• MrsCD

Januarimammor 2014

Hänger på här! Jag plussade egentligen i måndags, men det var så svagt att jag avvaktade och testade igen nu igår och då var det ingen tvekan Egentligen hade jag väl inte behövt något test för symtomen var rätt uppenbara. Detta är mitt andra barn, storasyster kommer fylla 4 en månad efter detta lilla pyre om nu allt går bra. BF än så länge 18:e jan. 

Förra gången testade jag själv och berättade för min man senare på dagen, men den här gången var han med så han fick reda på det med en gång. Jag har än så länge pratat med två när vänner och vi berättade för svärmor igår. Kommer nog hålla det hemligt för fler några veckor till.  

Mår inte alls lika illa den här gången som med dottern, men det är ju vara vecka 5 nu. Tror vecka 7-9 var värst sist.

• MrsCD
    FrökenBlå skrev 2013-05-19 12:57:37 följande:
    Jag börjar bli tröttare, har ett ganska svängande humör och igår så började jag lipa till nya Tele2 reklamen!! Inte riktigt likt mig! Mår inte alls nått illa längre, bara om jag är slarvig med måltider och mellanmålen. På MVC sa de att jag var i vecka 6 ungefär, men på grav.testet stod det vecka 2-3, så just nu har jag ingen koll på hur långt gången jag är, men ska till MVC på torsdag så då kanske de kan förklara för stackars förvirrade mig Flört

Kände att jag eventuellt hade nån liten urinvägsinfektion på gång för några dagar sen, så har kurerat hela helgen med tranbärsdryck etc, nu känns det inget längre..pjuuh!! 

Tror clearblue menar hur länge man faktiskt varit gravid, alltså räknar de inte med de 2 första veckorna innan ÄL. Så 2 fullgångna gravveckor är u samma sak som v 5+0, alltså första dagen i v 6.
  • MrsCD
    Hemmeline skrev 2013-05-19 17:56:38 följande:
    Undra varför man egentligen räknar från förra mensen? Känns lite ologiskt att man blir gravid i vecka 2.

Det är nog för att det var det man med säkerhet visste förr innan det fanns ultraljud och ägglossningsteste. Men jag håller med om att man hade kunnat räkna bort de första veckorna ändå. Jag tycker det känns psykologiskt bra att vara redan i vecka fem när man plussar  Idag har jag gått in i vecka 6. Tycker illamåendet har tilltagit lite nu, men inte alls så mycket som när jag var i samma vecka under förra graviditeten.   
  • MrsCD
    Hemmeline skrev 2013-05-19 20:42:34 följande:
    Så klart måste det vara så! Du har ju en bra poäng i att man redan är en bit in snabbt. Snart blir man proffs på hur det ska räknas

Jag känner inget illamående ännu, en del av mig tänker att det skulle vara "trevligt" att få ett symptom till, men då tänker en annan del att den tanken lär jag väl få äta upp när det drar igång, haha.

Ja, det är lite jobbigt på det sättet i början. Man vill inte må dåligt men ändå vill man ha bevis på att det är nåt därinne. När man väl känner fosterrörelser så känns det lite lugnare.
    Har  du berättat för folk än?  
  • MrsCD
    Frumu skrev 2013-05-19 21:14:37 följande:
    Hej allihop! 

Hoppar oxå in här! Plussade i början på maj och har bf 10/1! :)
    Första barnet och såå efterlängtat så jag hoppas allt går vägen..

Har hittills haft sjukt ömma bröst, varit trött och hungrig, sovit oroligt, senaste veckan illamående till och från och sen värsta tecknet.. dålig i magen! Den har varit upprörd sen innan jag plussade, blir uppsvälld och ser ut som man är mycket längre gången på kvällarna! Någon annan som känt så?

Undrar oxå om man inte kan få göra tex vul tidigare, vill ju se bebisen nu! :D  

Man kan betala för tidiga ultraljud på privata kliniker. Det brukar kosta ca 500kr.
  • MrsCD

Ja, den stora tröttheten har slagit till här också. Jag somnade kl 21 igår och vaknade ändå trött. Illamåendet är däremot inte alls så farligt så sist (vid den här tiden förra graviditeten kunde jag knappt äta). Kanske är det en kille den här gången .

