Inpius skrev 2013-07-24 21:02:32 följande:
Om du lärde dig om det filosofiska systemet virism (som jag just hittade på, det finns inte...), kanske du kom över ordet här i forumen och blev nyfiken och tog reda på vad det var, eller någon gav dig en bok om det eller så, och det visade sig vara som en beskrivning av dig, vad du tror på, vad du har för värderingar osv, skulle inte du då kalla dig virist? Jag vet att det är ett dåligt exempel men det är enda sättet jag kommer på som förklarar vad jag menar med att det passar en. Jag hoppas du förstår trots att det är rätt klumpigt förklarat
Jag förstår hur du menar men det är just grejen att tro på något övernaturligt som blir för mycket eller vad jag ska kalla det. Jag är född i en ganska liten by där i stort sätt alla var kristna och man gick antingen till bönhuset eller till kyrkan på söndagarna. Då skulle man även ta det lugnt för det var vilodagen. Jag gick kyrkans barntimme och även barnkör. Fram tills att jag började skolan (tror jag) så trodde jag väl i princip att alla trodde på gud och de få som inte gjorde det var onda människor. Typ mördare, tjuvar och banditer, jag förstod inte att en icke religiös kunde vara god och att en kristen kunde vara ond. Sen började man ju lära sig mer, och se världen på ett annat sätt, det blev svårare och svårare att tro på gud och jag hade så dåligt samvete och minns att jag kunde be gud om förlåtelse flera gånger om dagen ibland för att jag tvekat och tänkt tankar om att det inte kan stämma det som står i bilbeln. Tror att det var kring tolvårsåldern jag insåg att jag faktiskt inte tror, men det var lite svårt att helt och hållet släppa taget för jag var ju rädd för att det kanske faktiskt fanns en gud och en djävul och då visste jag ju var jag skulle hamna.
Så för mig skulle det vara omöjligt att bara byta religion för att någon annan har bättre budskap. Jag tror liksom inte på själva grejen att det finns någon slags ande eller magi och sådant.
Enda orsaken jag kan komma på är att ni har känslan av att det finns något annat än vi här på jorden (och då syftar jag inte på aliens).