Inlägg från: Orcha |Visa alla inlägg
  • Orcha

Varför är vi rädda för satanism?

Rikard skrev 2013-05-18 19:15:42 följande:
    Men inser du nu att definition och existens inte behöver ha med varandra att göra?

Om ditt resonemang skulle gälla - att definition och existens hör ihop - så kan skulle ju jag helt sakna uppfattning om begreppet gud, emedan jag inte tror på sådana. Då skulle begreppet gud för mig vara lika meningslöst som ordet pölm, men så är det naturligtvis inte.

Jag vet inte om du gör dig larvig eller om du faktiskt inte förstår resonemanget kring Jultomten. Byt då ut Tomten i mitt exempel mot Näcken eller skogsrå eller vad som helst, så kanske du till slut inser att man jan definiera något som inte finns.

Pölm!
    Bland det bästa idag.

Jag vet för lite om satanism för att uttala mig mer djuplodande fast jag som ateist har ju svårt att se någon av sidorna som särskilt trovärdiga, oavsett om vi snackar gudstro eller annan tro.

Vad är satanism och hur utövas det? Skillnader mellan att tro på gud, allah osv?
    *nyfiken*
    Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Orcha

Men vad är satanism? För mig verkar det vara allt från mörka mystiska mässor till att bita huvudet av mindre djur. Finna det någon bok som förklarar hur det funkar på riktigt där fanatiska troende senare får spunk och sätter ett extra minus i kanten på den riktiga tron... Jag vet så lite och många med mig att det mest verkar som hemliga slutna sällskap med konstiga ceremonier. Svårt att diskutera utifrån det.

• Orcha

Tack för ett grundligt svar. Än lite tydligare bild träder fram även om jag förstått skillnaden mellan satanism och djävulsdyrkan. Skillnaden är väl störst mellan gudstro och satanism i form av litteratur som i religioner används som både rättesnöre och ett sätt att forma sitt sätt att leva. Rätt och fel-tänket sas. Jag tror det skrämmer folk från vettet mer än själva ordet Satanism. Det att det inte finns något fast att förhålla sig till, flockdjur som vi är. Det finns ingen trygghet i satanism utan det är luddigt och då blir det läskigt och det reageras med hat, förtal och till och med våld. Precis som en spindelrädd reagerar med att vilja ha ihjäl kryper... Sorry, skriver från mobilen så styckeindelningen har somt att önska.

• Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 22:05:33 följande:
    Man kan nog hitta fula bilder på det mesta om man googlar :)
    Inte på mig

Faktiskt, jag fattar inte grejen med "folk som tror".
    Vad händer på dessa sammankomster?
    Läser man övertygande texter?
    Har egensnickrande ceremonier?
    Övertygar varann om dess egna övertygelser?

Låter isf som vilket gäng av troende som helst.
    Gilla samma saker i grupp, är inte min grej.
    Rätt så pastell och lite; oj jag slapp tänka själv,,,

*duckar för "gänget"*

Make love, not english quotes...
  • Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:20:44 följande:
    Jag tror dom flesta som praktiserar olika former av ockultism gör det ensamma.
    Men om sammankomster inträffar så sker rituellt arbete.
    Sen behövs knappast någon övertygas, det är inte tal om att missionera direkt.

Låter ensamt och inte så lite...trist.
  • Orcha

jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:20:44 följande:
    Jag tror dom flesta som praktiserar olika former av ockultism gör det ensamma.
    Men om sammankomster inträffar så sker rituellt arbete.
    Sen behövs knappast någon övertygas, det är inte tal om att missionera direkt.

jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:26:36 följande:
    Varför låter det ensamt? Trist kan jag förstå, är man inte intresserad av något så är det nog trist.

Därför.
  • Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:32:20 följande:
    Men ja, vad är det för konstigt med det? Att göra saker ensamt är väl inget ovanligt? Alla gör väl saker på egen hand. Jag skulle gissa på att dom flesta kristna och muslimer ber på helt egen hand större delen av tiden.
    Jag är min starkaste kedja i mitt liv, varför blanda in några svaga länkar???
    Va???
  • Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:37:40 följande:
    Kan du ta om det där?
    Jag är min starkaste kedja i mitt liv, varför blanda in några svaga länkar???

Varför kan man inte leva efter sin egna bok? Varför leva efter en skriven?
    Håller man så med i grupp eller har man en övertygelse som är så rätt att alla andra missat målet?
    Vilket är isf målet och varför har ingen tråffat det hittills?

Bara en fråga. Inte kritik. Puss!

• Orcha
    Inpius skrev 2013-07-19 00:33:46 följande:
    Mer privat och mysigt. Gör du aldrig saker själv? Kollar på TV, skriver i forum, bakar...?
    Mjo...
    Jag gillar min ensamhet.

Utan att tro på övervakning.
    Varken hin, han eller dess församling.
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:49:23 följande:
    Det handlar inte om att följa en bok, det handlar inte om att leva på något särskilt sätt alls. Det handlar om att utveckla sig själv genom olika ockulta metoder.
    Det handlar inte om att hålla med några andra i en grupp, det handlar enbart om att man arbetar tillsammans med gemensamma metoder. Det handlar inte heller om övertygelse eftersom ingen vet vad som fungerar eller ej, man måste pröva sig fram.
    Målet är att utveckla sig själv och de uppfylls hela tiden.
    Detta låter däremot som en utvecklande livsstil. Sånt jag gjort i hela mitt liv.
    Jag är medelålders och har märkt, av erfarenhet, vad som är bra, vad som funkar och inte.
    Varför kalla det för når det inte är?
    Fan, det är att vara människa genom allt skit som man går igenom, liksom. Bra som dåligt.

• Orcha
    Inpius skrev 2013-07-19 01:01:42 följande:
    Precis. Ensamhet är trevligt

Överens.
    Och, mycket.

(undrar vad som hände)
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?