Inlägg från: VojneVojne |Visa alla inlägg
  • VojneVojne

Varför är vi rädda för satanism?

Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:52:29 följande:
    men som teologistuderande måste du ändå vara medveten om att Gud väntade 1300(!!) år innan han började förespråka icke-våld?!

I över tusen år krävde Gud att bögar, olydiga barn, häxor och tjejer som hade sex innan dom gifte sig skulle mördas innan han ändrade sig 
    Jag tror ju inte att Jesus (frmh) är Gud hur ska jag då svara den frågan?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:52:29 följande:
    men som teologistuderande måste du ändå vara medveten om att Gud väntade 1300(!!) år innan han började förespråka icke-våld?!

I över tusen år krävde Gud att bögar, olydiga barn, häxor och tjejer som hade sex innan dom gifte sig skulle mördas innan han ändrade sig 
    Jag har bara läst bibel och grund tankarna sen att metamorfos kan jag inte och historien om kristendomens utveckling så kan tolka allt. Jag är ingen bibel expert helt enkelt...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:58:43 följande:
    Jag gjorde det, det verkar som att "the book of the law" varken handlar om den satanistiska doktrinen eller fungerar som satanisternas bibel??

har jag missat något? Har du information som saknas på wiki-sidan? 
    Va gjorde du?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:58:43 följande:
    Jag gjorde det, det verkar som att "the book of the law" varken handlar om den satanistiska doktrinen eller fungerar som satanisternas bibel??

har jag missat något? Har du information som saknas på wiki-sidan? 
    Har massor av info vill du komma hem till mig så kan visa allt i ett dygn?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 01:01:07 följande:
    om du har fakta måste den ju komma någonstans ifrån, hur har satanisternas människo-offer kommit till din kännedom?
    Förresten va betyder "Geene" ?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 01:03:54 följande:
    jag fick uppfattningen att du kan kristendomen men jag misstog mig uppenbarligen, jag ber om ursäkt!
    Att kan grunderna betyder inte att man kan svara alla frågor, jag har inte fått behovet att djupa mig mer än så...
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 01:06:20 följande:
    det betyder "gen"
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 01:05:47 följande:
    ja, men jag hittade inga fakta som bekräftar att Crowley är satanisternas "master" (ledare?) eller att "the book of the law" är satanisternas bibel.

Hittar man inte så fortsätter man söka annars...nu måste jag nana kudden... natti natti

• VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-14 07:54:42 följande:
    Är det en vanlig uppfattning bland troende (judar, kristna, muslimer) att Satan finns på riktigt och att satanism därmed är på riktigt?
    Tror troende i allmänhet att Satan eller hans demoner kan flyga i folk så att de blir besatta om man ägnar sig åt satanism?
    [36:60] Befallde Jag er inte, ni söner av Adam, att inte tjäna Djävulen, som är er svurne fiende
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-14 18:29:12 följande:
    Är det inte en form av polyteism att tro på Satan också?
    Så klart inte! Vet du om Lusifers historia?
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-14 19:06:01 följande:
    Jag trodde att jag kände till Lucifers (=Ljusbärarens) historia och var ganska säker på att den fallne ängeln nämndes i Bibeln, men en sökning på Bibeln.se gav faktiskt inte en enda träff. (Det kan vara ett stavningsproblem, men jag försökte med flera olika varianter.) Ordet morgonstjärnan ger en del träffar. Morgonstjärnan = Venus = Lucifer i romersk mytologi. Jag känner också till att man ibland har satt likhetstecken med den talande ormen i Paradiset och Satan.

Intressant var också att upptäcka att orden Satan och djävul bara står att finna på några enstaka ställen Gamla testamentet, medan det förekommer frekvent i Nya testamentet. Tydligen såg den där Jesus och hans adepter ett större behov av att skrämma folk med straff och helvete.

För mig är det inte alls självklart att tron på både Satan och gud är monoteistisk. För mig känns det som en dualistiskt världsåskådning.

Särskilt muslimer och judar brukar ha svårt för treenigheten, att gud kan uppträda som fadern, sonen och den heliga anden. Därför är jag lite nyfiken på hur de får ihop det där med monotesim och tron på Satan.

Den versen jag skrev ovan är från Koranen och jag är muslim så jag kan berätta hur Gud och djävelun förhåller sig till varann om du tycker det är intressant...
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?