Fem månader vaknar varje timme
Vår son är fem månader (blir sex månader denna månad) och sover uselt. På nätterna vaknar han en gång i timmen. Oftast går det att gå honom att somna om bara genom att ge napp, lägga han på sida och klappa/buffa rumpan. Han sover lika dåligt på dagen. På grund av äldre syskon har vi anpassat vilorna till hennes föris tider så en dag ser ungefär ut såhär: 06-06:30 vaknar båda barnen. 08:30-09:00 äter ersättning och somnar i vagnen. Sover 30 min - 1 timme, oftast det lägre. Lunchtid sover i vaggan eller vagnen beroende på var vi är. Ca 30 min 14-14:30 sover i vagnen ca 30 min. 18:30-19:00 somnar med en flaska i vaggan. Sover ibland 20-00 med en uppvaknande men oftast vaknar han fler gånger. På natten äter han vid midnatt och sedan vid 04/05 på morgonen. Däremellan vaknar han flera gånger men får inte mat, bara buff. Har försökt ge "fast mat" som gröt, puréer, bröd, ris etc men han avskyr allt. Han har provat välling men fick ont i magen så han äter bara ersättning. MEN han äter så små portioner. Äter ca 120-150 ml per mål. Snälla hjälp. Vi blir galna av denna sömnbrist. Det verkar som att han aldrig kommer ner i djup sömn. Även om han är i famnen så öppnar han ögonen ofta och kikar och stänger dem igen. Och i vagnen är det lika. På natten vaknar han och lägger sig på rygg. Får han inte napp börjar han sparka och vifta. Vad kan vi göra? Alla tips är välkomna. Ps. Hade inte alls samma problem med systern. Hon somnade i famnen och sov djupt. På dagarna sov hon entimmespass i sängen.