• miniskrutten

Varför d-vitamin till helammade barn?

Blir inte riktigt klok på detta. Varför rekommenderas man ge d-vitamintillskott redan från tidig ålder till helammade barn? Barnet tar väl det den behöver från mamman? Är det inte bättre att jag tar tillskott istället? Har funderat över detta ett tag utan att kunna hitta bra svar. Någon som vet?

• Svar på tråden Varför d-vitamin till helammade barn?
  • eicosanoid

D-vitamin får man inte från bröstmjölk utan från solljus. Är bebisen inte ute i solen måste bebisen ha D-droppar.

• Nyfikna72

Lite får man säkert men det anses väl inte tillräckligt för man har väl troligen sett följder av det tidigare kanske

• miniskrutten
    eicosanoid skrev 2013-05-12 09:45:09 följande:
    D-vitamin får man inte från bröstmjölk utan från solljus. Är bebisen inte ute i solen måste bebisen ha D-droppar.

Tycker det låter konstigt att om en ammande kvinna bildar d-vitamin i sin kropp så går det inte över i bröstmjölken? Allt annat gör ju det.
  • skogsvitter
    miniskrutten skrev 2013-05-12 09:48:45 följande:

Tycker det låter konstigt att om en ammande kvinna bildar d-vitamin i sin kropp så går det inte över i bröstmjölken? Allt annat gör ju det.
    Fast det är alldeles för lite. Det lilla mamman får i sig förbrukas ju även av henne. D-vitamin är det absolut svåraste att få i sig tillräckligt av, just eftersom vi omöjligt kan få i oss tillräckligt via maten vi äter, därför är det en mycket liten del som går ut i bröstmjölken. Du behöver få i dig dubbel dos av d-vitamin, ca 6000 IE varje dag om det ska vara tillräckligt. Och eftersom du inte kan få i dig detta genom maten, hur ska du då få i dig? Äter mamman dubbla tillskott, så ja då kanske man inte behöver ge dropparna dock.
  • skogsvitter
    Nyfikna72 skrev 2013-05-12 09:47:02 följande:
    Lite får man säkert men det anses väl inte tillräckligt för man har väl troligen sett följder av det tidigare kanske
    Man har ju mätt upp näringsvärdet i bröstmjölken hos tusentals och åter tusentals ammande mödrar, och vi vet ju också att vi som bor här i norden rent generellt faktiskt ofta lider av d-vitaminbrist. Vi får helt enkelt för lite d-vitamin av solen, även om vi är ute så ger inte solen tillräckligt. Som vuxen kanske vi inte påverkas rent utvecklingsmässigt på samma sätt (men man har ju sett vissa följdsjukdomar som spekuleras i) men den första tiden hos ett spädbarn är ju så extremt viktig för utvecklingen att det kan få ödesdigra konsekvenser med bara viss brist på d-vitamin.
  • Ellie
    miniskrutten skrev 2013-05-12 09:48:45 följande:

D-vitamin går över i bröstmjölken men inte i tillräcklig mängd. Mjölken innehåller väldigt lite vitamin D och utan extra tillskott (eller mycket tid i solen) löper barnet mycket stor risk att utveckla rakitis. För att bröstmjölken skall innehålla tillräckligt med D-vit behöver mamman få i sig ca 6000 enheter per dag (googlat fram detta, så det kanske inte stämmer), vilket skulle betyda ca 75 droppar per dag av de droppar barnet nu bara behöver ta 5 st.
  • miniskrutten

Var står det om dessa undersökningar? Är nyfiken, och har haft svårt att hitta bra gällande ammande barn. På livsmedelsverket står bara allmänt om att vi ofta har d-vitaminbrist i norden och rekommenderar tillskott till barn under två. Ger d-droppar till min 2-månaders, men vill ändå veta. Äter själv d-vitamintillskott och undrat varför detta eg inte är tillräckligt.

