• Anonym (Karl)

    Drogest vid nyanställning?

    Hej,

    Jag har en fråga om drogtester på jobbet eller vid nyanställningar, är det någon som har erfarenhet av detta och hur går det till?? Vad är det man testar (vilka prover tar man, vilka droger tittar man på?)? Och är det urin, saliv- eller blodprov man tar??

    Hur länge finns det risk att marijuana syns i blod/urinprov? Har inget bruk eller missbruk men har EN gång testat, eftersom jag inte visste att det var cb/marijuana. Tyvärr skedde det lite olägligt eftersom jag söker jobb på olika företag där anställda drogtestas vid nyanställning. Om det dröjer ca 3 månader till anställning och drogtest, kommer det synas i urinen/blodprovet ännu?

    Hur kan jag vara säker på att det inte syns? Jag vill verkligen inte straffas för detta misstag (en engångsförseelse) och det handlar om ett jobb som jag verkligen vill ha. Det handlar alltså om en enstaka gång. Jag hoppas det inte hade hänt men nu har det, så vad ska jag tänka på vid ev. test? Kommer det synas om 3 månader? Eller bör jag avstå från att söka jobb där kanske? Kan man göra något själv för att öka halveringstiden eller är det bra en "myt"??

    Tacksam om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter

  • Svar på tråden Drogest vid nyanställning?
  • Anonym (omskakas)

    Gå in på flashback forum och sök så kommer du att finna svaret på dina fråga. Det är fan sinnesjukt att man ska behöva ta ett drogtest för att få ta ett jobb. Ingen jävel tycker att det är några konstigheter att supa efter jobbet. Men så fort drogen är olaglig så blir det konstigheter.

  • Rataxes
    Anonym (omskakas) skrev 2013-05-12 09:39:05 följande:
    Gå in på flashback forum och sök så kommer du att finna svaret på dina fråga. Det är fan sinnesjukt att man ska behöva ta ett drogtest för att få ta ett jobb. Ingen jävel tycker att det är några konstigheter att supa efter jobbet. Men så fort drogen är olaglig så blir det konstigheter.

    Hoppas jag slipper träffa dig på min arbetsplats.
    Kör miljömärkt med Gamen
  • Anonym (omskakas)
    Rataxes skrev 2013-05-12 10:45:37 följande:

    Hoppas jag slipper träffa dig på min arbetsplats.
    Berätta varför. 
  • Smartie
    Anonym (omskakas) skrev 2013-05-12 09:39:05 följande:
    Gå in på flashback forum och sök så kommer du att finna svaret på dina fråga. Det är fan sinnesjukt att man ska behöva ta ett drogtest för att få ta ett jobb. Ingen jävel tycker att det är några konstigheter att supa efter jobbet. Men så fort drogen är olaglig så blir det konstigheter.
    Men hur länge syns drogerna i blodet då? För har du alkohol i blodet när du går till jobbet / gör test, lär ju inte det vara till din fördel heller. Även om drogen är laglig...
  • Smartie
    Anonym (Karl) skrev 2013-05-12 09:23:22 följande:
    Hej,

    Jag har en fråga om drogtester på jobbet eller vid nyanställningar, är det någon som har erfarenhet av detta och hur går det till?? Vad är det man testar (vilka prover tar man, vilka droger tittar man på?)? Och är det urin, saliv- eller blodprov man tar??

    Hur länge finns det risk att marijuana syns i blod/urinprov? Har inget bruk eller missbruk men har EN gång testat, eftersom jag inte visste att det var cb/marijuana. Tyvärr skedde det lite olägligt eftersom jag söker jobb på olika företag där anställda drogtestas vid nyanställning. Om det dröjer ca 3 månader till anställning och drogtest, kommer det synas i urinen/blodprovet ännu?

    Hur kan jag vara säker på att det inte syns? Jag vill verkligen inte straffas för detta misstag (en engångsförseelse) och det handlar om ett jobb som jag verkligen vill ha. Det handlar alltså om en enstaka gång. Jag hoppas det inte hade hänt men nu har det, så vad ska jag tänka på vid ev. test? Kommer det synas om 3 månader? Eller bör jag avstå från att söka jobb där kanske? Kan man göra något själv för att öka halveringstiden eller är det bra en "myt"??

    Tacksam om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter
    Om de kan se att du har rökt cannabis EN gång för tre månader sen, skulle hälften av alla unga idag, inte vara anställningsbara.

    Det borde bara gå att se om du har rökt på de senaste dygnen och det är DET de vill kolla. De vill inte ha in någon suput eller vanerökare helt enkelt, om vi ska vara krassa. Men testas alkohol?
     
  • Petrol

    Jag har aldrig varit med om att det testas, men det varierar gissar jag. De flesta använder nog multisticka vilket är vanligast som jag förstår det.

    Efter 3 månader behöver du i vilket fall som helst inte vara orolig:)

  • Anonym (omskakas)
    Smartie skrev 2013-05-12 18:01:53 följande:
    Men hur länge syns drogerna i blodet då? För har du alkohol i blodet när du går till jobbet / gör test, lär ju inte det vara till din fördel heller. Även om drogen är laglig...
    Ja alkohol syns nog bara 12-24 timmar kan jag tänka mig. Alltså när man är påverkad av det. Cannabis tar man ju ofta urinprov för att kolla och det kan ju sitta i ett bra tag. Även när man inte är påverkad av det. Men jag har inte så bra koll på just det så jag kan inte svara på den frågan ordentligt. Kolla flashback som sagt eller bara googla runt lite.
  • Anonym (omskakas)
    Smartie skrev 2013-05-12 18:01:53 följande:
    Men hur länge syns drogerna i blodet då? För har du alkohol i blodet när du går till jobbet / gör test, lär ju inte det vara till din fördel heller. Även om drogen är laglig...
    Sen finns det säkert olika sorters test som fungerar på olika sätt. Jag vet inte. 
  • Anonym (AR)

    Hej har precis gjort drogtest på jobbet, två stickor (tops) i kinderna, kommer inte håg allt som de testar mot men cannabis och morfin var några av ämnena. Ingen aning om hur länge det finns kvar i kroppen, men jag har hört en månad men det kan ju vara fel.  

  • Anonym (Karl)

    Ok, tack för alla svar! Nä, tycker man får för många oseriösa svar på fb av alla drogliberaler som propagerar för en öppnare drogkultur och som underskattar halveringstiden då dom tycker att alla ska röka på hursomhelst utan att tänka på konsekvenserna (som att det skulle ta 1-2 dagar innan drogerna går ur kroppen vilket jag tror är bs). Så tycker inte man får så säkra svar där, och att svaren där är utan nån grund. Men tack iaf. Sen undrar jag att även om thc går ur kroppen (som dom vanligtvis testar?), så finns det väl andra "slaggprodukter" som kanske finns kvar längre, och om dom även kollar sånna ämnen så åker man ju dit isf? för dom kan ju även kolla sånt? eller kollar dom bara thc isåfall. Tänkte om det fanns någon som har egen erfarenhet av dessa tester. För exakt vilka prover tar dom? för är det bara urin och blodprov så borde det vara lugnt. Men tar dom prov på hårstrån så åker man ju dit. men det kanske inte är ngt dom testar idag.

Svar på tråden Drogest vid nyanställning?