Har alla bokat tid på MVC än? Jag tycker det är svårt när man skall ringa, bli uppringd och boka, nu när jag jobbar. Jag kan hitta en stund när jag kan gå ifrån och ringa själv, men har ingen möjlighet att svara mobilen när de ringer upp sedan. Provade att boka via "vårdkontakter" får se hur det går.   

• MrsCD

jag lyckades boka en tid via vårdkontakter och fick tid för inskrivning den 14:e (kommer vara i vecka 11 då). Tror inte hälsosamtal behövs för min del. De påminde om att äta folsyra, men det gör jag redan. Jag tycker det är bra att man inte får tid för tidigt, vid den tiden har man ju gått förbi de allra osäkraste veckorna. Kommer knappt ihåg vad man gjorde på inskrivningen förra gången. Tar man blodprover? Skall ni ha pappan med?

• MrsCD

Jag är inte så jätteorolig för missfall som jag var förra grav, men det skulle givetvis vara väldigt tråkigt. Jag tror att vi skall göra KUB. Dels för att se risken för de andra två avvikelserna, dels för att kunna förbereda sig på ett barn med Down's. Många gör det för att få ett tidigt ultraljud, men jag tycker man skall tänka igenom noga vad man skall göra med resultaten. Får man 1/50000 så är det ju toppen och får man 1/30 så har man en bild av hur stor risken är och kanske går vidare med FVP, men vad gör man om det blir 1/250 eller 1/1000? Hade en bekant som inte alls hade förberett sig och det blev en massa oro i onödan. Bättre att göra ett VUL istället om man bara vill titta så hjärtat slår t ex.

• MrsCD
    kallemaja skrev 2013-05-25 08:05:53 följande:
    Titta gärna i mitt bildarkiv, bilden på min mage! Är det nån mer av er som redan är så svullen? Det är ju mitt första barn, trodde inte det syntes så tidigt redan..

Kan inte se någon bild, men det är säkert helt normalt. Man blir ju svullen nu i början för att musklerna slappnar av pga hormonerna, men enligt min erfarenhet gick det tillbaka innan riktiga magen kom. Jag väntade och väntade på den där lilla kulan, men den kom inte förrän i vecka 20+. Kändes så konstigt att gå på RUL utan mage, men jag kände ju sparkar så det man fick bekräftelse på att någon liten filur var där inne.  Känner på mig att det kommer synas tidigare nu med lillebror/syster.

Förresten, ett tips till alla er förstagångsmammor! Köp inte för stora mammakläder. Man vet inte hur stor man kommer bli och det är bättre att köpa flera omgångar med kläder än att (som jag) gå runt i för stora brallor i ett halvår. De kläderna man växte ur kan man alltid ha efter förlossningen innan man är tillbaka till ursprungsformen. Man behöver ju inte köpa så dyra grejer och det är lätt att säja sen. Överhuvudtaget är det dumt att inte unna sig lite fina kläder även om det bara är för några månader.
  • MrsCD

Det som är lite lurigt med KUB-testet är att et bara uppskattar risken för Down's (som väl inte kan ses som en sjukdom direkt) och de två andra trisomierna som är så allvarliga att barnet i princip inte klarar sig när de t är fött. Det testar ju inte för alla hjärtfel etc. Så även om man får OK på KUB (och RUL för den delen) så kan det visa sig att bebisen är sjuk senare. Nu har jag tjatat färdigt om detta

Ang kläder: Eftersom jag var höggravid på vintern förra gången också, tyckte jag att bra skor/kängor/stövlar som man lätt kan ta på sig även i vecka 39 var det viktigaste. Och en jacka man kunde stänga. Byxor och strumpbyxor/leggings var bra att ha mamma-varianten av, så kan man kombinera med "vanliga" rymliga tröjor, klänningar och tunikor .

Svar på tråden Januarimammor 2014