Inlägg från: Guapa |Visa alla inlägg
  • Guapa

Varför är vi rädda för satanism?

Jag minns att jag valde satanismen när vi skulle skriva ett arbete om olika religioner i skolan (för typ hundra år sedan). Det finns faktiskt en satanistisk tro och lära och den hänger ju lite på att gud finns med (Lucifer bedrog gud och blev kastad ner i underjorden..) Om man jämförde den kristna läran och vad det står för (medmänsklighet, hjälpa andra, inte synda, tukta efter annans kvinna, inte stjäla osv osv) så är väl satanismen om det motsatta- synden, det sexuella, man behöver endast bry sig om de som är nära, alla andra kan man skita i. Man gör saker uteslutande för sitt eget bästa, även om det innefattar stöld och bedrägeri. Ja, satanismen är väl typ som vi lever idag :) Sköt dig själv och skit i andra helt enkelt!  (om jag minns rätt)

• Guapa

Ser man rent politisk så är ju SD det parti som i så fall skulle stå närmast den satanistiska ideologin- Se till att skydda och värna om våra egna och håll det främmande borta. Vilket är en ideologi många i vårt land uppenbarligen ställer sig bakom. Jag har svårt att se att exempelvis Kristdemokraterna skulle förespråka en liknande ideologi då det står helt stick i stäv med de kristna värderingarna (eller borde göra i alla fall).

• Guapa
    Rikard skrev 2013-05-13 19:24:49 följande:
    Minns du om satanisterna hade några förställningar om en tillvaro efter döden?
    Hur såg de i så fall ut?
    Det var väldigt många år sen så jag minns inte så mycket. Men googla för tusan! Måste ju finnas hur mycket info som helst där ute i cyberrymden :D
  • Guapa
    Guapa skrev 2013-05-13 19:34:41 följande:
    Det var väldigt många år sen så jag minns inte så mycket. Men googla för tusan! Måste ju finnas hur mycket info som helst där ute i cyberrymden :D
    På min tid fanns liksom knappt internet att tillgå i skolan. Jag hittade fakta i artiklar och uppslagsböcker. Men som sagt, det måste finnas oändliga möjligheter att hitta hur mycket göttigt material som helst idag. Vad svårt det måste vara att skriva uppsatser idag när det finns så mycket information att hitta och samtidigt vara källkritisk.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?