• skogsvitter

Vad menar du för studier som du har letat för just ammande barn då?

Vad äter du för tillskott? Många innehåller alldeles för lite d-vitamin för vårt nordiska klimat ändå, vi började köpa ett av de starkare som vi hittade och det var ändå "bara" 2000 IE. Jag har sett lite dokumentärer osv om detta men har inga direkta källor i huvudet dock.

• Ellie

De flesta läkare är överens om att vi får i oss för lite D-vitamin och att D-vitamin brist är vanligt. Det finns tyvärr inte någon som kunnat visa än så länge vad som är en optimal dos (biverkningar jämfört med positiva hälsoeffekter) och därför är det svårt att råda någon att ta en viss mängd per dag. Det finns många olika "tyckanden" på nätet med alltifrån 400IE per dag till 10000IE. Risker och vinster på lång sikt vet man ännu så länge inte så mycket om.

• skogsvitter
    Ellie skrev 2013-05-12 10:40:07 följande:
    De flesta läkare är överens om att vi får i oss för lite D-vitamin och att D-vitamin brist är vanligt. Det finns tyvärr inte någon som kunnat visa än så länge vad som är en optimal dos (biverkningar jämfört med positiva hälsoeffekter) och därför är det svårt att råda någon att ta en viss mängd per dag. Det finns många olika "tyckanden" på nätet med alltifrån 400IE per dag till 10000IE. Risker och vinster på lång sikt vet man ännu så länge inte så mycket om.
    Fast solen har ju funnits i alla tider
    Förstår vad du menar men håller inte riktigt med. Forskningen om d-vitamin har gått framåt oerhört de senaste decennierna, och gränserna har bara ökat och ökat hela tiden därför att man sett att vi får på tok för lite. Vi har bara sett risker med för låga gränser d-vitamin, det finns inga risker öht med de ökade gränsvärdena åtminstone inte enligt internationell seriös forskning. Det är mycket kontrollerat och övriga världen har varit många, många år före Sverige gällande detta. Vi är (som vanligt) sämst av alla på att följa internationell forskning inom just kostområdet.

Håller man sig en bra bit under 10.000 IE så kan man lätt säga att man går säker. De ökar inte gränsen år för år om de sett vissa risker eller biverkningar. Jämför man med A-vitamin tex så är det mycket skadligt att överdosera A-vitamin, och förr hade Sverige för höga gränsvärden. Internationell forskning visade även detta långt, långt före Sverige öht uppmärksammade problemet. Det var bara Sverige kvar som gav A-vitamin i dropparna till spädbarn tex, hela resten av världen hade sedan länge insett hur skadligt den formen av A-vitamin var. Först på senare år har Sverige satt kraftiga restriktioner gällande just den typen av A-vitamin (naturligt a-vitamin är fortfarande helt ok att äta i mängder om man så vill). Jag tycker att man måste se till de internationella tendenserna i första hand, det säger mer om "läget" än om man begränsar sig till Sverige.

Så dock sant att man ännu inte vet vad som är en optimal dos, det tycks som att vi alltid får i oss för lite oavsett hur högt de sätter taket. D3 har funnits på marknaden i flera decennier, och några allvarligare biverkningar har man inte funnit trots omfattande studier förutom vid kraftig överdosering. Däremot får man kanske kolla vilka tillsatsämnen som finns i de specifika produkterna. Ofta är de värre än själva vitaminet i sig (det gäller ju även de vanliga d-dropparna som man ger till bebisen, en del får allergiska reaktioner mot tillsatsämnet, men det finns droppar som bara innehåller naturliga ämnen).
  • skogsvitter

www.cdc.gov/breastfeeding/recommendations/vitamin_D.htm
    "Human milk typically contains a vitamin D concentration of 25 IU per liter or less. Therefore, a supplement of 400 IU per day of vitamin D is recommended for all breastfed infants."

www.007b.com/vitamin-d-breast-milk.php
    " In the 4000 IU/day group, the infants' D-vitamin levels normalized after 3 months of breastfeeding.[1]  Note that 4,000 IU a day is ten times the current (woeful) recommended intake for vitamin D (which is 400 IU for adults) by the Food and Nutrition Board!"

