• Gittan

Feta barn, dåliga föräldrar

Jag blir rent ut sagt förbannad när föräldrar låter sina barn bi överviktiga. Varför låter ni det bli så? Ge sitt egna barn ohälsa i livet? varför ger ni era egna barn problem i livet så som dåligt självförtroende, svårt att röra sig, ont i knän, lättare att få sjukdomar exempelvis diabetes????

Det är inte bara skolan, förskolans, ”samhällets” ansvar kring vad våra barn får i sig samt vilken aktiviteter dem utför. Huvudansvaret ligger hos oss föräldrar som styr våra barns liv, KOSTEN och MOTIONEN! Varför ger ni era egna älskade barn så fel start i livet?  

• Svar på tråden Feta barn, dåliga föräldrar
  • Dotse

Håller med dig till fullo. Jag föddes upp på fet mat, för lite grönsaker och mängder av godis och socker. Jag fick till och med äta chocklad-cornflakes och liknande till frukost! Min kropp krashade och blev sjuk redan i tonåren och trots att jag sedan dess valt själv att äta väldigt hälsosamt så har jag fortfarande stora problem med hälsan tack vare att mina föräldrar lät mig växa upp på skräp. När man är barn förstår man ju inte själv var man borde äta, så tack för det liksom... 

• Loa

Förväntar du dig att få ett svar på det? Jag tror inte ett fördömande inlägg på fl hjälper när det kommer till det här problemet. Jag tycker också att det är väldigt tråkigt att se barn som är överviktiga, ur flera aspekter. Men jag tror inte att lösningen ligger i verbala påhopp eller liknande på föräldrarna.  

• seandra82

det är inte alltid så feta barn dåliga föräldrar . jag har jobbat inom fsk i 4år  o  träffat på1 barn fall av överviktigat barn o då var det extremt vill jag säga. o om det är överviktiga barn så oftast är det en sjukdom bakom som gör dem överviktiga. 

• Liten elak och intelligent
    seandra82 skrev 2013-05-12 19:36:10 följande:
    det är inte alltid så feta barn dåliga föräldrar . jag har jobbat inom fsk i 4år  o  träffat på1 barn fall av överviktigat barn o då var det extremt vill jag säga. o om det är överviktiga barn så oftast är det en sjukdom bakom som gör dem överviktiga. 

Eh....nej? Klart sjukdomar förekommer men oftast är det livsstilsbetingat!
  • Annaa

jag håller helt med dig, det är fel att låta sina barn bli feta man har ett ansvar som förälder att ta hand om sitt barn och jag anser inte att man är en bra förebild om man låter sina barn äta vad dom vill. man kanske känner sig snäll men du gör dina barn en otjänst. du hade lika väl kunnat skriva " mobba mig" i pannan på sitt barn innan man skickar det till skolan. för så är samhället uppbyggt feta barn blir mobbade och är det verkligen rättvist att medvetet låta sina barn bli mobbade. det är inte samhällets ansvar att ta hand om era barn. skolor skall inte behöva tvingas ta bort allt med socker i i maten bara för att ni inte kan ta hand om era barn på fritiden. alla önskar sig ett friskt barn men vad får er att medvetet låta era barn bli sjuka av dom följdsjukdomar som fetma bidrar med. är det rättvist att era barn inte skall kunna vara med och leka på rasterna eller ha problem att hänga med i det tempo andra barn har bara för att erat samvete skall lätta när ni ger dom allt dom pekar på. blir rent ut sagt förbannad!!!!!!!

arrrrrrgggg
  • SIGGE01

Att skylla på att barn är överviktiga på grund av att det skulle vara något som har med sjukdomar att göra ( Seandra82) låter ganska fel va? Däremot om man som förälder inte tar sitt ansvar när barnen är små och i alla fall försöker få barnen att äta bra och röra på sig kommer det i framtiden leda till sjukdomar. Och allvarliga sådana. Gittan jag förstår dig att du blir förbannad. 

