• Anonym (larmet)

Vilket hemlarm?

Jag undrar vad man ska tänka på vid installation av hemlarm? Vilka är bäst och till bäst pris, behöver alltså inte vara billigast men till ett vettigt pris!

• Svar på tråden Vilket hemlarm?
  • Skåningarna
    Anonym (Kalle) skrev 2013-09-17 11:39:45 följande:
    Alla bolag anlitar idag Securitas väktare. Det enda som idag skiljer bolagen åt är egentligen för att vara riktigt ärlig. Vi använder idag Garda Alarm hemma(hade tidigare Securitas direkt) Då de erbjuder samma säkerhet med kameror, rökdetektorer och Securitas väktare för 189kr per månad. Securitas höjde ju dessutom mitt pris varenda år Och en av mina vänner som har Sector Alarm säger att de gör exakt samma sak om dem. Garda erbjuder ju en avbetalning så jag betalar 189kr i månaden som en avbetalning och en ggr per år 400kr för koppling till larmcentral. Skillnaden i pengar. Garda 2680kr/år Verisure 3600kr/år + installation på i regel som lägst 3500 kr Sector alarm 4000-4800kr/år           

Hej, Vi är väldigt intresserad av dessa Garda Alarm, tillkom det några övriga kostnader (installation osv)? 189:-/mån är det grundpaketet med två kameror eller med ev. Tillval?
  • Pinjen
    Skåningarna skrev 2014-01-05 13:15:04 följande:

Hej, Vi är väldigt intresserad av dessa Garda Alarm, tillkom det några övriga kostnader (installation osv)? 189:-/mån är det grundpaketet med två kameror eller med ev. Tillval?
    Vi har precis skaffat Garda Alarm, vi fick det för 165:- i månaden för ett kameralarm medans vi betalar av larmet sen är det bara 399:- / år för att vara kopplad till larmcentral när larmet är betalat. Vi betalade runt 400 :- i månaden innan med sector alarm UTAN kameralarm så det var inte så svårt val när säljaren presenterade detta hemma hos oss...

I det paketet ingår 2 kameror och rökdetektor + magnet eller vad det heter vid dörren. Vi betalade inget för installationen men det var kampanj när vi köpte det så jag kan inte svara på om det är en kostnad normalt sett.
    Vi fick även taggar som man kan larma på och av med utan att betala något extra.
  • Skåningarna
    Pinjen skrev 2014-01-08 13:56:29 följande:
    Vi har precis skaffat Garda Alarm, vi fick det för 165:- i månaden för ett kameralarm medans vi betalar av larmet sen är det bara 399:- / år för att vara kopplad till larmcentral när larmet är betalat. Vi betalade runt 400 :- i månaden innan med sector alarm UTAN kameralarm så det var inte så svårt val när säljaren presenterade detta hemma hos oss... I det paketet ingår 2 kameror och rökdetektor + magnet eller vad det heter vid dörren. Vi betalade inget för installationen men det var kampanj när vi köpte det så jag kan inte svara på om det är en kostnad normalt sett. Vi fick även taggar som man kan larma på och av med utan att betala något extra.

Hej Pinjen, Tackar för svar, kommer du ihåg vad tillval gick lös på tex. Extra kamera och vad kostar väktarutryckningarna (kan ju inte ingå väktarutryckning för 399:-/år?) Ha en bra dag!
  • Anonym (Dennis)
    Skåningarna skrev 2014-01-15 08:06:28 följande:

Hej Pinjen, Tackar för svar, kommer du ihåg vad tillval gick lös på tex. Extra kamera och vad kostar väktarutryckningarna (kan ju inte ingå väktarutryckning för 399:-/år?) Ha en bra dag!
    Om jag skulle ha larmet anslutet till larmcentral så skulle jag hellre betala någon tusenlapp vid en eventuell utryckning istället för någon hundring extra i månaden och få "fria utryckningar".

Vi har haft larmet i några år och har inte haft något larm när vi inte har varit hemma.
  • Skåningarna
    Anonym (Dennis) skrev 2014-01-17 11:47:24 följande:
    Om jag skulle ha larmet anslutet till larmcentral så skulle jag hellre betala någon tusenlapp vid en eventuell utryckning istället för någon hundring extra i månaden och få "fria utryckningar". Vi har haft larmet i några år och har inte haft något larm när vi inte har varit hemma.