... " They found that 1,000 IU was NOT enough to make any significant changes in vitamin D content of breast milk, but 2,000 IU was sufficient so the infants had normal levels of vitamin D.[2]"

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1628230/

• miniskrutten

Skogsvitter: tack för att du tagit dig tid att hitta lite underlag! Uppfattar texten i länkarna som att bröstmjölk KAN innehålla tillräckliga mängder d-vitamin förutsatt att mamman har tillräckliga mängder själv, MEN att det i många fall inte är så och att tillskott därför är att ta det säkra före det osäkra då brist kan vara farligt. Känns som ett rimligt resonemang. Har rent generellt svårt att bara köpa att något är på ett sätt, då min egen logik inte stöder det helt!

• lightfish

Jag har fler och fler vänner som berättar om sin D-vitaminbrist. Själv låg jag på ca 35 när det mättes första gången och normalspannet är 75-200. Jag har fått ta ganska höga doser D-vitamin en ganska lång period för att normalisera det trots att jag äter ganska mycket livsmedel som innehåller d-vitamin. Vi alla är svenska kvinnor med normala vanor i 25-35-års åldern.

• skogsvitter
    miniskrutten skrev 2013-05-12 14:06:27 följande:
    Skogsvitter: tack för att du tagit dig tid att hitta lite underlag! Uppfattar texten i länkarna som att bröstmjölk KAN innehålla tillräckliga mängder d-vitamin förutsatt att mamman har tillräckliga mängder själv, MEN att det i många fall inte är så och att tillskott därför är att ta det säkra före det osäkra då brist kan vara farligt. Känns som ett rimligt resonemang. Har rent generellt svårt att bara köpa att något är på ett sätt, då min egen logik inte stöder det helt!
    Så är det ju absolut, d-vitamin är inte annorlunda på så sätt att det inte kan gå genom bröstmjölken. Problemet är att det blir för liten mängd. Men visst kan du äta tillskott själv, istället för att ge bebisen. Dock måste du då som sagt ta dubbel dos. Det är ju lite lättare att ge de där 5 dropparna istället
  • skogsvitter
    lightfish skrev 2013-05-12 14:11:55 följande:
    Jag har fler och fler vänner som berättar om sin D-vitaminbrist. Själv låg jag på ca 35 när det mättes första gången och normalspannet är 75-200. Jag har fått ta ganska höga doser D-vitamin en ganska lång period för att normalisera det trots att jag äter ganska mycket livsmedel som innehåller d-vitamin. Vi alla är svenska kvinnor med normala vanor i 25-35-års åldern.
    Varför mätte man det? Var det via blodprov?
    Vad fick du för bristsymptom, och hur höga doser har du tagit? Förlåt för många frågor
  • lightfish
    skogsvitter skrev 2013-05-12 17:01:33 följande:
    Vad fick du för bristsymptom, och hur höga doser har du tagit? Förlåt för många frågor
    Det mättes för att jag råkade bryta foten illa och då kom det upp som en frågeställning från ortopeden att jag kanske hade åkt på benskörhet och då är d-vitamin en sån grej som kan testas bland annat. Jag hade koncentrationssvårigheter, trött, min fraktur samt lite annat.

Jag minns inte doseringen om jag ska vara helt ärlig, nu tar jag en helt annan dos av en annan sort. Men jag tar betydligt mer än vad Apoteket skulle säga är nödvändigt.
  • lightfish
    skogsvitter skrev 2013-05-12 17:01:33 följande:
    Och ja, blodprov. Jag tror betydligt fler skulle behöva ta provet och ta tillskott.
Svar på tråden Varför d-vitamin till helammade barn?