Inlägg från: LillFrö |Visa alla inlägg
  • LillFrö

Januarimammor 2014

Hej allihopa! Jag hakar gärna på :) BF 14 januari 2014! Gravid för första gången och det känns Såååå spännande...

• LillFrö
    kallemaja skrev 2013-05-14 23:48:36 följande:
    Åh vad härligt med lite januarimammor! Kul! Är det erat första barn? Det är min första graviditet. Enligt uträkningar har jag BF de 20/1 Man kan inte fatta att det är sant.. Slutade med ppiller i februari, och nu äntligen:) Man oroar sig för mycket..många tankar på allt, jag googlar dygnet runt på massa frågor.. Man känner sig så hemlig också, har inte berättat för någon än min blivande man såklart :) Vill vänta..hur ska ni göra? Jag tycker det är svårt det här med att räkna veckor? Står att jag är i v 5, men enligt min uträkning är det 4 veckor sedan senaste mens, och 2 v sen ägglossning! Blir förvirrad :) Ska ringa BM i morgon! Mår lite (magkatarr illa) och har huvudvärk, annars inget så..jo känner mig ganska svullen och är kissnödig ofta. Knäpper händerna för oss alla att allt ska gå bra! Vi får hålla kontakten här!

Förstår din förvirring! Tror att det rörs ihop lite med de där veckorna, men tänk på att om du är i vecka fem så har fyra fulla veckor passerat, när du är i vecka sex så har fem fulla veckor passerat... Hmm, svårt att förklara... Vecka 5+3 exempelvis innebär ju att du är i vecka sex... :)
  • LillFrö
    Frumu skrev 2013-05-20 13:31:28 följande:
    Jag tyckte också det var lite trist att inte "kunna" dricka lika mycket kaffe. Har läst att det är ok att dricka en del så jag tar mig kanske en kopp var tredje dag eller något. Vill inte riskera att stoppa i mig massa som skulle kunna skada bebisen, även om det säkert inte är nån större fara.. 

På Livsmedelsverket rekommenderas Max 2 koppar kaffe per dag eller 6 koppar te... Så det är nog ingen större fara!
  • LillFrö

Hej på er allihopa! Jag har varit på hälsosamtal hos barnmorskan idag och då frågade jag henne om kaffe och te-drickande och hon tyckte inte att det var något att lägga tankeenergi på. Hon tyckte att man absolut kunde dricka det te och kaffe man önskar, förutsatt att man har ett " normalt" kaffebeteende ;)

• LillFrö
    FrökenBlå skrev 2013-05-23 09:32:44 följande:
    Tack för ert stöd!  Det slutade på kvällen och var ju endast rosa, men fy så rädd jag blev när jag upptäckte det på jobbet! Frågade barnmorskan med och hon sa att det va väldigt vanligt eftersom slemhinnorna ofta blir torra under graviditeten. Pjuuh!! Glömde dock fråga vad man får smörja med. Annars va det ganska spännande hos barnmorskan, hon klagade lite på min vikt det va jag beredd på  Hon flyttade fram BF till den 2/1 -14, så enligt henne är jag i v.9 (8+0), men det kunde skjutas bakåt iom min väldigt oregelbundna mens. Roligt va att jag skulle få göra u-ljud redan v.12-13 nångång, har ju läst här och det verkar inte vara standard direkt..

gå till Apoteket och köp oljan eller krämen ur serien Intim, det är bra om det känns "torrt"...
  • LillFrö

Ja det bästa är ju vanligt vatten men får man besvär så är det ju skönt att lindra. Vanlig olivolja går ju också bra, men det känns kanske lite "stökigt" :)

FrökenBlå skrev 2013-05-23 11:38:20 följande:
    Okej, har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med vissa krämer och salvor till underlivet under graviditeten, men vet inte vilka som är okej.  Landstinget jag tillhör erbjuder det med, ska bli både spännande och nervöst att göra det..!

• LillFrö
    kallemaja skrev 2013-05-24 09:05:48 följande:
    Är ni rädda för missfall eller är ni lugna och oroar er inte så mycket??

Jag försöker att koppla av. Försöker tänka realistiskt, att ett missfall är kroppens sätt att sortera bort det som inte är livsdugligt... Men skulle man väl sitta där med kraftiga blödningar skulle det så klart kännas sorgligt!
  • LillFrö

Jag vet inte riktigt hur jag mår... Fram till igår har jag mest bara haft ömma bröst och lite molvärk. Men plötsligt känner jag mig ganska matt i kroppen, mår illa -men ändå inte. Känner mig liksom bara allmänt konstig, kan inte sätta fingret på vad som inte är bra...

• LillFrö
    Frumu skrev 2013-06-04 21:08:34 följande:
    Är det någon av er som haft otroligt ömma bröst och som upplevt att de vissa dagar varit mycket mindre ömma? För några veckor sedan upplevde jag det första gången och fick smått panik och trodde det var kört. Nu idag är det andra gången då ömheten "gått över" plötsligt :/ Hoppas det är normalt och inget annat!

Jag känner av precis samma sak! Det är nog inget konstigt :)
Svar på tråden Januarimammor 2014