• bolbol

Testiklar

Min son på 4 år har bara 1 testikel nere. När han var liten hade han båda. Var till läkaren och han sa att han har "rektraktikle testicles" (bor ej i Sve). Men borde inte den andra komma ner snart? Jag känner den i ljumsken men får inte ner den :/ är rädd att den fastnat och att han nu måste opereras och att den kan vara förstörd eftersom han är så gammal, i Sve så opereras man ju runt 1 år om man har problem. Är det någon som har liknande problem som oss?? Vill bara gråta och känner mig jättenervös :(

• Svar på tråden Testiklar
  • Ellie

Är testikeln nere någon gång? Tex vid lugn och ro och varmt bad?
    Har han verkligen en retraktil testikel så skall man kunna föra ner den i pungen. Om din sons testikel inte går att föra ner till normalt läge alls låter det snarast som retentio testis, en retraherad testikel.

Retentio brukar man operera runt 1 års ålder i Sverige. Ju tidigare desto bättre, men det går inte att säga att det blir för sent bara för att man väntat i många år. Vad man ser är att ju längre den ligger fel, desto större risk att den inte utvecklas normalt. Det är större risk vid testikel i buken än i ljumsken.

Om man har testikeln i pungen vid födseln så kontrollerar man ofta vid 4-5 års ålder om något ingrepp behöver göras.

Du behöver inte vara orolig över din sons utveckling, pubertet, fertilitet etc om han fortfarande har en normal testikel. Som tur är klarar sin pojkar alldeles utmärkt med bara en, om det skulle vara så illa att den ena utvecklas lite sämre.

• bolbol

Tack för ditt svar! Har fått ner den lite, inte hela vägen tror jag (man blir ju galen sitter här o tänker o tänker ), vid bad. Måste kolla upp det igen Är höggravid och otroligt känslig så det gör ju inte saken bättre... Känns skönt att han har 1 ner iaf :)

Svar på tråden Testiklar