• lisa86

Januarimammor 2014

Hej, här hoppar jag också gärna in! Jag bor utanför uppsala och är gravid med mitt andra barn med beräknad förlossning den 15 januari. Innan jag blev gravid med min dotter så gick vi igenom 4 missfall. Det gör såklart att jag är orolig över hur det ska gå den här gången, men jag försöker tänka positivt ändå. Det är lite lättare nu när jag vet att jag faktiskt kan få barn. Dessutom har jag väldigt mycket symptom; grymt trött hela dagarna, illamående på morgonen och när jag är hungrig, molvärk, och så svullen att det knappt går att dölja magen trotts att jag bara är i v 5+2! Jag ska ringa privat gyn i morgon för att boka ett vul så snart det går så jag kan vara lite lugnare, och innan det är gjort kommer vi göra allt för att hålla detta hemligt. :)

• lisa86
    Frumu skrev 2013-05-19 21:14:37 följande:
    Hej allihop!  Hoppar oxå in här! Plussade i början på maj och har bf 10/1! :) Första barnet och såå efterlängtat så jag hoppas allt går vägen.. Har hittills haft sjukt ömma bröst, varit trött och hungrig, sovit oroligt, senaste veckan illamående till och från och sen värsta tecknet.. dålig i magen! Den har varit upprörd sen innan jag plussade, blir uppsvälld och ser ut som man är mycket längre gången på kvällarna! Någon annan som känt så? Undrar oxå om man inte kan få göra tex vul tidigare, vill ju se bebisen nu! :D  

Fast vad jag har förstått så finns det privata gynmottagningar som är kopplade till landstinget vilket gör att det inte kostar mer än ett vanligt läkarbesök, plus att det går på högkostnadsskyddet. Men det är klart, det kanske inte finns i alla städer!? Och det här med uppsvälld mage, så hade jag heeeela förra graviditeten, även om det syns mest såhär i början så är det ändå jobbigt tycker jag!
  • lisa86

Goaround- vad kul! Är det ditt första barn? Och vilket datum är du beräknad? Jag har suttit och ringt runt till typ alla gynmottagningar i dag och fick samma svar överallt. "vi är fullbokade så du får vända dig någon annanstans". Suck! Så jag vet inte hur jag ska göra nu... Jag kommer inte berätta på jobbet förs jag börjar jobba efter min mammledighet till hösten. Så jag kommer bara jobba 3-4 månader innan det är dags att gå hemma igen. Mina chefer är de sämsta man kan tänka sig, så hade det inte varit för att det skulle synas och märkas hade jag väntat ännu längre med att berätta för att slippa gliringar.

• lisa86

Jag känner mig också jättesvullen! magen är redan lika stor som den var i v. 20 förra gången. Det är lite jobbigt när man träffar familj som bara går och väntar på att dottern ska få ett syskon. Men går det att dölja så tänker vi inte berätta nått förs ganska sent pga alla missfall vi fått förut. Då berättade vi ganska tidigt men när vi fick såpass dåligt stöd av de som visste så vill vi vänta den här gången. Jag försökte få till ett tidigt ultraljud men det verkar vara omöjligt att få en tid här i Uppsala. Vart bor du kallemaja? Är det lätt att få tid där?

• lisa86

Ja jag mår illa sen några dagar tillbaka, första kräket igår morse, men hoppas innerligt att det inte blir värre!! Är det någon som har provat lergigan komp? slutar man må illa helt av dem? Och ni som skriver att ni önskar att ni mådde illa; GÖR INTE DET!! 😝 Men tröttheten är nästan värre tycker jag. Hur sjutton klarar ni som är trötta av att jobba egentligen???

• lisa86

Hemmeline och smurfmamman2014 jag hoppas verkligen att ni både slipper illamående och trötthet. 😊 Nästan alla jag känner som varit/är gravida har mått toppen hela graviditeten, så nog kan man klara sig undan!

• lisa86

Anonym det är nog västvärk du känner, så har jag också till och från. Men orolig är nog svårt att inte vara ändå. Har man inte ont så känner man ingenting osv...😏

• lisa86

Kallemaja jag har också börjat känna lukter, speciellt tvål och mataffärer gör mig spyfärdig. Så sambon får från och med nu handla ensam och låta bli att duscha. 😁

• lisa86

Nu var det ett tag sen jag skrev här och det dröjer nog igen efter det här inlägget. Jag mår så illa och är så trött så jag orkar absolut ingenting. Det är vidrigt att må såhär!! Jag kämpar för att "överleva" en dag i taget och hoppas det går över snart. Är det någon mer som mår såhär?

• lisa86

Men vad "kul" att se att det inte bara är jag som är trött och mår illa. Tack och lov har jag inget jobb att klara för jag är föräldraledig. Annars hade jag nog varit tvungen att sjukskriva mig tror jag. Nu kan jag ändå sova middag två gånger på dagen med dottern. Inte för att det känns som att det hjälper...😏. Jag har fått lergigan komp utskrivet mot illamåendet och det verkar hjälpa mot det värsta tack och lov!! Men min barnmorska sa att man i första hand ska prova postafen, så dom är nog bara att knapra på.

• lisa86

Jag stannar här jag med. Jag har konstigt nog börjat må bättre, det gick två dagar utan att jag spydde. Jag hann bli ganska orolig, men sen var det igång i morse igen.😣 Eller ja, jag mår fortfarande bättre i helhet, men inte tillräckligt bra för att säga att alla symptom försvunnit. Och tänk, jag som sa att vi skulle berätta för alla väldigt sent, men nu när jag mått så dåligt så har vi ändå berättat för närmsta vännerna och familjen. Ganska mysigt ändå. 😊

• lisa86

Nej precis, det är en lång tid att försöka dölja det! Då är det nog bättre att ha några att ventilera med, men sen är det också så att man ändå får begränsa sig och välja de som man tror skulle hantera ett missfall bäst, dvs vara bra stöd osv. Men jag är glad att några vet så jag slipper gå och dra in min gigantiskt svullna mage hela tiden! På tal om mage, är det fler än jag som börjat äta för två än?

• lisa86

😁 skönt att det inte bara är jag. Det är sjukt, fem minuter efter middagen sitter jag och fantiserar om allt gott som finns att äta. Det går ju faktiskt inte att låta bli att äta när man blir sådär hungrig. Förra graviditeten gick jag upp 24kg och just nu känns det som att det lär hända igen...typiskt!!😝

Svar på tråden Januarimammor 2014