Inlägg från: mycketsaft |Visa alla inlägg
  • mycketsaft

Varför är vi rädda för satanism?

Haha, skulle någon säga att han eller hon var satanist så skulle jag ha svårt att kväva mitt skratt. Det gäller nog i princip alla jag känner med. Jag tror inte det är så många som är rädda för satanister, däremot är det nog många som tycker att de är lite töntiga.

• mycketsaft
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 20:54:03 följande:
    Varför är det töntigt?

Vad är INTE töntigt med det?
  • mycketsaft

Ok, man kanske inte kan döma alla satanister efter de här inte så jättehäftiga personerna men jag känner verkligen ingen som helst rädsla när jag ser dessa personer.
  • mycketsaft
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 22:01:52 följande:
    Jag vet inte, det var inte jag som sa att det var töntigt :p
    Jag har pysslat med ockultism i olika former sedan 15 år tillbaka och de flesta skulle nog kalla det för satanism. Jag tycker inte att det är särskilt töntigt.
    hehe, ok, ja jag har ju inte testat så jag kan ju inte veta egentligen men för mig låter det jättenördigt. Sen är jag ju inte religiös på något sätt heller, och tror inte på att allt är förbestämt, tror inte på andar, spöken eller tomtar heller. Sen betyder det inte att jag inte kan respektera och vara vän med någon som håller på med/tror på något som jag själv tycker är fjantigt. (Då skulle jag ha svårt att få några vänner)
  • mycketsaft
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 22:05:33 följande:
    Man kan nog hitta fula bilder på det mesta om man googlar :)

Jag googlade bara satanist, och det där var inte ens det värsta :p
  • mycketsaft
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 22:10:10 följande:
    Jag tycker inte att några hårdrockare har så mycket med saken att göra.
    Jag tog bara bilder som hade något med satanism att göra. Oprah kom upp med men jag förstod liksom att hon inte är satanist. Sen om dessa personer på bilderna verkligen är det eller bara ska föreställa det vet jag inte. Du får gärna skicka en bild på riktiga satanister så får vi se om jag blir rädd, skulle inte tro det men man vet aldrig.
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-18 22:31:21 följande:
    Utseendet skrämmer inte och har heller inte för avsikt att skrämma. De ser ut som vem som helst. Kolla i spegeln så får du se hur en satanist kan se ut.
    Ja, jag vet, men vad är det man ska bli rädd för då?
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-19 11:32:40 följande:
    Tja, inte enligt den kristna definitionen/versionen i alla fall
    Du tror på gud och djävulen, som att kristna, muslimer och judar också tror på det.
  • mycketsaft
    pannkakamedsystrar skrev 2013-07-19 13:32:29 följande:
    Om man tror på djävulen, måste man tro på gud då också?
    Om man syftar på Lucifer/satan så måste man ju tro på gud med, men hittar man på en egen djävul kan man nog tro bara på den med..
    Inpius skrev 2013-07-19 13:12:03 följande:
    Nej, enligt mig har de fel uppfattning
    Alltså att du inte håller med dem eller tror du på en annan satan än den i bibeln/koranen?
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-20 00:14:04 följande:
    Är inte det samma sak? Nej, jag håller inte med. Ja, jag tror på en annan version.
    Nej det är inte samma sak. Alltså om du tycker att deras skrifter stämmer men du tycker att de resonerar fel, eller om du har typ en djävul som inte finns med i bibeln alls.
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-21 14:49:49 följande:
    Deras skrifter stämmer inte, utan är en massa påhittade sagor för att folk ska känna sig bättre. Dessutom, som jag nämnde tidigare, är det dessutom otroligt förvridet. Jag vet inte mycket om vad som står i Koranen, men Bibeln är i alla fall hur konstig som helst. Deras älskade och oändligt gode Gud är ju riktigt elak! Hur han kan framställas som den gode i historien övergår mitt förstånd

Haha, så dina skrifter eller vad ni nu har är inte påhittade? Drömmer
    Bibeln är inte skriven för att få folk att må bra, den är skriven av folk som vill kontrollera andra genom att skrämmas.  
  • mycketsaft

