Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

Januarimammor 2014

Under eftermiddagen/kvällen har jag haft rosaaktiga flytningar Gråter Vet att man kan ha det under graviditeten, men det känns ändå jättejobbigt och ledsamt..! Känner fortfarande mensvärk och mår lite illa till och från..tur att jag ska till MVC imorgon så jag kan fråga om detta...

• FrökenBlå

Tack för ert stöd! Glad Det slutade på kvällen och var ju endast rosa, men fy så rädd jag blev när jag upptäckte det på jobbet! Frågade barnmorskan med och hon sa att det va väldigt vanligt eftersom slemhinnorna ofta blir torra under graviditeten. Pjuuh!! Glömde dock fråga vad man får smörja med. Annars va det ganska spännande hos barnmorskan, hon klagade lite på min vikt det va jag beredd på Flört Hon flyttade fram BF till den 2/1 -14, så enligt henne är jag i v.9 (8+0), men det kunde skjutas bakåt iom min väldigt oregelbundna mens. Roligt va att jag skulle få göra u-ljud redan v.12-13 nångång, har ju läst här och det verkar inte vara standard direkt..

• FrökenBlå

Okej, har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med vissa krämer och salvor till underlivet under graviditeten, men vet inte vilka som är okej. 

Landstinget jag tillhör erbjuder det med, ska bli både spännande och nervöst att göra det..!

• FrökenBlå

Jag är lite tveksam till om vi ska göra KUB, är lite rädd att jag hänger upp mig på en siffra och blir nojig över det sen. Har barnet Downs Syndrom tänker jag inte göra abort, men det är ju två andra kromosomavvikelser som är mycket mer allvarliga. Samtidigt är det ett bra tillfälle att göra u-ljudet. Tur att man har några veckor att bestämma sig på..men just nu lutar det åt att vi kommer göra det..

Bra sagt c89! 

• FrökenBlå

Oj, jag har inte ens börjat tänka på mammakläder - kanske ett bevis på att det ännu inte riktigt sjunkit in att jag ska bli mamma!! Blir så glad varje gång jag tänker på det! Jobbar inom sjukvården och där kan vi ju bara ta ett större plagg om man vill dölja magen så länge som möjligt, det är när man måste börja ha muddbyxor som man blir avslöjad direkt!

Vi har beslutat oss för att göra KUB och har diskuterat hur vi ska göra beroende på vilket resultat vi får..känns väldigt skönt nu när det är bestämt..

Har gått in i v. 9 och tycker att jag mår mer och mer illa, till och med på jobbet får jag episoder av illamående och molvärk. Tröttheten efter ett arbetespass är mer påtaglig och humöret spretar åt alla möjliga håll..stackars min sambo! Flört

• FrökenBlå
    lisa86 skrev 2013-05-26 20:26:17 följande:
    Nu var det ett tag sen jag skrev här och det dröjer nog igen efter det här inlägget. Jag mår så illa och är så trött så jag orkar absolut ingenting. Det är vidrigt att må såhär!! Jag kämpar för att "överleva" en dag i taget och hoppas det går över snart. Är det någon mer som mår såhär?

Riktigt så illa mår inte jag (än) men får hoppas att det snart blir bättre för dig!! Har hört att vissa tar mediciner mot illamåendet, om du mår så dåligt kanske det vore värt att testa?

Angående förstoppning så är kiwi jättebra, laktulos får man mest magknip och gaser av..  
  • FrökenBlå

Jag känner ett enormt sug efter mat ibland, och får jag inte äta när jag vill/behöver mår jag riktigt illa och kan knappt äta när maten väl är klar Flört Är sugen på vissa sötsaker ibland, mer nu än tidigare i graviditeten. Men blev tillsagd att jag inte fick gå upp i vikt, jag vägde redan för mycket. Så hur det ska gå har jag ingen aning om, men jag tänker inte nojja över varenda liten sak jag äter..

• FrökenBlå

Jag är i v. 10 (9+5) och mår bättre och bättre för varje dag. Man blir klart lite orolig över detta, men försöker att inte nojja för mycket. Har kvar vissa symtom som ömma bröst, svagt illamående och förstoppning (blä) men molvärken har avtagit väldigt mycket. Logiskt känns det rätt att det är så, men känns ändå som om det hade varit skönare om symtomen varit desamma en stund till, i alla fall till första ultraljudet Flört

En helt annan fråga, min sambo ska på jobbintervju om några dagar - vad tycker ni, ska han berätta att han, om allt går som det ska, ska bli pappa i början på nästa år?  

• FrökenBlå

Har haft en fruktansvärt jobbig dag idag. Igår började det blöda, inte det vanliga rosa utan mer klarrött. Tänkte att en gång är ingen gång, men det fortsatte hela natten och jag var säker på att jag hade fått missfall. Ringde gyn och fick en tid där på förmiddagen, minutrarna gick fruktansvärt långsamt när vi satt i väntrummet kan jag tala om!! När jag och sambon äntligen fick komma in gjorde de ett VUL. Döm av min förvåning när hon sa att allt såg normalt ut!! Vi fick se lilla hjärtat slå och läkaren lugnade mig rejält!! Skrattande Däremot skulle jag ta det lite lugnt nu i några veckor, inte lyfta tungt eller anstränga mig mycket, undrar hur det ska gå på jobbet. Men huvudsaken är att lilla knodden mår bra för tillfället!! Ville bara dela med mig! Ha en fin helg! Solig

• FrökenBlå

Ja, att inte veta är superjobbigt!! Nej, jag jobbar på ett sjukhus och det brukar vara jättesvårt att byta till ett lugnare ställe..men när det gått till åtminstonne v. 12 så ska jag berätta på jobbet och då kommer de att förstå varför jag inte kan hjälpa till med de tyngsta patienterna. De trodde på sköra slemhinnor och nått med att livmodern höll på med nått Flört, kunde inte riktigt koncentrera mig när jag fick se lilla hjärtat slå!

• FrökenBlå

Ja alla som jobbar på min avdelning har fått det, men det är ju ett tag tills dess Flört Men det kommer säkert bli bättre, lär nog kunna jobba som vanligt nu igen, bara försöka undvika det allra tyngsta.

Mina symtom har lagt sig lite med, men nu när jag vet att allt är OK har jag bestämt mig för att inte oroa mig för det..  

Svar på tråden Januarimammor 2014