Inlägg från: Wolfclaw |Visa alla inlägg
  • Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Wolfclaw
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:18:54 följande:
    :) Jag är ju inte kristen men jag kan kristendomen... den sjätte av tio buden säger att man ska inte döda...
    Va tycker du vem är mer kristen då?
    Men Bibeln säger ju också att vissa brott SKA straffas med döden. Säger inte den emot sig själv? Eller är det bara vissa som har rätt att döda andra människor?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?