Varför är vi rädda för satanism?
jaghopparhögt skrev 2013-07-24 02:24:09 följande:
Jag vill veta varför du gör det. Men okej du tycker det är roligt, okej det räcker för mig.
Men jag menar att om man lever efter det COS säger varför inte bara leva efter handlingarna i sig själv, varför kopplar man ihop det med satanism. Varför inte bara leva enligt det sätt COS förespråkar utan de ockulta symbolerna?
Självklart är rätt och fel endast mänskliga saker, det känns väldigt tramsigt att ens tänka sig att någon högre makt skulle bry sig om vad som är rätt och fel för människor.
Jag gissar att ONA är den största inriktningen idag eftersom ONA är den enda ordern som finns över hela världen.
Du kan börja med att titta på
oto.se där har du svenska OTO. Men gå inte in på sidan nu eftersom de verkar ha problem med virus. Vänta någon vecka.
Du verkar ha koll på det hela så jag antar att du vet vad som är poängen med ritualer? Där har du svaret. Det roliga med teatern är reaktionerna. Inte på ett uppmärksamhetssökande sätt, även om det verkligen kan verka så, men det är.... svårt att förklara... det är kul helt enkelt. Men - och detta är det som gör att det inte är för uppmärksamhet - det är roligast när man förklarar för någon vad det faktisk handlar om. Den bästa liknelsen jag kommer på för känslan är typ när man argumenterar med religiösa och det räcker med att man säger att Gud inte är så snäll som de påstår och så brakar helvetet loss. Jag tror att jag en gång låtsades vara homosexuell - gissa om det var kul! Inte uppmärksamheten, utan faktumet att en sådan sak skakar om vissa så mycket. Det du säger om att leva på det sättet är ju liksom precis vad man gör. Kristna följer Bibeln, muslimer följer Koranen osv, men satanister bara är. Det råkar bara finnas ett ord för en typ av människa. Det är lite som t.ex. att jag har Aspergers syndrom, jag ser det inte som något jag "har" eller "följer" utan det är bara ett ord för hur jag är och hur jag fungerar, inget annat. Symbolerna är också en grej som bara är kul. Jag har tre symboliska halsband, går aldrig utan dom, men det är varken för att "skrämmas" eller som de som går runt med kors som ett "beskydd", utan dels tycker jag att det är snyggt och dels är det som en påminnelse om vem jag är. Jag tror att alla ibland upplever att de handlar på ett olämpligt sätt, inte bara olämpligt mot andra men även mot sig själva. Det är en ständig påminnelse om att bara fokusera på mig själv. Visserligen är jag redan väldigt egoistisk och har svårt att förstå andra människor och har därmed svårt att känna för/med andra människor, men det finns ju alltid tillfällen... Helt plötsligt känner man krav från omgivningen och då fingrar jag på halsbandet och tänker "Nej, vet du vad? Det spelar ingen roll!"
Det behöver inte ens vara någon "högre makt" involverad, de flesta ateister har ju också en uppfattning om rätt och fel. Handlingar är bara handlingar, punk slut. Alla har olika åsikter om vad som är moraliskt rätt/fel.
Över hela världen som i...?
Okay, tackar!