• Anonym (Vår sista utväg)

Surrogatmamma, USA. Fler med erfarenhet??

Efter snart 9 års kämpande med att bli med barn, misslyckade IVFer och missfall på missfall börjar våra alternativ ta slut. Min man vill inte adoptera och jag kan inte tvinga honom till det. 
    Nu har vi börjat kolla på att ha en surrogatmamma, med mitt ägg och mannens spermier.
    Vi har hittat en klinik i USA som hjälper till med detta, som hjälper bland annat svenska par. Det kommer kosta i runda slängar 70 000 dollar (ca 500 000 kr) plus 2-4 resor till USA under hela processen varav sista resan blir en tvåveckors vistelse där för att vara med under förlossningen och sedan ha en nyfödd baby med oss medan vi fixar alla papper som behövs för att föra hem den lilla.

Jag letar här på FL efter andra som har gjort samma sak. Era upplevelser och tankar kring det. Hur gick det för er? Vart gjorde ni det?

• Svar på tråden Surrogatmamma, USA. Fler med erfarenhet??

Eller så blir det Ukraina. Där är priserna mycket lägre än i USA och tiden det tar att resa dit är mycket kortare. 

• Pimpinellan

Alltså,jag vill inte lägga mig i ert beslut om surrogat,men jag undrar varför du tror det ska gå med dina ägg ändå bara för att nån annan bär barnet? Har du provat alla missfallsmediciner somm finns eller t.o.m gjort utredning i Athen? Felet kanske ligger hos äggen eller just dina ägg i kombination med makens spermier och då hjälper ju inte en annans livmoder? Är du så bombsäker att just du inte kan föda ett levande barn om ni tar nån annans ägg/embryon? Vad säger läkarna då? Det vanliga om att inga fel finns eller? Får du många embryon med IVF och blir gravid,men de dör sen ändå?

Vi kan också tänka oss surrogat som absolut sista utväg,men vi ska prova andras embryon först tillsammans med värstingmediciner. Kan man vara gravid ett tag tänker jag att det borde gå en sisådär 36 veckor åtminstone till slut. DrömmerGlad

Pimpinellan skrev 2013-05-12 18:36:39 följande:
    Alltså,jag vill inte lägga mig i ert beslut om surrogat,men jag undrar varför du tror det ska gå med dina ägg ändå bara för att nån annan bär barnet? Har du provat alla missfallsmediciner somm finns eller t.o.m gjort utredning i Athen? Felet kanske ligger hos äggen eller just dina ägg i kombination med makens spermier och då hjälper ju inte en annans livmoder? Är du så bombsäker att just du inte kan föda ett levande barn om ni tar nån annans ägg/embryon? Vad säger läkarna då? Det vanliga om att inga fel finns eller? Får du många embryon med IVF och blir gravid,men de dör sen ändå?

Vi kan också tänka oss surrogat som absolut sista utväg,men vi ska prova andras embryon först tillsammans med värstingmediciner. Kan man vara gravid ett tag tänker jag att det borde gå en sisådär 36 veckor åtminstone till slut. DrömmerGlad
    Det är ingenting fel på mina ägg eller mannens spermier utan felet verkar ligga hos mig, att jag inte kan behålla ett foster. 
  • Pimpinellan
    Anonym (Vår sista utväg) skrev 2013-05-12 19:16:05 följande:
    Det är ingenting fel på mina ägg eller mannens spermier utan felet verkar ligga hos mig, att jag inte kan behålla ett foster. 
    Jamen vad har du provat hittills då? Precis allt? Levaxin,Trombyl,Fragmin,Progesteron,Prednisolon? Finns ju några till också. Finns ju de som lyckas efter rätt många missfall,finns ju en här som fick barn 16.e eller 17:e graviditeten bara för att hon då fick blodförtunnande. Glad
    Pimpinellan skrev 2013-05-12 19:30:11 följande:
    Jamen vad har du provat hittills då? Precis allt? Levaxin,Trombyl,Fragmin,Progesteron,Prednisolon? Finns ju några till också. Finns ju de som lyckas efter rätt många missfall,finns ju en här som fick barn 16.e eller 17:e graviditeten bara för att hon då fick blodförtunnande. Glad
    Efter 9 år har vi provat allt, varför tror du att jag skriver att detta är vår sista utväg?
  • Thirtyplus

Jag läste en artikel i en tidning på BB (Tror det var Vi föräldrar) om ett par som åkt till Indien för surrogat.
    Paret var där på semester och träffade ett engelskt (tror jag) par som var där pga surrogat och det engelska paret flyttade sedan till Indien för att starta en surrogatbyrå. Det svenska paret åkte tillbaka dit och anlitade det engelska paret till att hjälpa dom.
    Allt gick bra och det var billigare än USA.

Det problemet dom stötte på var när dom kom till Sverige med bäbisen. Trots att dom hade alla papper dom behövde så finns det tydligen inget i Sverige som hanterar surrogatfödslar och det blev rätt krångligt med byråkratin. I deras fall var det även så att dom använda ett donerat ägg och pappans spermier, så mamman hade problem med att, i statens ögon, vara mamma till bäbisen och jag tror dom skulle få göra någon adoption av något slag. För pappan, som var biologisk förälder, gick det bättre, men det tog lång tid även då dna visade att han faktiskt var pappa.

Tips att kontakta tidningen (nån gravidtidning var det, men som sagt osäker på vilken. Kan även ha varit Föräldrar & Barn) och fråga om dom kan förmedla kontakt med det andra paret, ifall ni vill höra deras historia och kanske även få att-tänka-på tips.

Läste även här på FL om någon som hade problem att behålla foster och det var någon form av sjukdom som orsakade detta. I england eller om det var tyskland så gjordes en undersökning och efter medicinering gick det bra. (Detta hade dom inte fått veta här i Sverige utan dom hade gjort egna undersökningar vad mf'n kunde bero på) Kommer inte ihåg vad det hette eller om ni undersökt detta redan.

Lycka till med vilken väg ni än tar mot föräldraskapet :)

• Två döttrar och en son

Jag ska vara sm åt ett svenskt par. Om du vill får du inboxa mig och prata.

• Anonym (alt)

Det finns ett alternativ till och det är att gå vidare med livet som barnlös.

• Anonym (Cilla)
    Två döttrar och en son skrev 2013-05-13 04:03:03 följande:
    Jag ska vara sm åt ett svenskt par. Om du vill får du inboxa mig och prata.
    får man det i sverige?
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Cilla) skrev 2013-05-13 06:23:09 följande:
    får man det i sverige?

Man får inte behandling av läkare för att bli.gravid som sm. Men man kan åks utomlands och göra ivf och sätta in embryot i sm.s livmoder. Eller göra heminsemination. Under graviditeten skriver pappan på faderskapet och skriver på gem vårdnad. Vid födseln tar paret hand om.bebisen, vi begär ensam vårdnad till pappan och vi ansöker om närståendeadoption för mamman. Men det är en process och kan ta tid...
Svar på tråden Surrogatmamma, USA. Fler med erfarenhet??