Inpius: Jag är ateist och tror inte på någon gud eller nått övernaturligt alls. Jag bryr mig inte om vad som är en synd för vissa eller inte, däremot följer jag lagar och regler som finns här i sverige. Till stor del är religion en dålig sak men knappast enbart dålig. Vissa människor behöver en tro för att må bra, och då får man låta dem ha den tron. Sen finns det många som missbrukar det och använder det till sin fördel, och andra som mår dåligt över att alltid känna skam och skuld, det är omöjligt att leva rätt.
    Sen att jag tycker att satanism är märkligt är för att om man inte tror på gud, varför blir man satanist? Vill man ha något övernaturligt att tro på? Typ leta reda på någon tro som passar en bäst? Tänker man att: Ja, men det här lät ju bra, det ska jag tro på!
    Blir inte det lite krystat?  

• mycketsaft

Inpius skrev 2013-07-23 22:59:20 följande:
    Först vill jag säga: bra inställning! Strunt i vad folk ser som synd och följ lagen istället (jag är ju helt för lag och ordning).

Du har absolut rätt, religion är inte bara dåligt . Till att börja med finns det ju många religioner med olika inställningar, och som jag nämnde i mitt tidigare inlägg (se ovan) så finns det absolut bra element i alla religioner, mer i vissa än andra (FYI, skulle jag tvingas in i någon av de stora världsreligionerna skulle jag föredra buddhism). Och som du säger, till stor del är det dåligt ;) Skam och skuld som du tar upp är perfekta exempel som mer eller mindre sammanfattar vad som är så idiotiskt med exempelvis kristendomen; den bygger på skuld. Att det är omöjligt att leva rätt håller jag inte med om, men alla har ju olika uppfattningar om hur man lever rätt så det är ju såklart relativt.  Enligt de flesta religiösas uppfattning är det omöjligt att leva rätt.

Nja, det är väl inte riktigt så det fungerar. Till skillnad från de största religionerna - som man tror på helt enkelt för att det är vad man blir lärd och inte begriper bättre -  så blir/är man satanist för att det passar en. Vem som helst kan bli muslim (vare sig h*n gillar Koranen eller inte, h*n blir helt enkelt uppfostrad till det och får lida av det) men eftersom man inte direkt får "satanisk uppfostran" så är man satanist för att det passar en, inte för att någon sagt till en det sen man föddes. Så kort sagt, du blir jude eller hindu eller nåt sånt vare sig du gillar det eller inte för det är vad du blir lärd, men alla som är satanister är det för att de passar dom.

Det är just det där som jag tycker är så fjantigt (ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt), att "tro" på något för att det passar en.. Jag lever efter sunt förnuft och lagarna som vi har, men det skulle kännas så krystat att välja en tro som passar sättet jag lever på. Är det så att ni känner att det finns något mer än bara människan? Alltså något högre än oss, som djävulen då i ert fall? Att det är av den anledningen som du inte bara är som du är (som jag) och istället kallar dig för satanist?
  • mycketsaft
    jaghopparhögt skrev 2013-07-23 23:27:38 följande:
    Jag tror på gud, men inte på den kristna guden. Det handlar väl inte om att vilja utan om att vara nyfiken och testa och sedan märker man det ger något, då vill man gå djupare i det.
    Jag har jättesvårt att förstå det där. Det är mycket enklare att förstå en person som blivit "tvingad" till en religion, alltså som fått det inpräntat sen barnsben att "så här är det, vi har rätt, dom har fel och du kommer att straffas om du inte gör som vi säger" än om man faktiskt tänker efter själv.
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-24 18:07:37 följande:
    Pedofili i sig är varken positivt eller negativt. Det är bara känslor.