Så resonerar vi också, nyttan med utryckande väktare på bomkörning blir minimal i och med kameraövervakningen...har fått fram på annat håll att det är ju då exkl. Väktaruttryck men det är inte avgörande för oss. Ska man våga gissa att tillval går loss på 1000-2000:-/del (tex. kamera, rökdetektor, magnetkontakt) beroende på funktion?
  • JonB

Hej.

Har precis haft en säljare från Garda Alarm hemma och visst är det bara 189 kr/månad (kostnad larm) + 399 i årsavgift (kostnad för larmcentraltjänsten) men ingen har, vad jag har sett, påpekat att man betalar 189 kr/månad i ca 140 månader (inklusive ränta). Köper man larmet rakt av så betalar man 17-18 000 kr för grundpaketet. 

Nu säger jag inte att det är hutlöst dyrt, att betala 4000 kr/månad för ett larm hos ett annat bolag som man hyr/inte äger själv kommer snart upp i den kostnaden. Men 189 kr/månad betalar man som sagt i 11-12 år... Vilket om man funderar vidare väcker frågan; Vad händer om man vill bryta tidigare? Måste man betala resterande i klumpsumma?

Som sagt, jag säger inte att det ena är bättre än det andra, bara att man skall tänka till innan.

• Rarco

Har ni frågor ang "Garda Alarm AB." Så hör av er till kundtjänst på 035-101070

Finns även mail-formulär på hemsidan.

Med vänlig hälsning,

Mattias// Garda Alarm.

• Anonym (Lasse)

Garda Alarm är dörrknackande nasare, dom var i veckan i vårt område och försökte sälja larm, även till dom som redan har larm (som vi har).

Genom dörrknackningen har Ni tappat flera eventuella kunder. Jag kommer berätta för alla jag känner att man ska undvika Er pga att ni är påstridiga.

• Totten24

Garda Alarm besökte oss idag och var inte ett dugg påstridiga. Tvärtom trevlig säljare!

När vi för fyra år sedan köpte huset hade vi Securitas Direct (Verisure)som knackade på så Garda jobbar absolut inte avvikande eller påstridigt. Funderar starkt på att byta pga Gardas totalkostnad är (10år) är halva priset jämf med Verisure.

• Familjefyran

Vi valde att avstå i flera år trots att vi fick besök av dörrknackare och uppvaktades flitigt av bland annat Sector och Verisure när vi ställt frågor till dem. Bekymret för oss var att man betalar en installationsavgift för ett larm man hyr? Varför? Sedan betalar man larmet många gånger om plus extra avgifter för byte av batterier etc, och ska man göra något med larmet måste de komma ut och då kostar det. Man får inte röra larmet själv. De som då erbjöd köplarm saknade tjänsterna med fria larmutryckningar och larmcentral etc. Men nu på villamässan i Malmö träffade vi Sydsec's trygga Villalarm, det kostade oss 299kr/månad i 60 månader plus kostnad via Wasa kredit för ett rejält larm inkl brandlarm, överfallslarm, mobilapp där man ser kamerorna i huset, larmbrickor , fjärrkontroll och kamera, larmcentral och fria utryckningar ingår precis som simkortet med 60 månader uppkoppling som inte ingick i de andra köpeavtalen, där fick man istället kontantkort att ladda själv som inte känns speciellt tryggt. De kör på fria larm med egna väktare och det ingick installation samt ett SmartDNA stöldskyddsmärkning pkt på köpet. Vi har larmet i 60 månader och äger hela larmet från dag ett, därefter är larmet betalt och endast kostnaden för de tjänster man väljer kvarstår med någon hundralapp per månad. Vi gick runt och grillade de 6 larmbolag som stod på mässan men det fanns inget som kunde mäta sig med dessa. Vi fick larmet installerat efter två veckor och det har varit precis så som vi förväntade oss, alla får givetvis göra sin egen bedömning och jag tror att Sydsec än så länge bara finns i Skåne vilket gör att alla inte kan få det än, men all ide att kolla med dem innan du köper något eller värre hyr något, tummen upp!

• JohanSthlms

Garda Alarm är billigast i sverige för tillfället och så lär det nog stanna. Som många säger så kostar larmcentralen 399/år med fria utryckningar och som jag förstår det blir det billigare om man köper larmet själv men betalar då istället uppemot 3000/år för larmuppkopplingen med fria utryckningar. Sedan så finns det avtal med tex utryckningar som kostar, och då blir det självfallet billigare för privatpersonen, men samtidigt så finns det många fördelar med att ha väktaravtal från dag 1 :)

Jag är iaf en nöjd kund hos Garda :)

Svar på tråden Vilket hemlarm?