Som förälder har man ett ansvar. Och alla gånger är det inte lätt att få sina småbarn att gilla viss mat eller gå ut och röra på sig. Med de stressiga liv vi har idag. Men det är ett annat liv man faktiskt har hand om. Man vill väl att ens barn ska få det så bra som möjligt i livet? Att de ska vara friska tills de blir gamla. JO! Och en bra början är att lära dem leva hälsosamt redan från start.  Man har faktiskt två alternativ som förälder: Ge sitt barn choklad till frukost , eller inte göra det. Små barn behöver inte alltid få vad de vill , när man är så liten vet man ju inte vad som man ska äta eller inte. Det är ens föräldrar som ska ge dig mat och se till att du får i dig allt du behöver. 

• soccermum01

Seandra 82: vad är det för sjukdomar som gör att de blir överviktiga?
    Bra skrivet SIGGE01, jag blir uppriktigt ledsen när jag ser barn som är så överviktiga att de inte orkar vara med sina kompisar och röra sig.
    Har man ett barn som tar själv av godsaker man har hemma så har man det inte hemma punkt slut.   

• Neelah

Jag hörde om detta för  bara några dagar sedan och insåg att orsakerna är många fler än jag (och antagligen många andra) trodde. Barnfetma är mest utbrett i socialt utsatta och ekonomiskt svaga områden/familjer och beror bl.a. på:

- att det är billigare att köpa dålig mat (en Hot Dog och en morot kanske kostar lika mycket, men man håller sig mätt längre på korven)

- en familj med dålig ekonomi har inte råd att låta sina barn utöva olika idrotter

- stress gör att kroppen lagrar fett och dålig ekonomi och social utsatthet gör att man stressar mer

- stress gör också att man inte mentalt orkar ta till sig information och exempelvis ställa sig och laga ordentlig mat

- personer i socialt utsatta områden är mer skeptiska till myndighetspersoner och litar inte alltid på deras råd

- personer i socialt utsatta områden har ibland inte samma språkliga förmåga och förstår inte alltid allvaret eftersom både läkare, barnmorskor och dietister undviker att använda känsliga ord som "fetma" och istället förväntar sig att föräldrarna ska kunna läsa mellan raderna

Jag vet inte om det här är den rapporten de pratade om, men den verkar ta upp samma saker: http://www.narhalsan.se/upload/FoUU-PVG/FoUU-aktiviteter/Ppt%20presentation%20Maria%20Magnusson.pdf 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Arkiv

Sådana här åsikter gör mig mörkrädd! Snacka om okunskap. Jag personligen har alltid varit "stor" redan från 2 års ålder låg jag över kurvan! Trots bra mat och mycket rörelse och motion! Vid 3,5 års ålder utreddes jag på mina föräldrars önskan ( eftersom de va konstig att jag var så mycket större än mina smala syskon, trots samma livsstil) då visade det säg att jag har fel på ämnesomsättningen som troligen är medfött! Så att de inte kan röra sig om sjukdomar är ju bara skitsnack! Idag tränar jag ca 4-6 gånger per vecka, har inte ätit socker på 4-5 år undviker kolhydrater och ja försöker allt jag kan och jag har fortfarande en övervikt på 15-18 kilo som jag kämpar verkligen kämpar med att få bort! Så himla tråkigt att jag måste bevis genom att springa milen och köra hårt på gymmet för att folk ska fatta att jag inte är en latmask som käkar godis i soffan hela dagarna men jag är stor än då! (Med en jävla massa muskler dessutom, men dem är under allt annat)

• miniskrutten

Blev lite ledsen i ögat häromdagen då jag satt på McDonalds. Såg en kraftigt överviktigt pojke i 6-7-årsåldern sitta med vad som såg ut att vara hans mamma. Han åt två BigMac, pommes och avslutade med glass. Förstår inte hur man som förälder kan göra så?

Svar på tråden Feta barn, dåliga föräldrar