• tintilade

Fem månader vaknar varje timme

Vår son är fem månader (blir sex månader denna månad) och sover uselt. På nätterna vaknar han en gång i timmen. Oftast går det att gå honom att somna om bara genom att ge napp, lägga han på sida och klappa/buffa rumpan. Han sover lika dåligt på dagen. På grund av äldre syskon har vi anpassat vilorna till hennes föris tider så en dag ser ungefär ut såhär: 06-06:30 vaknar båda barnen. 08:30-09:00 äter ersättning och somnar i vagnen. Sover 30 min - 1 timme, oftast det lägre. Lunchtid sover i vaggan eller vagnen beroende på var vi är. Ca 30 min 14-14:30 sover i vagnen ca 30 min. 18:30-19:00 somnar med en flaska i vaggan. Sover ibland 20-00 med en uppvaknande men oftast vaknar han fler gånger. På natten äter han vid midnatt och sedan vid 04/05 på morgonen. Däremellan vaknar han flera gånger men får inte mat, bara buff. Har försökt ge "fast mat" som gröt, puréer, bröd, ris etc men han avskyr allt. Han har provat välling men fick ont i magen så han äter bara ersättning. MEN han äter så små portioner. Äter ca 120-150 ml per mål. Snälla hjälp. Vi blir galna av denna sömnbrist. Det verkar som att han aldrig kommer ner i djup sömn. Även om han är i famnen så öppnar han ögonen ofta och kikar och stänger dem igen. Och i vagnen är det lika. På natten vaknar han och lägger sig på rygg. Får han inte napp börjar han sparka och vifta. Vad kan vi göra? Alla tips är välkomna. Ps. Hade inte alls samma problem med systern. Hon somnade i famnen och sov djupt. På dagarna sov hon entimmespass i sängen.

• Svar på tråden Fem månader vaknar varje timme
  • Litenåfin

Jag har ingen aning men lider med er! Jag slänger fram en chansning bara :)
    Det kan inte vara så att hela sömnen blir rubbad eftersom ni försökt styra den så mycket? Alltså jag tänker att jag har låtit mina små sova när dom är trötta och sen har det naturligt blivit ett sovmönster. Jag upplever att har mina sovit för lite/dåligt på dagen så blir nattsömnen dålig. Men som sagt, bara en tanke :)

• Genau

Lider med er, vi har/har haft en liknande situation. Det är fruktansvärt jobbigt! Gissar att ni provat det mesta redan, man blir ju desperat. Har ni provat eget rum och att göra det riktigt, riktigt mörkt? Hoppas ni hittar en lösning så att ni alla får sova lite mer!

• Mixan

Våran kille är likadan. Dock ammar jag och han äter vid lunch en portion gröt. Några fasta sov tider på dagen har vi inte för de tycker jag han sköter bäst själv. Men ni verkar ha samma problem som oss och de är att dom sover för lite om dagarna. Mellan 4-6 timmar är ju rekommenderat om dagarna att vila. Sover de dåligt på dagarna så sover de även dåligt om nätterna.

Näe våran kille dagtid vaknar efter en timme tex har vi nu börjat söva om honom vilket oftast går jättefort för han har inte sovit klart han kan bara inte somna om själv.

Han kan då sova 1 timme till om inte mer. Vilket tyder på att han är ju mer trött.

Vi märker skillnad på om han sovit bra på dagen ja då är nätterna lite bättre.

Oftast blir ju viltiderna på dagen desamma då han följer sitt eget mönster med gå upp på morgonen osv. Han är vaken ungefär 3 timmar varje gång och sover sedan.

Svar på tråden Fem månader vaknar varje timme