Inlägg från: dirpower |Visa alla inlägg
  • dirpower

Varför är vi rädda för satanism?

Cal XVI Gustf skrev 2013-05-13 20:03:37 följande:
    På din beskrivning låter det som att de psykiska problemen började långt tidigare. Vilken frisk person skulle spika upp sin katt på väggen??

Du missar poängen. Att dyrka satan innebär att man blir psykiskt sjuk eftersom att man bestämmer sig för att utföra sådant som inte är normalt från början. Man trubbas av.
  • dirpower
    Cal XVI Gustf skrev 2013-05-13 21:39:44 följande:
    Det var väl inte Anders poäng? Han skrev att onda andar tittat fram och gjort så att hans kusin hallucinerade.
    Missa inte att katten på väggen är sammanhanget som du och jag tog upp. Alltså pratade vi inte om någon annan poäng än vad katten på väggen innebär.
  • dirpower
    Cal XVI Gustf skrev 2013-05-13 21:52:03 följande:
    "Sammanhanget jag tog upp" är den del av Anders inlägg som jag citerade, d.v.s. spika upp katten på väggen, välta gravstenar, reta upp onda andar och hallucinationer.

Jag tycker inte att "reta upp onda andar" behövs som förklaring till de psykiska problemen med tanke på att "spika upp katten" var en tidigare händelse.
    Jag tolkar det som att spika katten på väggen nämns långt ner i texten. Hur fick du den händelsen att hamna innan början?
  • dirpower
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 22:11:46 följande:
    Att det finns människor som tror att onda andar finns och kan ta folk i besittning ärlångt mer skrämmande än satanister (som i ärlighetens namn oftast inte alls är särskilt skrämmande, jag är alldeles för gammal för att bli rädd för flickor och pojkar utklädda till vampyrer)
    Varför skräms du av den tanken?
  • dirpower
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 22:27:47 följande:
    Tanken på att vuxna (någorlunda) välutbildade människor tror på andar och att de kan förmå människor att spika upp katter på väggar??

Vad skulle hända om en av nötterna skulle befinna sig i tex en beslutande position i svenskt rättsväsende?
    -NN har visserligen spikat upp sin bebis på väggen men det var onda andar som fick henom att göra det, såatteeee...

Som jag har förstått det så behöver man söka sig till andligheten för att kunna bli besatt på det viset du beskriver. Är inte tanken på att människor letar sig till sådant mer skrämmande än själva symptomen?
  • dirpower
    Cal XVI Gustf skrev 2013-05-13 23:08:13 följande:
    Först kom en uppräkning av diverse grejer, bl.a. spika upp katten på väggen. Sedan skrev han "som en följd av detta..." och fortsatte med att andarna blev arga och såg till att han drabbades av hallucinationer. Det jag ville säga var att de psykiska problemen nog började innan "som en följd av detta... andar...", närmare bestämt någonstans vid "spika upp katten på väggen".
    Aha. Då förstår jag din tolkning. Du tänker att de psykiska problemen är andarna men att problemen började tidigare eftersom att det inte är normalt att spika katten på väggen.

Jag tolkar det som att kusinen började smått med spännande ritualer men att det blev värre och värre. Katten på väggen lär knappas vara den första spännande grejen man ger sig på när man ska utöva dyrkan utan sådant gör man efter en lång period under bitvis avtrubbning.
  • dirpower
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:18:54 följande:
    :) Jag är ju inte kristen men jag kan kristendomen... den sjätte av tio buden säger att man ska inte döda...
    Va tycker du vem är mer kristen då?
    Kristendomen innebär att man försöker ta till sig Jesus perspektiv på livet och leva där efter så gott man kan. Endast Jesus kunde leva fläckfritt så det idealet behöver man inte ta på sig. Livet med Kristus innebär alltså att förlåtelse, förkunnelse om Guds rike och mirakler står högt på dagordningen. Jesus sysslade inte med att döda eller döma så det har inte med kristendom att göra.
  • dirpower
    Doofie skrev 2013-05-13 23:52:43 följande:
    Men om man läser det gammla testamentet och sen det nya så ser man att det är helt olika gudar.
    Hur menar du nu? Byttes gud ut?
  • dirpower
    Wolfclaw skrev 2013-05-14 00:07:47 följande:
    Men Bibeln säger ju också att vissa brott SKA straffas med döden. Säger inte den emot sig själv? Eller är det bara vissa som har rätt att döda andra människor?
    Den som är utan synd kastar första stenen.
  • dirpower
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:05:31 följande:
    ja.
    eller så ändrade han sig (han slutade vara oförändelig??) 
    Du får gärna utveckla tankegången. Jag känner inte igen det du påstår.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?