• Betty Boop

Hjälp med Word! Hur få både liggande ocg stående format?

Jag hoppas att nån här på FL kan hjälpa mig! Jag har skrivit en text i Word  i "vanligt" stående format. I slutet vill ag lägga in några bilagor i liggande format. Allt ska alltså vara i samma dokument. Hur gör jag?

• Svar på tråden Hjälp med Word! Hur få både liggande ocg stående format?
  • Betty Boop
    Nyfikna72 skrev 2013-05-11 19:35:40 följande:
    Vet ej men vad är fördelen med att ha det i samma dokument då?

För att det är en inlämningsuppgift som ska vara i ett dokument!
  • MajaVira

Jag har en gammal(och engelsk) version, men där gör man så här.

ställer sig där man vill att "gränsen" mellan stående och liggande ska vara, sedan i menyn väljer man:

Insert - Break, "section break type", "next page"

Sedan ställer man sig på den sida där formatet ska vara liggande och väljer

File - Page setup, Landscape, "apply to: this section"

• pigglet

JAg har undrat samma sak, fast om spalter. Kan man göra som ni skriver, och på så sätt få 2 spalter i bara en del av dokumentet?

• MajaVira

Genom att göra avsnitt i dokumentet går det att ha olika format i olika delar.

Du gör på samma sätt, infogar "section break" och väljer sedan "Format - columns", markerar det alternativ du vill ha (en, två, tre kolumner) och sedan "Apply to: this section".

• MajaVira

Kanske ska tillägga att jag har Office 2003, så har ni nyare versioner stämmer inte menyvalen...

• ereois
    pigglet skrev 2013-05-11 20:53:11 följande:
    JAg har undrat samma sak, fast om spalter. Kan man göra som ni skriver, och på så sätt få 2 spalter i bara en del av dokumentet?
    Markera den text du vill ha i spalter, gå till sidlayout och välj hur många spalter du vill ha. Vill du ha spalterna på en egen sida, lägg in en sidbrytning innan och efter. Tror det är enklast så?
  • pigglet

Tack för tipsen! Ereois tips låter ju enklast, undrar bara hur jag ska komma ihåg det tills nästa gång jag hamnar i den sitsen  Flört

Svar på tråden Hjälp med Word! Hur få både liggande ocg stående format?