinjen. Så det kan va att du misstas för att vara 25 och inte 19..
Och vad du handlar spelar ingen roll. Alkohol är alkohol. Vi dömmer inte dig för vad du handlar.
Men det där känns ju helt taget ur luften. Ok det med fängelse om ni säljer till någon under 20, det köper jag. Men min man var ju den som köpte, dvs per definition sälja till någon ÖVER 20. Och riktlinjen om att be folk upp till 25 om leg måste ju vara OM de köper, dvs misstanken om att SÄLJA eller LANGA till någon under 20. Inte misstanke om att han ska langa till någon som är 25.
Det faller på sin egen orimlighet.
Med ditt resonemang är det olagligt för en pappa som är 45 att handla på systemet med sitt 12-åriga barn med sig in i butiken. Dvs att ni som personer kan åka dit på det och att det blir helt upp till varje kassörska att välja om man vill sälja eller inte, det blir för godtyckligt.