Men det är väl känslor som ni satanister följer? Ni vill njuta av livet istället för att hindras av dumma påhitt, då är det ju känslorna som styr.
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-24 21:02:32 följande:
    Om du lärde dig om det filosofiska systemet virism (som jag just hittade på, det finns inte...), kanske du kom över ordet här i forumen och blev nyfiken och tog reda på vad det var, eller någon gav dig en bok om det eller så, och det visade sig vara som en beskrivning av dig, vad du tror på, vad du har för värderingar osv, skulle inte du då kalla dig virist? Jag vet att det är ett dåligt exempel men det är enda sättet jag kommer på som förklarar vad jag menar med att det passar en. Jag hoppas du förstår trots att det är rätt klumpigt förklarat

Jag förstår hur du menar men det är just grejen att tro på något övernaturligt som blir för mycket eller vad jag ska kalla det. Jag är född i en ganska liten by där i stort sätt alla var kristna och man gick antingen till bönhuset eller till kyrkan på söndagarna. Då skulle man även ta det lugnt för det var vilodagen. Jag gick kyrkans barntimme och även barnkör. Fram tills att jag började skolan (tror jag) så trodde jag väl i princip att alla trodde på gud och de få som inte gjorde det var onda människor. Typ mördare, tjuvar och banditer, jag förstod inte att en icke religiös kunde vara god och att en kristen kunde vara ond. Sen började man ju lära sig mer, och se världen på ett annat sätt, det blev svårare och svårare att tro på gud och jag hade så dåligt samvete och minns att jag kunde be gud om förlåtelse flera gånger om dagen ibland för att jag tvekat och tänkt tankar om att det inte kan stämma det som står i bilbeln. Tror att det var kring tolvårsåldern jag insåg att jag faktiskt inte tror, men det var lite svårt att helt och hållet släppa taget för jag var ju rädd för att det kanske faktiskt fanns en gud och en djävul och då visste jag ju var jag skulle hamna.

Så för mig skulle det vara omöjligt att bara byta religion för att någon annan har bättre budskap. Jag tror liksom inte på själva grejen att det finns någon slags ande eller magi och sådant. 

Enda orsaken jag kan komma på är att ni har känslan av att det finns något annat än vi här på jorden (och då syftar jag inte på aliens).   
  • mycketsaft
    JonteTheSon skrev 2013-08-05 14:16:40 följande:
    Kristna som inte förstått att Lucifer är cool och att gud är en snubbe som sitter och runkar till varenda jävel på jorden...
    Är det därför de är rädda? Jag vet ingen som är rädd för satanister. Fast jag kanske inte känner så många superkristna
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-08-05 20:07:14 följande:
    När min lärare från början av högstadiet fick veta att jag var det höll han kvar mig efter lektionen och hade ett samtal med mig. Han lät som om han hittat en heroinspruta och läderunderkläder i mitt skåp eller nåt... Gravallvarlig och definitivt skrämd. Behöver jag ens nämna att han var troende kristen?
    Haha, jag var bara på dåligt humör :p Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att folk är rädda för satanism bara..

Jag hade en religionslärare som var pingstvän, hon blev ganska sur när jag och en annan klasskamrat frågade om Lilith. Hon hade minsann aldrig hört talas om någon sådan eller själva berättelsen om henne. Man kan ju tycka att en religionslärare kanske inte ska vara särskilt religiös och även kunna sådana basala saker som myten om Lilith.
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-08-05 20:31:44 följande:
    Nej jag håller med, jag förstår det inte heller.

Huh... Ja, man borde ju definitivt kunna saker som berör ens yrke tycker jag.
    En rolig grej var att hon till nästa lektion hade sökt på internet och faktiskt hittat info om Lilith och sagt att vi hade rätt att det fanns någon tokig judisk berättelse om någon Lilith men det fanns ju inga som helst grunder till att det skulle ha gått till så och det var bara en dum gammal myt som inte var värd att veta något om. Som ateist var det lite svårt att inte fnissa...
  • mycketsaft
    dennis02 skrev 2013-08-09 15:43:29 följande:
    Är man satanist bejakar man ondskan! Det spelar ingen roll om man påstår att kristendomen har blod på sina händer. Att vara satanist innebär att man ansluter sig till den mörka sidan. Jag har själv varit satanist så jag vet vad det innebär. Jag hade sådana hemska upplevelser, bl.a. genom att använda mig av Ouija-brädet, så jag vet vad jag talar om.

Aha, det är därför du är som du är ;)
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?